به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، شاهرخ شهنازی، از سوی رئیس فدراسیون جهانی پینگ پنگ به عنوان نماینده ویژه در المپیک ها و آکادمی ها انتخاب شد. وی پیش از این نیز ریاست فدراسیون پینگ پنگ ایران را برعهده داشته است و هم اکنون عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک و رئیس آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک است.

نایب رئیسی فدراسیون جهانی سمتی بود که آسیا شهنازی را برای این پست انتخاب کرده بود، اما با توجه به مسابقات جهانی ژاپن، شهنازی این فرصت را در اختیار این کشور قرار داد و البته از سوی نمایندگان ژاپن نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

مصاحبه فارس با شهنازی را در زیر می خوانید:

درباره انتخابات هیئت رئیسه فدراسیون جهانی پینگ پنگ توضیحات بیشتری مطرح کنید.

انتخابات هر ۴ سال یک بار برگزار می شود. امسال برخلاف دوره های قبلی که کاندیدای تک نفره داشتیم رقیب دیگری هم اضافه شد که اتهامی را از نظر مالی به رئیس فدراسیون قبلی وارد کرد. بنابراین شرایط حادی را به وجود آورد که قبلا اصلا نداشتیم. اما شرارا رئیس فدراسیون جهانی کار خودش را کرد و بعد گفت اگر کسی مدرکی دارد به دادگاه بین المللی ارائه کند اما نتیجه انتخابات نشان داد که دنیا اتهامات وارده به شرارا را قبول ندارد. انتخابات با حضور ۲۰۰ کشور دنیا برگزار شد که شامل رئیس، نائب رئیسان، شورای مدیران و کمیته ها بود.

شما برای نائب رئیسی کاندید شده بودید؟ چرا انصراف دادید؟

هر قاره ای سهمیه ای در نائب رئیسان دارد؛ آمریکای لاتین و شمالی یک سهمیه، آسیا ۳، اروپا ۲، آفریقا یک و اقیانوسیه یک سهمیه در نائب رئیسی دارند. شرارا علاقه داشت افرادی که پیش از این با او کار کرده بودند در این دوره هم حضور داشته باشند. از آسیا رئیس فدراسیون قطر، یک نماینده از چین و یک نماینده از ژاپن انتخاب شدند. چین قدرت برتر در دنیاست بنابراین لازم است نماینده داشته باشد. این نماینده پیش از این مربی تیم ملی دختران چین بود که همیشه در جهان قهرمان بوده است. در جریان انتخابات شرارا از من خواست با توجه به اینکه قرار است مسابقات جهانی سال آینده در ژاپن برگزار شود من این فرصت را به ژاپن بدهم تا نماینده ای در جهان داشته باشیم. شرارا به من گفت اگر نائب رئیسی را بگیری فرصت محدودی خواهی داشت. بنابراین من به عنوان مشاور ویژه رئیس فدراسیون جهانی در امور المپیک ها و آکادمی ها که کار بسیار گسترده ای است انتخاب شدم. همچنین شورایی از افراد شاخص با نام شورای مشاوران ارشد تشکیل شد که در این گروه نیز عضویت دارم.

این شورا چند نفر عضو دارد و مجمع آن به چه صورت برگزار می شود؟

رؤسای سابق فدراسیون انگلیس، آلمان، نیجریه، پرفسوری اهل کرواسی، یک نماینده از هند که بنیانگذار کنفدراسیون آسیا بوده که مسن ترین فرد گروه است و صد سال سن دارد. رئیس فدراسیون هنگ کنگ، رئیس فدراسیون کره و یک نماینده از آمریکا عضو شورای مشاوران ارشد هستند. این شورا حاصل تجربه تاریخ پینگ پنگ دنیاست. یک جلسه هم در پاریس برگزار شد و جلسات آن سالیانه برگزار می شود.

  در حاشیه انتخابات فدراسیون جهانی با لوحی از شما تقدیر کردند. زارع پور نیز اعلام کرده خودش شما را معرفی کرده است.

کسانی که کارهای ویژه ای در طول خدمات شان انجام می دهند آنها را به عنوان عضو افتخاری با عنوان خود شخص مورد تقدیر قرار می دهند. زارع پور شخص محترمی است اما در مورد این جریانات من وارد حاشیه نمی شوم چون کار من کوچک می شود. من با پدر شرارا دوست بودم و هنگامی که وی فوت کرد کتابی که من به او اهدا کرده بودم (کتاب عمر خیام) روی سینه اش بود. این به خاطر سال ها ارتباط کاری بوده اما از اینکه فدراسیون ایران من را حمایت کرد تشکر می کنم! حتما زارع پور من را معرفی کرده ما هم سپاسگذاریم!

