مهدی مهدوی کیا این روزها یکی از پرکارترین بازنشسته های فوتبال ایران در بخش پایه به حساب می آید. او آکادمی کیا را راه اندازی کرده و در بخش پایه تیم هامبورگ کار می کند و همچنین، به بازیکنان جوان نظیر علیرضا جهانبخش هم مشاوره های بسیار خوبی داده و تجربیات را به جوان ها انتقال می دهد.


20 سال پس از گلی که موشکِ فوتبال ایران به آمریکا زده، پادکست «گل بزن» با وی مصاحبه ای خواندنی انجام داده است:

*چه احساسی داشتید وقتی به آمریکا گل زدید؟!

یک لحظاتی هستند که از یادمان نمی رود، مخصوصا در زندگی ورزشی این جزو لحظاتی است که فراموش نشدنی است. آن موقع من خیلی جوان بودم و در سن 20-21 سالگی زدن چنین گل مهمی در تاریخ جام جهانی فوتبال ایران و در بازی با آمریکا با تمام مسائل، بسیار خوشحال کننده است. چیزی که بتوان راجع به آن صحبت کرد، استارتی بود که زدم و از نیمه زمین با مدافع حریف حرکت کردیم و من در نظر داشتم که حتما این توپ را گل کنم فکر میکنم بهترین تصمیم را گرفتم. گلی که هیچ وقت فراموش نمی کنم.

*مقایسه تیم 98 با الان؟

نمی شود تیم ها را باهم مقایسه کرد. تیم 98 خیلی کامل بود و ستاره های بزرگی در این تیم بودند و دوران بسیار خوب فوتبال ایران بود. هر پست بهترین ها را داشتیم، عابدزاده در دروازه، دایی و خداداد در خط حمله و... . من فکر می کنم اگر تیممان تجربه بین المللی داشت، می توانستیم موفق تر باشیم، چیزی که در تیم الان وجود دارد. آن زمان به جز 2، 3 نفر کسی در فوتبال خارج از ایران بازی نمی کرد و تجربه ای که بازیکنان فعلی در خارج از ایران دارند، وجه تمایز است. اگر ما میتوانستیم بیشتر به خودمان اعتماد کنیم، می شد از گروه هم صعود کنیم. در بازی با یوگسلاوی با اشتباهات فردی شکست خوردیم، مقابل آلمان هم بازی خوبی انجام دادیم.

*توضیح راجع به آکادمی کیا؟

طرحی بود که چندین سال در ذهن من بود، باتوجه به این که چندین در آلمان زندگی می کردم. هر وقت به ایران می آمدم، باتوجه به این که خیلی از نوجوانان و جوانان با استعداد به دلیل نبود منابع مالی نمی توانستند پیشرفت کنند و من همیشه در نظر داشتم جایی را به وجود بیاورم که جوانان با استعداد از نقاط محروم را دور هم جمع کنم و فوتبال را درست آموزش بدهم.
ما برای اولین بار تیم زیر 11 سال تشکیل دادیم و در مسابقات با این تیم شرکت کردیم؛ اتفاقی که در ایران بی سابقه بود. حالا بعد از سه سال ما بخشی از راه را رفتیم و بازیکنان این تیم بیش از 40 بازی با تیم های بزرگ دنیا انجام دادیم، مثل بایرن مونیخ، بارسلونا و... . راه خیلی سختی داشتیم در این 3 سال و در ایران داشتن منابع مالی بسیار سخت است و همه دوست دارند در فوتبال پایه سرمایه گذاری کنند. ما این راه را ادامه می دهیم و امیدواریم بازیکنان را به تیم بزرگسالان معرفی کنیم.

* آیا کسی از شما حمایت می کند؟

نه کسی به ما کمک نمی کند و کار شخصی است. در این راه برخی دوستان و اسپانسرها بودند اما آن ها هم قطعی نیستند که چند سال در کنارمان باشند. اداره کردن 70-80 بازیکن کار بسیار سختی های خاص خود را از لحاظ مالی دارد. ما هر سال چند سفر خارجی داریم و تا اینجا تحمل کرده ایم.

* بازیکنی هست که به آینده او امیدوار باشید و در آینده برای تیم ملی بازی کند؟

هدف ما این است که همه بازیکنان در آینده برای تیم ملی بازی کنند و به فوتبال ایران خدمت کنند. اسم نمی توانم بیارم چون بازیکنان زیر 15 سال هستند. اما مطمئن باشید از این آکادمی بازیکنان بزرگی بیرون می آیند چون ما داریم استعدادیابی می کنیم، کار میکنیم. ما در سالیان گذشته مربیان بزرگی از هامبورگ آوردیم تا به بازیکنان و حتا مربیان آموزش بدهند.

* راجع به رشد علیرضا جهانبخش صحبت کنید

برگردیم به گذشته وقتی جهانبخش در داماش بود و من هم یک نیم فصل در این تیم بازی کردم. آن موقع فهمیدم او چه استعداد درخشانی دارد. همیشه ارتباط خیلی خوبی داشتیم، او یک پیشنهاد از تیم نه چندان بزرگ لیگ هلند داشت و چند پیشنهاد خوب داخلی و نظر من را خواست. به او گفتم من هم از تیم کوچکی در آلمان شروع کردم و مطمئن باش چند سال بعد در تیم های بزرگ خواهی بود و این اتفاق هم افتاد. روزی که به نایمخن رفت، رفتم آنجا بازی اش را دیدم و گفتم باید خیلی زود زبان یاد بگیری و تجربیاتم را در اختیار او قرار دادم.

