به گزارش پارس نیوز، هر چند که این انتظار و خلق شگفتی در فوتبال دور از ذهن و تصور نیست اما اگر بخواهیم به تیم های حاضر در گروه دوم نگاه واقع بینانه داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که تیم ملی فوتبال ایران در 2 بازی گذشته شگفتی ساز بوده و نگاه جهانیان را به خود خیره کرده است. 
تیم ملی فوتبال ایران در حالی با قرعه «کافو» بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال برزیل در گروه دوم قرار گرفت که در پایان مراسم قرعه کشی «گری لینکر» مفسر برجسته فوتبال جهان، از گروه دوم به عنوان گروه مرگ این دوره از مسابقات یاد کرد. در این گروه پرتغال قهرمان اروپا در سال 2016، اسپانیا قهرمان جهان در سال 2010، مراکش قهرمان آفریقا در سال 2018 و ایران به عنوان تیم نخست رنکینگ آسیا در کنار هم قرار گرفتند. 
اظهار نظر لینکر و همسنجی بازیکنان و افتخارات تیم های حاضر در گروه موجب شد تا واقعیت گروه مرگ بیش از پیش برای هواداران و کادر فنی تیم ملی ایران مشخص شود. 
بر کسی پوشیده نیست که در شرایط کنونی لالیگای اسپانیا یکی از بهترین لیگ های دنیا به شمار می رود و رقابت در آن بر محور بازی های چهار تیم بارسلونا، رئال مادرید، والنسیا و اتلتیکو مادرید است. در گروه ایران تیم اسپانیا قرار گرفته که شاکله اصلی تیم آن از سه باشگاه فوق است و ستاره های این سه باشگاه بیشترین بازیکن را در تیم ملی فوتبال این کشور دارند.
همچنین تیم پرتغال با عنوان قهرمانی اروپا در این دوره از رقابت ها، سرگروه گروه دوم است و در بین فوتبالدوستان به برزیل اروپا شهرت دارد. «فرناندو سانتوس» سرمربی این تیم، شاکله اصلی تیم ملی پرتغال را از بازیکنانی تشکیل داده که با شکست فرانسه میزبان جام ملت های اروپا، قهرمان آن تورنمنت شوند. حضور بازیکنانی مانند کریستیانو رونالدو، پپه، کاروالیو، ژورف فونته و روی پاتریسیو در تیم ملی پرتغال موجب شده تا رویاهای این تیم فراتر از صعود به مرحله حذفی باشد. 
اما وقتی سخن از شگفتی ساز بودن ایران در جام جهانی می شود تنها مقایسه تیم ملی ایران با تیم های همگروه گروه «بی» مسابقات نیست بلکه این تیم ها مجموعه ای از بازیکنانی هستند که ضمن یدک کشیدن عنوان فوق ستاره، ارزش بالایی نیز از لحاظ قراردادی دارند. 
در گروه دوم مسابقات جام جهانی 2018 روسیه، تیم ملی فوتبال اسپانیا قهرمان جام جهانی 2010 آفریقا جنوبی، بیش از 603 میلیون یورو ارزش دارد و پس از این تیم، تیم ملی پرتغال با بیش از 279 میلیون یورو در رده دوم قرار دارد. تیم ملی فوتبال ایران در حالی این روزها به کابوس تیم های قدرتمند گروه تبدیل شده که با مجموع نزدیک به 43 میلیون یورو، پایین تر از مراکش 98 میلیون یورویی است.
همسنجی ارزش یورویی تیم های حاضر در گروه دوم مسابقات جام جهانی نشان از آن دارد تیم ملی فوتبال کشورمان که از لحاظ ارزش یورویی نصف مراکش، یک چهارم پرتغال و 560 میلیون یورو کمتر از اسپانیا است تاکنون نتایج فوق تصوری کسب کرده و با کسب نتیجه احتمالی در برابر تیم ملی پرتغال، بدون شک به یکی از شگفتی سازهای ادوار مختلف جام جهانی لقب خواهد گرفت و می تواند بازتعریفی جدیدی از تاریخ فوتبال ایران باشد. 
البته کسب چنین نتایجی و بازی های قابل تحسین این تیم در شرایطی رقم خورد که تا پیش از آغاز رقابت های جام جهانی 2018 روسیه تیم ملی ایران به دلیل پاره ای از مشکلات، از برگزاری بازی تدارکاتی با تیم های بزرگ محروم بود.
با این شرایط پا گذاشتن به میدان های بزرگ، بدون تجربه روبرو شدن با قدرت های بزرگ فوتبال جهان، هر چند که به نظر برخی از تحلیلگران یک تله از سوی کی روش برای مخفی ماندن تاکتیک تیم بود اما موجب شد تا بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران هیچگاه بازی در برابر تیم های بزرگ را در آوردگاه غیر رسمی تجربه نکند.
با وجود چنین مشکلاتی اما تیم ملی ایران در آوردگاه 2018 روسیه فراتر از تصور بسیاری از کارشناسان عمل کرده و توانسته است در چارچوب رقابت های گروهی، ضمن آن که دومین برد تاریخی ایران را رقم بزند برابر ستاره های اسپانیا نمایش تحسین برانگیزی داشته باشد. اهمیت دفاع تیمی ایران در برابر سیل حملات ماتادورها زمانی بیش از پیش روشن می شود که بدانیم این تیم (اسپانیا) در یک بازی دوستانه 6 گل به آرژانتین نایب قهرمان دوره گذشته و سه گل به پرتغال قهرمان اروپا در سال 2016 زد.
حال اگر قرار باشد از نتایج تیم ملی فوتبال به عنوان شگفتی در جام جهانی یاد شود بهترین زمان برای این کار هم اکنون است زیرا با توجه به آنچه گفته شد و با همسنگ کردن ظرفیت و توانایی های فوتبال ایران و نتایج کسب شده در روسیه، مشخص می شود که کفه نتایج تیم ملی به شکلی محسوس بر برنامه و توانایی های موجود فوتبال ایران غلبه دارد و تیم ملی در آوردگاه روسیه بدون ستاره شاخص جهانی، توانست در برابر ستاره های شناخته شده فوتبال دنیا نمایشی آبرومندانه داشته باشد.