به گزارش پارس نیوز، 

مهاجم ۲۵ ساله و سنگالی تیم استقلال را می توان یکی از بهترین خارجی هایی دانست که وارد فوتبال ایران شد. تیام خیلی زود با گلزنی های پی در پی اش در فوتبال ایران اعتبار کسب کرد و تبدیل به بازیکنی محبوب بین هواداران استقلال شد. این مهاجم ۱۸۵ سانتی متری که از او با عنوان ماشین گلزنی یاد می شود، حالا اصلی ترین امید آبی پوشان برای باز کردن دروازه حریفان است. گل زدن شگرد تیام است. او خیلی اقتصادی از توپهایی که نصیبش شود استفاده می کند. با وجود تیام آبی ها دیگر حسرت هدر رفتن موقعیت های زیادی که به دست می آوردند را نمی خورند.

ماشین گلزنی آبی ها در حالی که بازی های زیادی هم برای این تیم نکرده، با ۹ گل زده در سه تورنمنت بهترین گلزن این فصل آنها است. نهمین گل این فصل تیام مهمترین گل او می‌باشد. تک گلی که منجر به پیروزی استقلال در فینال جام حذفی و کسب یک جام قهرمانی بعد از سالها برای تیم آبی های پایتخت شد.

مامه بابا تیام در حالی جمعا در لیگ برتر، لیگ قهرمانان و آسیا و جام حذفی برای آبی پوشان ۹ گل زد که تنها ۱۲ بار با پیراهن این تیم به میدان رفته است. ۹ گل در ۱۲ دیدار را می‌توان آماری رویایی برای مهاجمی دانست که به تازگی وارد فوتبال ما شده و حتی فرصت تطبیق شرایط خودش با فوتبال ایران را هم پیدا نکرد. مهاجم نوک آبی ها در لیگ برتر ۶ بار به میدان رفت و ۴ بار موفق به گلزنی شد. وی در لیگ قهرمانان آسیا همین تعداد گل را در ۵ بازی زد و در جام حذفی هم در دیداری که کمتر از یک نیمه در آن حضور داشت موفق شد یک گل بزند تا آمار رویایی ۹ گل در ۱۲ بازی را از خود به جای بگذارد. 

اولین بار شفر در هفته بیست و سوم و در دیداری خانگی برابر سپیدرود از ماشین گلزنی اش رونمایی کرد. تیام در آن بازی تنها ۸ دقیقه فرصت پیدا کرد تا با پیراهن تیم جدیدش خودنمایی کند.

ماشین گلزنی استقلال برای زدن نخستین گلش با پیراهن این تیم در اولین دیداری که در ترتکیب ثابت قرار می گرفت تنها ۳ دقیقه زمان نیاز داشت. او در هفته بیست و چهارم و در شهر اهواز اولین گلش را با پیراهن استقلال زد. اما این همه آن چیزی نبود که قرار بود تیام در آن بازی رقم بزند. وی تنها ۵ دقیقه بعد از اولین گلش با پیراهن استقلال، اولین پاس گلش را هم داد تا روزبه چشمی را به گل برساند. اوج هنر این مهاجم سیه چرده گلزنی دوباره او در همان دیدار در دقیقه ۹۳ بود تا نشان دهد شفر در مورد خرید او اشتباه نکرده است.

تیام در نخستین تجربه دربی‌اش که هفته بیست و پنجم لیگ برتر بود موفق به گلزنی نشد و هفته های بیست و ششم تا بیست و هشتم به دلیل مصدومیت به میدان نرفت. اما بازگشت او در هفته بیست و نهم با گلزنی دوباره همراه بود تا پیکان هم زهر این مهاجم گلزن را بچشد. تیام آخرین گل استقلال در لیگ برتر را هم زد و اینبار سپاهان قربانی ماشین گلزنی آبی پوشان شد. ای گل برای پیروزی استقلال در این بازی کافی بود اما برای نایب قهرمانی این تیم در این فصل کفایت نکرد.

مهاجم آبی پوشان در لیگ برتر با ۴ بازی کامل و یک حضور ۸ دقیقه ای در مجموع ۳۶۸ دقیقه برای تیمش بازی کرده است و در این مدت ۴ بار موفق به گلزنی شده است. تیام تنها در دو بازی لیگ برتر برای تیمش گل نزده است. سپیدرود و پرسپولیس تنها تیم های لیگ برتری هستند که تیام برابر آنها بازی کرده اما موفق به گلزنی نشد. وی در لیگ برتر معدل هر ۹۲ دقیقه یک گل را از خود به جای گذاشته است.

تیام در لیگ قهرمانان آسیا هم آماری نزدیک به عملکردش در لیگ برتر دارد. اولین بازی آسیایی تیام برای استقلال یک حضور ۴۰ دقیقه‌ای بدون گل زدن مقابل الریان بود. اولین گل آسیایی تیام برای آبی پوشان در دومین بازی اش برای این تیم در این تورنمنت به دست آمد و الهلال اولین تیم غیر ایرانی بود که دروازه‌اش توسط تیام باز شد. مهاجم سنگالی آبی پوشان در آن بازی کمتر از ۸۰ دقیقه در میدان حضور داشت و زننده تک گل پیرزی بخش تیمش بود تا آبی پوشان نخستین پیروزی آسیایی شان در این فصل را هم به دست آورده باشند.

هیچ تیمی به اندازه العین از تیام زجر نکشید ۳ گل در دو بازی آن هم در حالی که وی در دقیه ۶۰ بازی دوم به دلیل مصدومیت تعویض شد. تیام به ازای هر ۸۰ دقیقه بازی‌اش مقابل العین یک گل به این تیم زد تا بهترین عملکردش را برابر آنها داشته باشد. اما او در آخرین بازی آبی پوشان تنها یک دقیقه فرصت بازی پیدا کرد و این یک دقیقه برای گلزنی دوباره به العین کافی نبود.

مهاجم آبی پوشان در لیگ قهرمانان آسیا ۵ بازی و ۴ گل زده دارد. جمع دقایق حضور تیام در میدان های آسیایی ۲۶۹ دقیقه بوده که به این ترتیب وی به ازای هر ۶۷ دقیقه بازی آسیایی اش یک گل زده است که این آماری فوق العاده برای یک مهاجم است.

تیام در جام حذفی نیز تنها در یک بازی برای استقلال به میدان رفت. آن هم در دیدار نهایی و برابر تیم خونه به خونه. وی در حالی که تنها ۳۵ دقیقه در این میدان حضور داشت یک گل زد تا استقلال به لطف همین یک گل قهرمان جام حذفی کشور شود.

خلاصه عملکرد تیام برای استقلال اینگونه است که او ۱۲ بازی و ۹ گل زده برای این تیم دارد. اما جمع دقایق بازی او با پیراهن آبی در لیگ برتر، حذفی و آسیا ۶۷۲ دقیقه پیراهن استقلال را بر تن داشته تا به ازای هر ۷۴ دقیقه بازی یک گل برای این تیم زده باشد. آماری که می تواند باعث شود از هر مهاجی یک چهره مخوف برای تیم حریف بسازد. آماری که می گوید می توان صاحبش را ماشین گلزنی دانست.