به گزارش پارس نیوز، 

تیم‌های ملی ایران و ترکیه از ساعت 22:45 امشب در ورزشگاه فاتح تریم استانبول دیدار تدارکاتی را برگزار می کنند. این دیدار در شرایطی انجام می شود که ایران مسافر جام جهانی 2018 روسیه شده است و در جریان آماده سازی‌اش برای این رقابت ها به مصاف این حریف اروپایی می‌رود. تیمی که فرصت حضور در جام جهانی را از دست داده و در انتخابی قاره سبز حذف شده است.

ترکیه در گروه I انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در قاره اروپا نمایش ضعیفی داشت و پس از ایسلند، کرواسی و اوکراین در رده چهارم قرار گرفت تا همچون 3 جام جهانی قبلی جزو کشورهای غایب محسوب شود. آنها با فاتح تریم رقابت‌ها را آغاز کردند اما در میانه راه میرچا لوچسکیو رومانیایی را جانشین مربی نامدار خود که بازی دوستانه امشب هم در ورزشگاهی با نام این مربی برگزار می‌شود، کردند ولی زورشان به رقبای نامدارشان نرسید تا از طریق گیرنده‌های تلویزیونی و رادیویی نظاره‌گر رقابت‌های جام بیست و یکم باشند.

حریف امشب تیم ملی ایران تنها در 3 دوره از رقابت‌های جام جهانی حاضر بوده است که بهترین حضورش به جام جهانی 2002 کره‌ ژاپن برمی‌گردد. ترک‌ها در آن دوره که آخرین حضورشان در جمع تیم‌های برتر فوتبال جهان بود، توانستند با شکست کره‌جنوبی میزبان در رده‌بندی در جایگاه سوم قرار بگیرند. تیمی که هدایت آن را سنول گونش برعهده داشت. ستاره‌های آن زمان ترکیه هاکان شوکور، روستو رچبر، ایلهان مانسیز، حسن شاش، ییلدیرای باشتورک و امره بلوز اوغلو بودند.

ستاره‌های هلال احمر لقب تیم ملی ترکیه است. تیمی که تنها به 4 دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا راه یافته است. بهترین عملکرد آنها در یورو 2008 اتریش و سوئیس بود که آنها با درخشش ستارگانی چون نیهات قهوه‌چی و آردا توران به مرحله نیمه‌نهایی رسید و آنجا مغلوب آلمان شد. ترک‌ها در پایان رقابت‌های یورو 2016 فرانسه در رده هفدهم قرار گرفتند تا مشخص شود که افت محسوسی کرده‌اند و غیبت‌شان در جام جهانی 2018 روسیه نیز بر این مسئله صحه گذاشت. این نتایج باعث شده تا آنها در قامت تیم سی و هفتم رنکینگ فیفا به مصاف ایرانی بروند که یک رده بالاتر از آنها قرار دارد. در ترکیب ستارگان هلال احمر آردا توران، هاکان چالهان اوغلو، چنگیز اوندر، اوز یاکوپ، جنک توسون، انیس اونال و اوموت بولوت را می‌توان به عنوان بازیکنانی بزرگ دانست و غیبت عمر توپراک و بوراک ییلماز هم از نکات جالب رقابت دو کشور همسایه است. اگر چه با همین موجودیت هم تا اینجا این تیم بهترین حریف تدارکاتی شاگردان کارلوس کی‌روش شمرده می‌شود.

اما ایران که در بازی های انتخابی جام جهانی 2018 در قاره آسیا با 12 پیروزی و 6 تساوی و بدون متحمل شدن شکستی مسافر روسیه شده است، در شرایطی به مصاف حریف اروپایی‌اش می‌رود که سرمربی پرتغالی‌اش نام 24 بازیکن را برای اردوهای اروپایی تیمش در نظر گرفته است و بازیکنان بزرگی چون سیدجلال حسینی و وریا غفوری را در فهرست استندبای قرارداده است. در حقیقت کی‌روش با کنار گذاشتن این دو بازیکن و اعتماد به جوان‌های جایگزین ریسک بزرگی کرده است و قصد دارد امشب شاگردانش را برابر حریفی قدرتمند محک بزند. تیم ملی ایران پیش از این 7 بار برابر ترکیه قرار گرفته است که در 4 مسابقه مغلوب این تیم شده است، دو بار مساوی کرده و تنها یک بار طعم پیروزی را در سال 1348 چشیده است.

رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه ایران بازی دفاعی را ارائه می‌کند باید شاهد مسابقه کم گلی باشیم و لوچسکیو سرمربی تیم می‌تواند تیمش را با ترکیب جدیدی به میدان بفرستد.

تیم ملی ترکیه پس از این دیدار با تیم‌های ملی مراکش و روسیه که از حاضران جام جهانی هستند بازی خواهد کرد. این موضوع نشان دهنده آن است که سرمربی تیم مراکش افکار نزدیکی به کی‌روش دارد چرا که این تیم با تونس هم که از حریفان دوستانه تیم ملی ایران بود،‌ نیز دیدار تدارکاتی را برگزار کرده بود.


انتهای پیام/