بعد هم گفت که یک پیشنهاد از آلکمار دارد و من به او گفتم فعلا در هلند بماند چون با فوتبال هلند آشنا شده و واقعا تصمیم خوبی گرفت و جهش خیلی خوبی داشت و الان یکی از بهترین بازیکنان هلند است. خوشحالم که د مسیر خیلی خوبی قرار گرفته و امیدوارم بعد از جام جهانی به تیم بزرگی برود چون الان وقت ترک لیگ هلند است.

* بنظر شما استایل علیرضا به فوتبال آلمان می خورد؟

بله چون سرعت دارد، قدرت دریبل زنی دارد، قدرت گلزنی و گل سازی هم دارد. الان زمانی است که بعد از 3 سال احتیاج به سکوی پرتاب دیگری دارد و بعد از جام جهانی این تصمیم قطعا باید گرفته شود.

* چه موانعی برای فوتبالیست ها وجود دارد که به اروپا نمی آیند؟

می دانید که فوتبالیست غیر اروپایی قبل از 18 سال بدون قرارداد حرفه ای نمی تواند به فوتبال اروپا بیاید و این مانع خیلی بزرگی است. مسئله دیگر این است که مادر فوتبال پایه این چند سال ستاره متولد نکرده ایم. یه زمانی بود که در بوندس لیگا 13-14 ایرانی داشتیم اما الان برعکس شده و همین تعداد ژاپنی داریم و اصلا بازیکن ایرانی نیست و این نشان می دهد کار ما غلط بوده. حضور ما در جام جهانی می تواند بسیار مهم باشد و اگر بازیکنان ما درخشش داشته باشند بازهم نیم نگاه ها به فوتبال ایران برمی گردد.

* راجع به مربیگری در هامبورگ صحبت می کنید؟

من دوست داشتم مربیگری را مثل فوتبال از پایه آغاز کنم و برای همین به هامبورگ آمدم و الان مربی بخش حمله هستم و در ضربات ایستگاهی، کرنر، بخش هجومی، فورواردها و... که فکر میکنم تجربه بسیار خوبی بوده که بفهمم چه اتفاقی در فوتبال آلمان رخ داده که این چنین پیشرفت می کنند. یکی از تجربیات خوب من این بود که دقیقا می دانم چه اتفاقاتی باید در فوتبال پایه رخ بدهد که پیشرفت حاصل شود و ما الان این تجربیات را به آکادمی کیا انتقال می دهیم. مدرک مربیگری B را گرفتم و الان می خواهم A را بگیرم و باتوجه به تغییر و تحولات در تیم هامبورگ، الان به عنوان کمک مربی تیم زیر 16 ساله ها انتخاب شدم و تا آخر فصل اینجا هستم. وحید هاشمیان هم اینجا هست در تیم زیر 17 ساله ها. ما سعی می کنیم در کلاس های مربیگری هم شرکت کنیم و دو هفته پیش نماینده باشگاه هامبورگ بودم در کلاس مربیگری که در برلین برگزار شد و من نماینده قسمت زیر 15 سال بودم و دقیقا دیدم چه اتفاقی می افتد که آلمان پیشرفت می کند، آن ها همه چیز را رصد می کنند و آن ها واقعا کار می کنند.

* فکر می کنید روزی بتوانید در ایران با آقای هاشمیان همکاری مربیگری کنید؟

بله چرا که نه. ما قبلا باهم همبازی بودیم و الان هم همکار هستیم. آقای هاشمیان یکی از مربیان موفق خواهند شد چرا که کار اصولی را دنبال کردند و می کنند و امیدوارم در فوتبال ملی و باشگاهی از تجربیات ایشان استفاده شود. هیچ کس از آینده خبر ندارد اما من فکر می کنم در آینده اتفاقات خوبی می افتد.

* راجع به جام جهانی و گروه سخت ایران صحبت می کنید؟

گروه ما باتوجه به حضور مراکش، اسپانیا و پرتغال یکی از سخت ترین گروه های جام جهانی است و ما در گروه قهرمان ها هستیم. بازی اول بازی سرنوشت ساز است و ما اگر بتوانیم مراکش را شکست دهیم، نقطه امیدی برای من به وجود می آید که از گروه صعود کنیم. شاید روش بازی ما به دو تیم بخورد چرا که ما میخواهیم مثل جام جهانی قبل دفاع کنیم.

* درباره تیم خودمان که صعود کردیم، چه نظری دارید؟

صعود خیلی خوبی داشتیم، ساختیار دفاعی خیلی خوبی داشتیم و تا روز آخر خیلی خوب دفاع کردیم و گل نخوردیم و این نشان می دهد مربی ما در سیستم دفاعی خوب کار کرده. ما کم گل زدیم و این مشکل باید رفع شود و شرایطمان باید بهتر شود. تیم جوانی داریم و بازیکنان جوان اضافه شده امیدوارم آقای کی روش با تفکراتی که دارد، با موفقیت جلو ببرد.

* فکر می کنید بتوانیم صعود کنیم؟

کار سختی است اما نمی شود فوتبال را مقایسه کرد. ما اسپانیا و پرتغال را در گروه داریم و حتا همین مراکش هم تیم بسیار خوبی است و تیمی که در فینال آفریقا 4 گل به نیجریه زده قطعا تیم بسیار خوبی است و کار بسیار سختی داریم.