به گزارش پارس نیوز، 

 به نقل از کمیته ملی المپیک، «شاهرخ شهنازی» دبیر کل کمیته ملی المپیک، روز یکشنبه گفت: این نشست بلافاصله بعد از اطلاع از تصمیم فدراسیون جهانی وزنه برداری (آی.دبلیو.اف) در مورد کاهش سهمیه های المپیکی وزنه برداری برگزار و ابعاد این اتفاق بررسی شد.
وزیر ورزش و جوانان در این نشست با تاکید ویژه بر پیگیری فوری موضوع، از فدراسیون وزنه برداری خواست، تلاش و رایزنی های خود را برای تغییر در تصمیم هیات رئیسه آی.دبلیو.اف آغاز و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز از فدراسیون پشتیبانی کنند.
شهنازی ادامه داد: صالحی امیری نیز در این جلسه با اشاره به موفقیت های رشته وزنه برداری در میادین مختلف بخصوص المپیک، پیگیری این موضوع را جزو اولویت های اصلی فعالیت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برشمرد و خواستار پیگیری جدی موضوع شد.
در این نشست همچنین مقرر شد با توجه به سیاست های دستگاه ورزش، فدراسیون و پاک بودن مجموعه ملی پوشان وزنه برداری ایران در تمامی رده های سنی طی چهار سال گذشته، از فدراسیون جهانی خواسته شود، با در نظر گرفتن سیاست کنترل دوپینگی ایران، در تصمیم خود تجدید نظر کند.
دبیرکل کمیته ملی المپیک خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تصمیم فدراسیون جهانی وزنه برداری به تصویب کمیته بین المللی المپیک و هیات رئیسه فدراسیون جهانی وزنه برداری رسیده و تغییر در آن کار راحتی نیست، اما فدراسیون و وزارت ورزش تلاش خواهند کرد تا فدراسیون جهانی را به تجدید نظر متقاعد کرده و زمینه اعزام حداکثری وزنه برداری ایران در جهت کسب نتیجه ای درخشان در المپیک 2020 را فراهم آوریم.
فدراسیون بین المللی وزنه برداری در تازه ترین تصمیم خود برای مبارزه با دوپینگ، به کشورهای روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و بلاروس که طی سال های 2008 تا 2020 دارای 20 مورد تخلف دوپینگ یا بیشتر بوده اند، در بازی های المپیک 2020 توکیو فقط 2 سهمیه (یک مرد و یک زن) داده است.
در همین حال کشورهایی که دارای 10 مورد تخلف دوپینگ و یا بیشتر باشند، دارای چهار سهمیه (2 مرد و 2 زن) می باشند که شامل برخی کشورها همچون بلغارستان و ایران خواهد شد.
این اتفاق به ‌نفع کشورهایی خواهد بود که تعداد موارد دوپینگ‌شان در فاصله سال‌های 2008 تا 2020، به 10 مورد یا کمتر بوده، چرا که هر کدام از آنها خواهند توانست حداکثر تا 8 سهمیه که باید به ‌طور مساوی میان تیم های زنان و مردانشان تقسیم شود، کسب کنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با کانال ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی **1528**1368