به گزارش پارس نیوز، 

سرمربی تیم ملی بسکتبال جوانان ایران درباره شرایط کنونی تیم ملی در مسیر قهرمانی آسیا و کسب سهمیه جام جهانی اظهار کرد: قرار بود تیم ملی به اردوی اروپایی اعزام شود اما این اتفاق نیفتاد و قرار بود به چین برویم که به دلیل سیل و مشکلات در شهر میزبان تورنمنت اطلس، این برنامه ما نیز لغو شد. حالا مجبوریم به رشت برویم چون در زمان اردوی تیم ملی جوانان سالن نداریم و باید به جایی برویم که سالن تمرین در اختیار جوانان باشد.

شاه علی ادامه داد: به هر حال کار آسانی پیش رو نداریم و امیدواریم که فدراسیون تدارکات مناسب را مهیا کند. نزدیک به 17 ماه است که بازیکنان تمرینات پرفشاری را انجام می دهند اما مسابقه ای نداشته اند و این برای ما خوب نیست. بعد از ماه ها تمرین پرفشار لازم است که تیم ملی بازی های خوبی داشته باشد تا در جریان مسابقه نیز محک بخورد و مشکلاتش مشخص شود.

او افزود: زمانی که صحبت از دفاع از عنوان قهرمانی می شود باید ابزار آن نیز مهیا باشد. امکانات و تدارکات باید در این اندازه باشد به خصوص که از این دوره مسابقات کاملا شرایط متفاوتی دارد. اول اینکه استرالیا و نیوزلند به جمع تیم های آسیایی اضافه شده اند و از طرف دیگر جدول رقابتی تغییر کرده است و اکنون با یک باخت همه چیز عوض می شود. ما در دوره گذشته سه باخت داشتیم اما رفتیم و قهرمان شدیم اما از این دوره یک باخت سرنوشت تیم را تغییر می دهد.

سرمربی تیم ملی جوانان با اشاره به ضرورت تدارکات مناسب تصریح کرد: باید تیم ملی تدارکات مناسبی داشته باشد تا محکم تر و قوی تر وارد رقابت های آسیایی و کسب سهمیه جام جهانی شود. ما صحبت از حضور در تورنمنت می کردیم اما حالا به بازی تدارکاتی هم قانع هستیم. قطعا بازی دوستانه جای تورنمنت را نمی گیرد اما باز هم لازم است. در بازی تدارکاتی نتیجه اهمیتی ندارد به خصوص برای حریف که برد و باخت برایش مهم نیست اما در تورنمنت برد و باخت اهمیت پیدا می کند و این حس برای پیشرفت روانی بازیکنان مناسب بود. تیم ملی ایران تمرین های پرفشاری انجام داده و اکنون باید بازی کند و ببازد تا باختن را یاد بگیرد.

شاه علی ادامه داد: اکنون زمان از دست رفته است. تورنمنتی نیست که بتوانیم در آن شرکت کنیم و امیدوارم فدراسیون بتواند بازی دوستانه را فراهم کند و ملی پوشان بازی داشته باشند. ما به دلیل امتحانات و کنکور نیز زمان زیادی از دست دادیم و کارمان سخت است.

او در پاسخ به این سوال که تلاشی برای انجام دیدار تدارکاتی شده یا نه؟ بیان کرد: با فدراسیون ترکیه مکاتبه کرده ایم اما هنوز پاسخ ما را نداده اند. ترکیه نیز خودش را برای قهرمانی اروپا آماده می کند و منتظریم که شرایط مهیا شود تا با آنها بازی کنیم اما حقیقتا امیدی ندارم چون اکثر این کشورها از ماه ها قبل برنامه هایشان را تنظیم کرده اند و زمان خالی ندارند.

سرمربی تیم ملی جوانان درباره شرایط ملی پوشانش گفت: این تیم با غیرت تلاش کرده است. تمرین های پرفشار ما را تحمل کرده اند و روزانه 6 ساعت تمرین کرده است. بازیکنان واقعا زحمت کشیده اند و اکنون به بازی نیاز دارند تا محک بخورند و مشکلاتشان در جریان مسابقه مهیا شود. من حتی دوست داشتم که از برخی کشورها دعوت کنیم تا تیم ملی در ایران به مصافشان برود چون سفر رفتن اهمیت ندارد مهم بازی بود که این اتفاق هم نیفتاد.

شاه علی در پاسخ به این سوال که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی امیدوار به حداقل جهانی شدن شاگردانش هست یا نه؟ بیان کرد: بله. نا امید نیستم و پا پس نمی کشیم. این تیم تلاش کرده و باید مزد زحماتش را بگیرد. بازیکنان باید با جهانی شدن مزد زحمت‌هایشان را بگیرند. من با تمام مشکلات و محدودیت ها از بازیکنانم انتظار زیادی دارم. بازیکنانی دارم که گوش به فرمان هستند و بسکتبال را نسبتا خوب بازی می کنند اما خب می دانم که بازی تدارکاتی و حضور در تورنمنت برنامه هایشان را کامل می کند.

او افزود: این جوانان هم بازیکنان تیم ملی ایران هستند. اکنون تیم بزرگسالان قطر و قزاقستان را به سادگی شکست می دهد اما به چین رفت و دو بازی دوستانه داشت. اکنون هم به صربستان رفته و بازی تدارکاتی خواهد داشت. خب ما توقع داریم این شرایط برای تیم ملی جوانان هم مهیا باشد. وقتی ما مسابقات آسیایی و کسب سهمیه جام جهانی را داریم باید برای این مسابقات به خوبی آماده شویم.

سرمربی تیم ملی جوانان تاکید کرد: بهانه نمی گیرم. تیمی که قرار است روی سکو برود و نتیجه بگیرد به دنبال توجیه و بهانه نیست. این بازیکنان 2 سال است که با من کار می کنند و زحمت می کشند و باید مزد تلاششان را بگیرند اما نیاز دارند تا محکم تر و آماده تر در قهرمانی آسیا شرکت کنند. اکنون واقعا شرایط مسابقات فرق کرده و مثل دوره قبل نیست.