به گزارش پارس نیوز، 

پاکستان نزدیکی چندانی با پرطرفدارترین رشته ورزشی جهان یعنی فوتبال ندارد و تاکنون در هیچ یک از مسابقه های بین المللی فوتبال حتی در قاره آسیا نیز حضور نداشته است، ولی سهم قابل توجهی در بازی های جام جهانی 2018 فوتبال روسیه ایفا می کند.
این کشور در رویداد بزرگ ورزشی جام جهانی فوتبال حضور ظاهری ندارد، ولی بیش از 200 میلیون پاکستانی با عرضه توپ ها و لباس های ورزشی تولیدی این مسابقه بزرگ از شهر صنعتی ' سیالکوت'، سهم بزرگی در برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ایفا می کنند.
این روزها در شهرهای پاکستان از شور و حال فوتبال خبری نیست و علاقه مندان به این ورزش پر طرفدار ترجیح می دهند این بازی ها را از تلویزیون های خانگی تماشا کرده و اینگونه تیم مورد علاقه خود را مورد تشویق قرار دهند.
تیم ملی فوتبال پاکستان در حال حاضر در جایگاه 201 جهان قرار دارد و
کریکت ورزش محبوب و مورد علاقه مردم سراسر پاکستان است، بازی هاکی و سکواش نیز در جایگاه دوم و سوم قرار دارد.
اگرچه این وضعیت در منطقه 'لیاری' شهر بندری کراچی پاکستان قدری متفاوت است، با وجود علاقه وصف ناپذیر ساکنان منطقه لیاری در شهر کراچی فوتبال در این کشور از جایگاه خاصی برخوردار نیست.
علاقه و شوق و اشتیاق وصف ناپذیر جوانان و نوجوانان منطقه 'لیاری' شهر بندری کراچی بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر پاکستان زبانزد عام و خاص در این کشور است و زمانی که بازی های جام جهانی فوتبال آغاز می شود شور و شعف خاصی در این منطقه دیده می شود.
مردم این منطقه، با کمک همدیگر تلویزیون های بزرگ در زمین های فوتبال نصب کرده و پیر و جوان و زن و مرد و کودک در کنار هم به دیدن فوتبال پرداخته و تیم مورد نظر خود را تشویق کنند.
در این منطقه گروه های مختلفی وجود دارد که هر گروه تیم مورد نظر خود را تشویق می کنند و آرژانتین، برزیل، آلمان، اسپانیا و ایتالیا تیم های مورد علاقه مردم در این منطقه هستند.
از سوی دیگر هزاران نفر از مردم لیاری از تیم ملی ایران به دلیل همسایگی و اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو کشور حمایت می کنند و با نصب پرچم ایران در کوی و برزن برای پیروزی تیم ملی ایران در برابر حریفان خود دعا می کنند.
مردم منطقه لیاری همچنین پرچم های تیم کشور مورد نظر خود را از پنجره و بالکن خود آویزان کرده و حتی پس از پیروزی تیم مورد نظر خود در خیابان ها جمع می شوند و به شادی می پردازند.
لیاری از مناطق فقیر نشین شهر کراچی است و بسیاری از مردم حتی توان خرید تلفن همراه را ندارند اما در خانه های آنها تصاویر بزرگی از اسطوره های فوتبال همچون پله، مارادونا و رونالدو را در دیوار خانه خود چسپانده اند و برای فرزندان خود نیز با تهیه لباس های تیم های ملی آرژانتین و برزیل آنها را روانه زمین فوتبال می کنند.
به دلیل علاقه مردم در این منطقه به فوتبال چندین مغازه وسایل و تجهیزات فوتبال را به فروش می رسانند.
در این مغازه ها لباس های تیم های مطرح جهان از جمله منچستر یونایتد، رئال مادرید، بارسلونا، چلسی، آرسنال و لیورپول به فروش می رسد.
لباس و کفش فوتبال با کیفیت نه چندان خوب و در حد وسع مردم فقیر در منطقه لیاری نیز در این مغازه ها به وفور وجود دارد و در معرض فروش قرار می گیرد .
این روزها که مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه آغاز شده است، بیشتر در و دیوارهای منطقه لیاری شهر بندری کراچی پاکستان از تصاویر بازیکنان مطرح جهان پوشیده شده است.
کودکان و نوجوانان پاکستان با جمع شدن در اطراف این تصاویر در کوچه پس کوچه های تنگ و باریک این منطقه، هرکدام در خصوص ستاره فوتبال مورد نظر خود با آب و تاب فراوان سخن گفته و سعی می کنند از دیگران نیز اطلاعات بیشتری درباره تیم های فوتبال کشورهای مختلف و بازیکنان جدید کسب کنند.
