به گزارش پارس نیوز، 

چند ماه پیش تیم ملی نوجوانان در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی نوجوانان با اسپانیا بازی کرد و این بازی را به نتیجه ۳-۱ واگذار کرد. به بهانه بازی ایران - اسپانیا در جام جهانی 2018 دقایقی با عباس چمنیان، سرمربی تیم ملی نوجوانان گفتگو کردیم؛ مربی‌ای که بازی تیم ملی در برابر مراکش را از نزدیک دید، اما به منظور حضور در اردوی تیم ملی نوجوانان به تهران بازگشت.
*عباس‌آقا از تجربیات بازی با اسپانیا صحبت کنید و اینکه تیم‌مان امشب باید با چه شیوه‌ای بازی کند.
بین بازی‌هایی که ما در جام جهانی نوجوانان انجام دادیم و همچنین بازی تیم ملی در جام جهانی وجه تشابه‌های زیادی وجود دارد. ما پیش از بازی با اسپانیا 4 دیدار انجام دادیم که در هر 4 بازی با نتایج قاطع پیروز شدیم. در این بازی‌ها مبنای ما برای رسیدن به هدف دفاع و حمله بود. سعی می‌کردیم با یک دفاع سازمان یافته و فشرده حریف را وادار به اشتباه کنیم و بعد دست به حمله سریع و ضد‌حمله بزنیم. تیم کارلوس کی‌روش هم با همین شیوه بازی می‌کند. به نظرم نمایشی که تیم ملی در بازی‌های تدارکاتی داشت می‌خواست حریفان را گمراه کند.
* تیم ملی نوجوانان در 4 بازی پیش از بازی با اسپانیا خیلی خوب بازی کرد، اما در این بازی مهم شکست خورد. علت چه بود؟
همان‌طور که گفتم ما پیش از بازی با اسپانیا شاید مالکیت توپ را به حریف می‌دادیم، اما در توپ گیری خوب بودیم و حملات متعددی را روی دروازه حریفان ترتیب می‌دادیم، اما این اتفاق مهم در بازی با اسپانیا رخ نداد. به دو دلیل مهم.
در پست دفاع میانی امیرحسین اسماعیل زاده مصدوم شده بود و در بازی با اسپانیا 100 درصد نبود و دو هافبک تدافعی‌مان یعنی محمد غبیشاوی و محمد شریفی هم روز خوبی را سپری نکردند. همان‌طور که اشاره کردم دلیل موفقیت ما در بازی‌های قبلی این بود که مربع دفاعی‌مان یعنی دو مدافع میانی و دو هافبک تدافعی عملکرد خوبی داشتند.
خب می‌دانید اسپانیا تیمی است که در پشت محوطه جریمه حریف در مالکیت و گردش توپ تبحر دارد و بازی کم نقص و بدون اشتباه بازیکنان این تیم، کار را برای ما سخت کرد و در نهایت بازی را با نتیجه ۳-۱ واگذار کردیم. ما در این بازی به همان دلایلی که اشاره کردم، نتوانستیم توپ گیری کنیم و طبیعتاً نتوانستیم موقعیت ایجاد کنیم، اما در بازی‌های قبلی شاید توپ را کمتر در اختیار داشتیم، اما موقعیت زیادی روی دروازه حریفان ایجاد می‌کردیم.
*خب چه توصیه‌ای به تیم کی‌روش دارید؟
ما اگر با شیوه ۱-۴-۱-۴ بازی کنیم قطعاً به مشکل می‌خوریم. به خصوص در مرکز زمین. من فکر می‌کنم کی‌روش به سیستم قبلی یعنی ۱-۲-۳-۴ برمی‌گردد. اگر مربع دفاعی‌مان در این بازی خوب عمل کند می‌توانیم به موفقیت امیدوار باشیم.
تفاوت اسپانیا با دیگر تیم‌های بزرگ دنیا این است که در پشت محوطه جریمه حریف مالکیت توپ دارد و به خوبی توپ را به گردش درمی‌آورد. خیلی از تیم‌ها مثل آلمان در زمین خود پاسکاری می‌کنند که ما در بازی با این تیم به خوبی توپ گیری و موقعیت ایجاد می‌کردیم و پر گل هم پیروز شدیم.
اگر ساختار دفاعی ما در بازی فردا خوب عمل نکند ممکن است شکست سنگینی را متحمل شویم، اما اگر ساختار دفاعی‌مان خوب باشد مساوی و حتی پیروزی دور از دسترس نیست.
در مهار بازی‌های عمقی حریف باید موفق عمل کنیم. اسپانیا از عرض زمین به خوبی استفاده می‌کند و دفاع‌های کناری این تیم هم به حمله اضافه می‌شوند. آن‌ها تلاش خواهند کرد در دقایق ابتدایی به گل برسند. این هجوم همه‌جانبه می‌تواند به نفع ما تمام شود چراکه ضریب موفقیت ما را در صورت توپ گیری در ضد‌حمله بالا خواهد برد. باید در ۱۵، 10 دقیقه ابتدایی بازی حملات حریف را مهار کنیم.