تاثیر این کرسی ها در آسیا و جهان برای ایران چقدر است؟

به دست آوردن کرسی نه فقط نائب رئیسی بلکه در کمیته ها و عناوین دیگر این که ایران بتواند نماینده ای در آسیا و جهان داشته باشد به ما کمک می کند. رقابت سنگین است ما هم نباید اشتباه کنیم و نمایندگانمان را از این سمت ها برداریم. ایران در رشته پینگ پنگ قابل مقایسه با چین، کره و هنگ کنگ نیست. کره تیم دوم دنیا است اما در این سمت های جهانی جایگاهی ندارد. بحثی که می گویم کلی است و مربوط به پینگ پنگ نیست. یک نماینده ابتدا باید از سوی کشورش مورد حمایت قرار بگیرد که این شرط لازم است اما کافی نیست. در ادامه هم کسب کرسی به لیاقت، سوابق ارتباطات و آشنایی با مسائل بین المللی بستگی دارد. این سمت ها جایگزینی نیست که اگر آنها را از دست بدهیم بگوییم مشکلی نیست شخص دیگری را معرفی می کنیم حتی اگر سلیقه ها هم متفاوت باشد ما باید نمایندگانمان را حفظ کنیم. سیمین رضایی ۲۰ سال در کمیته قوانین بود که یکی از سخت ترین کمیته های ماست. وی تنها داوری بود که هم در بخش بانوان و هم در بخش مردان بالاترین درجه را در قضاوت داشت اما متاسفانه این سمتش را در مدت زمان ۶ ماه از دست داد. هنگامی که به فرانسه رفتم تمام مسئولان جهانی سراغ سیمین رضایی را از من می گرفتند. در رشته های دیگر هم به همین صورت است. نهرودی در بوکس یکی از افرادی است که ارتباطات بین المللی زیادی دارد. از او به عنوان دبیر فدراسیون استفاده شد اما اکنون دیگر جایگاهی ندارد. دنیامالی هم به این صورت است. او در فدراسیون جهانی عضویت دارد بنابراین نباید به سادگی این کرسی ها را از دست بدهد.

به نظر می رسد فدراسیون روی نوشاد عالمیان سرمایه گذاری کرده است، فکر نمی کنید بهتر باشد درباره ورزشکاران دیگر هم توجه لازم را داشته باشیم؟

در هر ورزشی نیاز به پشتوانه داریم و برای پشتوانه سازی امکانات مالی لازم است البته اکنون در فدراسیون از نظر سخت افزاری امکانات داریم. جوانان خوبی هم در پینگ پنگ داریم که جای پیشرفت دارند. نسل خوبی هم آماده هستند. روند بکارگیری آنها خوب باشد اردو و اعزام مناسب داشته باشیم آینده این رشته را درخشان می بینم. نوشاد نابغه است و خوشبختانه به موقع دیده شد. هم فدراسیون قبلی هم فدراسیون کنونی سرمایه گذاری خوبی کرده اما نوشاد باید از محدوده بازی در ایران خارج شود و در لیگ های اروپایی بازی کند و تماس های خودش را با رنکینگ های بالا برقرار کند. باید راهی باشد تا به چین برود چون اسرار پینگ پنگ در چین است. اروپایی ها بازیکن زیاد تولید می کنند اما به دلیل رمز و راز آن به چین نمی رسند. مسابقات اخیر فرانسه را نگاه کنید. نماینده آلمان و بلاروس که بزرگترین ورزشکاران اروپا هستند نتوانستند کاری انجام دهند. اکنون تنها قاره ای که می تواند با آسیا رقابت کند، اروپاست. اما آنها هم کاری از پیش نمی برند. نوشاد یک پدیده استثنایی است که از جایی غیر از شرق آسیا بلند شده است. در رنکینگ جهانی غیر از شرق آسیا در ۱۰۰ نفر اول دنیا یکی نوشاد است و دیگری یک نماینده از هند. نوشاد الگوی خوبی است و از نظر اخلاقی شایسته است. باید این اعتماد به نفس را به ورزشکاران دیگر هم بدهیم تا آنها هم مثل نوشاد شوند. فدراسیون روی عالمیان واقعا سرمایه گذاری کرده است، نوشاد هم باید خودش این سرمایه گذاری را انجام دهد. وی را از ایران برداریم دیگر چیزی نمی ماند.

بانوان را در این رشته چگونه می بینید؟

کار برای بانوان طولانی است. ورزشکاران خوبی داریم و اینکه یک ورزشکار المپیکی داشتیم برای ما افتخار است، اما واقعیت این است که فاصله داریم. اولین تلاش این است که رنکینگ آنها را تا رتبه ۳۰۰ ارتقا دهیم.

  به نظر می رسد آنقدر که سرمایه گذاری در مردان است در بانوان صورت نمی گیرد!

در بیشتر فدراسیون ها همین گونه است. هزینه ها واقعا وحشتناک است. ندا شهسواری اکنون در جایگاه ۴۶۵ دنیاست. اولین هدفگذاری باید این باشد که وی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ قرار بگیرد. فکر می کنم شهسواری ظرفیت آن را دارد. عمرانی هم در جایگاه ۵۱۴ قرار دارد. بنابراین باید رنکینگ وی را ۴۰۰ تا ۵۰۰ ارتقا دهیم. اگر این اتفاق بیفتد رنکینگ تیمی هم بالا می رود و در سیدبندی در جای خوبی قرار می گیریم. ایران در بخش مردان تیمی سی و سوم است و در بخش بانوان در رده ۵۸ قرار دارد. مدت ها وقت لازم است تا این جایگاه ها برای ایران به دست آید بنابراین شخصی مانند افشین نوروزی را که از تیم ملی برداشتند، باید مانند این ورزشکار را داشته باشیم تا با جایگزینی بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم. نباید به راحتی با حذف بازیکنان رنکینگ جهانی را تحت تاثیر قرار دهیم. مشخص کردن این رنکینگ ها حساب کتاب دارد و کار ساده ای نیست. به عنوان مثال وقتی ورزشکار از یک شخص پایین تر از خودش شکست بخورد به شدت در رنکینگ وی تاثیرگذار است، اگر شخص بالاتر از خود را شکست دهد، به شدت جایگاهش بالا می رود. در ایران مسابقات جام فجر را گذاشتند و نوشاد از رنکینگ پایین تر از خودش شکست خورد و همین باعث شد تا جایگاهش پایین بیاید. باید در انتخاب حریف دقت کنیم تا رنکینگ ورزشکاران را پایین نیاوریم.