به گزارش پارس نیوز، 

لیگ ملت های والیبال 2018 برای ایران با 2 باخت مقابل فرانسه و ژاپن و یک برد مقابل استرالیا آغاز شد. این مشکل تکراری دیگر به عادتی غلط برای والیبال ایران تبدیل شده است که هر سال، مسابقات را با نتایج ضعیف شروع کند.
نظر «علی اصغر نائینی» و «محمد ترکاشوند» دو بازیکن بزرگ سال های گذشته تیم ملی را درباره این موضوع پرسیدیم اما آنها دو دیدگاه متفاوت داشتند. نائینی اعتقاد دارد که لیگ ایران باید دیرتر به پایان برسد تا بازیکنان با آمادگی بالاتر وارد رقابت های ملی شوند، در حالی که به نظر ترکاشوند تمرینات تیم ملی باید زودتر شروع شوند تا ملی پوشان به هماهنگی بیشتری دست پیدا کنند.

** نائینی: هیچ چیز غیرمنتظره نیست چون سیستم نداریم
علی اصغر نائینی پاسور و کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال ایران گفت: تیم ملی در سه مسابقه لیگ ملت ها عملکرد خوبی نداشت که دلیل آن هم به مدیریت والیبال ایران باز می گردد. نخستین مشکل غیر حرفه ای بودن باشگاه هاست. بازیکنان ما سه ماه است که فقط تمرین می کنند.
وی افزود: سیستم لیگ ما باید به اروپا نزدیک شود. لیگ های اروپایی خیلی دیر تمام می شود و بازیکنان با آمادگی که در کوران مسابقات به دست آورده اند، پس از شرکت در چند جلسه تمرین تیم ملی وارد رقابت های لیگ جهانی می شوند. اما در ایران بازیکنان برای مدتی طولانی فقط تمرین می کنند و مسابقات تدارکاتی هم در رساندن آنها به مرز آمادگی کم اثر است.
نائینی گفت: بیشتر تیم های جهان به تغییر نسل بازیکنان خود روی آورده اند و ایران هم باید همین کار را انجام بدهد اما این اتفاق در تیم ملی ایران رخ نمی دهد. بازیکنان قدیمی و بزرگ تیم ملی دیگر انگیزه کافی ندارند و به خصوص مقابل تیم هایی مثل ژاپن، با تمام توان بازی نمی کنند. باید بازیکنان جوان و با انگیزه جایگزین قدیمی ها بشوند.
وی ادامه داد: جوانگرایی ضروری است نه اینکه بازیکنان جوان را دعوت کنیم و روی نیمکت بنشانیم. البته منظورم از جوانگرایی هم این است که بازیکنانی که واقعا جوان هستند وارد تیم ملی شوند نه کسانی که با صغرسنی، خود را جوان کرده اند.
کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال ایران گفت: والیبال ایران در گذشته سیستم گلخانه ای داشت و ملی پوشان پس از شرکت در اردوی طولانی وارد مسابقات می شدند. اما تاریخ انقضای این سیستم گذشته است و نباید آن را ادامه دهیم.
وی تاکید کرد: 25 سال پیش که هیچ چیزی در والیبال ایران حرفه ای نبود از ژاپن می باختیم. الان هم با این همه تدارکات و هزینه و برنامه ریزی باز هم از ژاپن شکست می خوریم. مشکل اینجاست که آدم های کارنابلد در راس کار هستند.
نائینی در پایان خاطرنشان کرد: هیج چیزی برای والیبال ایران غیرمنتظره نیست، چون روی سیستم کار نمی کنیم.

** ترکاشوند: زمان استراحت بازیکنان زیاد است
محمد ترکاشوند دریافت کننده پیشین تیم ملی والیبال ایران گفت: در سال های اخیر همواره در شروع مسابقات، عملکرد خوبی نداشتیم اما هر چه پیش می رویم کارایی بازیکنان بیشتر می شود. شاید مشکل این است که بازیهای تدارکاتی خوبی نداریم و زمان تمرینات نیز کافی نیست.
وی افزود: لیگ ایران پیش از تعطیلات نوروز به پایان می رسد و اردوهای تیم ملی هم از نیمه دوم فروردین آغاز می شود. در این شرایط بازیکنان مدتی طولانی زمان برای استراحت دارند. مسابقات لیگ برای برخی تیم ها، اواخر بهمن تمام می شود و بازیکنان آنها تا آغاز اردوی تیم ملی، بیشتر از 40 روز استراحت می کنند.
ترکاشوند گفت: در این شرایط بازیکنان کاملا از آمادگی دور می شوند و کادر فنی تیم ملی باید از ابتدا بدنسازی را در زمانی فشرده آغاز کند که همین فشردگی بدنسازی، می تواند باعث آسیب دیدگی بازیکنان شود.
وی خاطرنشان کرد: باید مدت استراحت بازیکنان کمتر شود و زودتر وارد تمرینات تیم ملی شوند تا میزان هماهنگی آنها بالاتر برود. سیستم کاری پاسورها با هم متفاوت است و به این دلیل بازیکنانی که در لیگ با پاسورهای گوناگون کار می کنند، باید مدتی با پاسور تیم ملی تمرین کنند تا با او هماهنگ شوند.
ورزشی ** 2024**1597