آن طرف تر و در کوچه ای نسبتا پهن تر، ده ها کودک با هیاهو و فریاد فراوان با دویدن به دنبال توپ فوتبال سعی می کنند، همانند ستاره فوتبال خود توپ را با استفاده از تکنیک خاص با شوت در روازه حریف قرار دهند.
معمولا در این محله ها کودکان و نوجوانانی که از مهارت خوبی در بازی فوتبال برخوردارند از احترام خاصی در نزد دیگران برخوردارند.
با توجه به اینکه ورزش فوتبال در کشورهای فقیر جهان از محبوبیت خاصی برخوردر است و بسیاری از ستاره های مطرح جهان نیز از کشورهای فقیر آفریقا و محله های فقیر نشین کشورهای مختلف آمریکای جنوبی هستند بسیاری در پاکستان عدم استقبال از این ورزش در پاکستان را مورد سوال قرار می دهند.
اواخر قرن نوزدهم و اوایل و اواسط قرن بیستم زمانی که انگلیسی ها بر شبه قاره هند مسلط شدند هر از چند گاهی مسابقات فوتبال بین تیم های مختلف اقوام در سراسر شبه قاره هند برگزار می شد.
در پاکستان پس از استقلال از استعمار انگلیس در سال 1947 میلادی فوتبال از اهمیت خاصی در میان مردم برخوردار بود و مردم هزاره در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان و جوانان و نوجوانان در منطقه ساحلی مکران در ایالت بلوچستان علاقه خاصی به فوتبال داشتند.
در بنگلادش که در آن زمان جزئی از پاکستان بود و مناطق خیبرپختونخواه و ایالت پنجاب پاکستان نیز تیم های مطرح منطقه ای وجود داشت که هر سال مسابقاتی بین تیمها برگزار می شد.
به دلیل استقبال مردم کشور تازه استقلال یافته پاکستان از فوتبال ، فدراسیون فوتبال پاکستان در پنجم دسامبر سال 1947 میلادی تاسیس شد و متعاقبا تیم ملی فوتبال پاکستان نیز به عضویت فیفا در آمد.
اما فوتبال در پاکستان از ابتدای تشکیل این کشور به دلیل سوء مدیریت و مشکلات مالی نتوانست به جایگاه شایسته خود برسد و عدم توجه سردمداران و سیاستمداران به موضوع علاقه مندی مردم به فوتبال باعث شد تا این ورزش همیشه با بی مهری روبرو شود.
با این حال تیم ملی فوتبال پاکستان برای اولین بار از سال 1950 تا 1960 میلادی با تیم کشورهای همسایه از جمله ایران ، افغانستان و عراق به رقابت پرداخت.
تیم فوتبال پاکستان در اکتبر سال 1950 میلادی در نخستین بازی خود مقابل تیم ملی فوتبال ایران با پنج گل مغلوب شد.
در این بازی آن چه که تماشاگران را به خود جلب کرد حضور بازیکنان پاکستان با پای برهنه در زمین بود .
تیم ملی فوتبال پاکستان در دومین مسابقه با تیم کشور عراق به تساوی دست یافت و در بازگشت به کشور خود با استقبال مردم روبرو شد.
تیم ملی فوتبال پاکستان در سال های بعد توانست در مسابقات متعدد آسیایی شرکت کند و موفقیت های خوبی نیز کسب کند، اما این موفقیت ها و این رشته ورزشی به دلیل عدم توجه و عدم برنامه ریزی از سوی دولت برای شکوفایی فوتبال، نتوانست بیشتر از چند سال دوام آورد.
البته سازمان فیفا در دهم اکتبر 2017 (18 مهر 96) عضویت فدراسیون فوتبال پاکستان را تعلیق کرد و دلیل این تصمیم را دخالت نهادهای غیرمربوطه در پاکستان در فعالیت های فدراسیون فوتبال و امور ورزشی اعلام کرد.
متعاقب آن فدرسیون فوتبال پاکستان اقدام به شفاف سازی عملکرد خود کرد و علاوه بر انتخابات شفافی برای انتخاب مجدد رئیس و مسئولان این فدراسیون را برگزار کرد.
پس از آن فیفا در 13 مارس 2018 (22 اسفند 96) تعلیق عضویت فدراسیون فوتبال پاکستان را لغو کرد.
فیصل صالح حیات رئیس کنونی فدراسیون فوتبال پاکستان است، وی وزیر پیشین کشور و از اعضای سرشناس حزب مردم (دومین حزب قدرتمند سیاسی پاکستان) است.
اما امروز آنچه که پاکستان را به دنیای فوتبال مرتبط ساخته است تهیه و ساخت استاندارد توپ فوتبال در این کشور است که در بیشتر باشگاه های مطرح فوتبال جهان و بازیهای جام جهانی دیده می شود.
سیدبهادر حسینی
آساق**6125**1663**