کارلوس کی‌روش سال 97 را به لطف گل به خودی یکی از مدافعان خودی با شکست آغاز کرد. شکستی که البته گفته می‌شود برای خود کی‌روش تاحدودی راضی کننده بود چرا که باعث شد او برخی از ضعفهای موجود در تیم ملی را شناسایی کند. کی روش با بیان این جمله که «تونس همان حریفی بود که دنبالش بودیم» رضایتش از این حریف و این بازی را ابراز داشت.

بنا به گفته خیلی از کارشناسان از قبل و بعد از بازی این تیم در ساختار دفاعی با کمبود بازیکن و یکسری مشکلات مواجه است. اما این تیم ملی هرچقدر در خط دفاعی با کمبود بازیکن شاخص مواجه است، در خط حمله شرایطی عکس دارد و انبوهی از بازیکنان خوب و تاثیرگذار در اختیار کی روش قرار دارند تا به هر نحوی که دوست دارد از آنها استفاده کند.

سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، رضا قوچان نژاد، کریم انصاریفر، کاوه رضایی، مهدی طارمی و حتی سامان قدوس نفراتی هستند که حضور همزمان شان در هر تیم می‌تواند چالش بزرگی پیش روی مربی برای انتخاب بهترین‌ها ایجاد کند.

شاید سردار آزمون، رضا قوچان نژاد و سامان قدوس در این فصل از نظر آماری در شرایطی نباشند که بتوان آنها را در بین بهترین‌های لیگ شان دانست، اما بی‌تردید از نام این سه بازیکن هم به راحتی نمی‌توان در تیم ملی ایران عبور کرد. این در حالی است که جهانبخش، انصاریفر و رضایی در لیگ‌های هلند، یونان و قبرس در زمره بهترین گلزنان بوده و حتی شانس رسیدن به عنوان آقای گلی لیگ هایی که در آن شاغل هستند را هم دارند.

* قوچی؛ بهترین گلزن هیرنفین
گرچه رضا قوچان نزاد که فصل گذشته را در لیگ هلند با 22 گل به پایان رساند تا بهترین گلزن ایرانی شاغل در اروپا باشد در این فصل حتی کمتر از یک سوم گل های فصل پیشش را زده است، اما زدن 7 گل هم برای این بازیکن کافی است تا بهترین گلزن تیم باشگاهی‌اش در این فصل باشد.

در حالی که تیم «هیرنفین» در پایان هفته بیست و هشتم لیگ هلند با 36 امتیاز در رده دهم قرار دارد و بازیکنان این تیم 36 بار موفق به گلزنی شده‌اند، قوچی با 7 گل زده بهترین گلزن تیمش است تا یکی از مهاجمان تیم ملی ایران بهترین گلزن تیم خودش که یک تیم اروپایی است باشد.

قوچان نژاد 16 گل ملی درکارنامه اش دارد که بسیاری از آنها گل های مهم و حساسی برای تیم ملی بوده اند که از جمله نها می توان به تک گل تیم ملی مقابل کره جنوبی در مسابقات انتخابی جام جهانی 2014 در کشور کره اشاره کرد که صعود ایران به جام جهنی را قطعی نمود. قوچان نژاد زننده تک گل ایران در جام جهانی 2014 و آخرین گلزن ایران در تاریخ رقابت های جام جهانی است و همه این ها نشان می دهد او یک مهره تاثیرگذار در خط حمله تیم ملی خواهد بود.

بهترین گلزنان لیگ‌های اروپایی مهاجمان تیم ملی/ دست کی‌روش باز است

* سردار آزمونی؛ قیاس با علی دایی
نام خاص، چهره خاص و حتی بازی‌های خاص از مهاجم 23 ساله کشورمان یک بازیکن خاص ساخته است. خیلی‌ها سردار را با علی دایی مقایسه می‌کنند و خیلی‌ها بر این باورند که سردار بازیکنی است که در آینده می‌تواند رکوردهای گلزنی علی دایی را بشکند.

مهاجم بلند قامت تیم ملی کشورمان که البته مدتی است قدری دچار افت شده و فعلا هم با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند، در حالی که هنوز 23 سال دارد 30 بازی همراه با 22 گل ملی در کارنامه‌اش دارد و این آمار نشان می‌دهد اگر سردار از مسیرش منحرف نشود و اتفاق خاصی نیفتد گمانه زنی ها در خصوص آینده وی بی ربط و دور از واقعیت نیست.

بهترین گلزنان لیگ‌های اروپایی مهاجمان تیم ملی/ دست کی‌روش باز است

* انصاریفر؛ دومین گلزن برتر یونان
کریم انصاریفر در تیمی در لیگ یونان بازی می‌کند که برای قهرمانی می‌جنگد. «المپیا کوس» با 53 امتیاز بعد از «آ.ا.ک» که با 54 امتیاز در صدر جدول لیگ برتر یونان قرار دارد، در رده دوم قرار گرفته است. این تیم با 50 گل زده دارای بهترین خط حمله در لیگ یونان است و سهم کریم انصاریفر از این تعداد گل 13 گل است. مهاجم 27 ساله و ایرانی المپیا کوس نه تنها با این تعداد گل بهترین گلزن تیمش است، بلکه دومین گلزن برتر در لیگ یونان است و همان مقدار که تیمش برای قهرمانی شانس دارد این ملی پوش ایرانی برای آقای گلی در این لیگ دارای شانس است.

الکساندر پروجوویچ مهاجم 27 ساله و صربستانی تیم پائوک با 14 گل بهترین گلزن فعلی لیگ یونان است و کریم انصاریفر به همراه پدرو کانده مهاجم اسپانیایی تیم گانیا با 13 گل زده در رده دوم جدول بهترین گلزنان قرار دارد.

انصاریفر به جز 13 گل زده یک پاس گل هم برای تیمش داده تا در مجموع بهتری و تاثیرگذار ترین بازیکن در تیم رده دوم جدول باشد.

بهترین گلزنان لیگ‌های اروپایی مهاجمان تیم ملی/ دست کی‌روش باز است

* کاوه رضایی؛ مرد اول تیم سوم بلژیک
بهترین گل زن فصل گذشته استقلال و بهترین گل ساز فصل گذشته لیگ برتر ایران حالا تبدیل به چهره اول تیم شارلوای بلژیک شده است. تیمی که خودش در رده سوم جدول لیگ برتر این کشور حضور دارد و کاوه رضایی توانسته بازی‌های درخشانش در این تیم را با 12 گل و 3 پاس گل تکمیل کند.

مهاجم تیم ملی کشورمان نه تنها امتیاز آور ترین و بهترین گلزن تیمش است، بلکه سومین گلزن برتر در لیگ بلژیک محسوب می‌شود. در این لیگ «تدی چوالیر» مهاجم فرانسوی تیم «کولتریک» با 17 گل زده در صدر جدول گلزنان قرار دارد و پس از او «آیساک تلین» مهاجم سوئدی تیم واسلند بورن با 16 گل زده در رده دوم قرار دارد.

کاوه رضایی نیز پس از این دو مهاجم با 12 گل زده در رده سوم قرار دارد و این در حای است که رضایی برای نخستین بار حضور در یک لیگ اروپایی را تجربه می‌کند.

بهترین گلزنان لیگ‌های اروپایی مهاجمان تیم ملی/ دست کی‌روش باز است

* علیرضا جهانبخش؛ بهترین بازیکن لیگ هلند
این یک ادعای کاملا واقعی است که علیرضا جهانبخش تا هفته بیست و هشتم لیگ برتر هلند، با معدل ۸/۲ امتیاز برای هر بازی بهترین بازیکن لیگ برتر هلند است.

جهانبخش که با 13 گل زده بعد از دو بازیکن 14 گله در جدول بهترین گلزنان لیگ هلند برای آقای گلی تلاش می‌کند و شانس خوبی برای رسیدن به این هدف دارد، با 9 پاس گل بعد از 4 بازیکن که 11 بار پاس گل داده اند یکی از بهترین گل سازان در این لیگ به حساب می آید و این عملکرد است که باعث شده کارشناسان فوتبال هلند جهانبخش را بهترین بازیکن این لیگ بدانند.

آلکمار که بعد از آیند هوون و آژاکس و بالاتر از فاینورد که قطب‌های اصلی فوتبال هلند هستند در رده سوم قرار دارد، مجموعا 54 بار موفق به گلزنی شده است که جهانبخش 14 گل زده و 9 پاس گل روی 23 گل از این 54 گل نقش اصلی را ایفا کرده است.

بهترین گلزنان لیگ‌های اروپایی مهاجمان تیم ملی/ دست کی‌روش باز است

* مهدی طارمی؛ گلزن مادرزاد
مهدی طارمی نیز مهاجمی نام آشنا در فوتبال ایران محسوب می‌شود. آقای گل دو فصل متوالی لیگ برتر که در این فصل به الغرافه قطر پیوست. طارمی گرچه با از دست دادن موقعیت‌های زیاد بعضا اعصاب بیننده را خرد می‌کند، اما حتی از دست دادن این همه موقعیت هم نمی‌تواند استعداد ذاتی او در باز کردن دروازه حریفان را زیر سئوال ببرد.

طارمی در این فصل همه هنر گلزنی‌اش را لیگ قهرمانان آسیا خرج کرده تا با 4 گل بهترین گلزن آسیایی تیمش باشد. اما در لیگ ستارگان قطر درخشش زیادی نداشته و توقعات را بر آورده نکرده است. اما درخشش او در آسیا باعث شده تا وی نه تنها بهترین گلزن آسیایی تیمش باشد، بلکه حتی از طارمی بعنوان بهترین بازیکن آسیایی الغرافه هم یاد شود.

طارمی با 10 گل زده در 22 بازی ملی می‌تواند یکی از امیدهای خط حمه تیم تحت رهبری کارلوس کی‌روش باشد.

بهترین گلزنان لیگ‌های اروپایی مهاجمان تیم ملی/ دست کی‌روش باز است

بررسی عملکرد مهاجمان تیم ملی کشورمان این را نشان می دهد که دست کی روش در خط حمله حسابی باز است و این خوشبختی بزرگ سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان است که امکان استفاده از این تعداد مهاجم طراز اول با کوله باری از تجربیات حضور در فوتبال اروپا و در طیف های سنی مختلف اما ایده آل وجود دارند.

در بین مهاجمان تیم ملی ایران همه نوع مهاجم با هر نوع قابلیتی دیده می شود. از مهاجمان قدرتی و بلند قامت که محوطه جریمه را به تسخیر در می آورند تا مهاجمانی سرعتی و تکنیکی که قادرند با حرکات تکنیکی و سرعتی شان هر خط دفاعی را با مشکل مواجه نمایند.

کی روش بابت داشتن مهاجمان طراز اول احساس خوشبختی می کند و باید دید او به چه شکل از این همه بازیکن که هر تیمی در سطح آسیا آرزوی داشتن یکی از آنها را دارد استفاده می کند.