استقلال با حضور وینفرد شفر تغییرات قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده و به یک تیم متفاوت تبدیل شده است. تیمی که در نیم‌فصل نخست حتی مقابل ضعیف‌ترین تیم‌های لیگ قادر به ارائه یک فوتبال معمولی نبود، حالا شهرآورد تهران را با برد پشت می‌گذارد، در جام‌ حذفی به فینال می‌رود و در لیگ قهرمانان آسیا در یک گروه سخت نیز ناامید نیست.

اتفاقات کوچکی برای استقلال رخ نداده و یک مربی آلمانی که بازار کارش را از دست داده بود و بیشتر هم در تیم ملی مربیگری می‌کرد، موفق شد اصلاحاتی را در استقلال انجام بدهد.

فراموش نکنید استقلال در گذشته با رولند کخ آلمانی که روزگاری دستیار کریستف دام بود، تجربه‌ای تلخ را پشت‌سر گذاشت. کخ در دنیای مربیگری البته اسم و رسم شفر را نداشت و فاقد تجربه و مهارت شفر بود اما حقش نبود در سال‌هایی که استقلال به حضور یک مربی خارجی رضایت داده بود، آن همه بلا سر او بیاورند.

گذشته‌ها را شخم نمی‌زنیم چون آنقدر موضوع ناراحت‌کننده است که اگر بخواهیم به همه وقایع دوران کوتاه کخ اشاره کنیم، شاید عده‌ای از همین نوشته سوء‌استفاده کنند‌؛ ما فقط دوست داریم بگوییم شفر بسیار زیرک بود که در فضای خاص استقلال که همه به نتیجه‌‌گیری در کوتاه‌مدت عادت دارند، این پروسه را شامل تأخیر و وقفه نکرد. شفر خودش را حسابی در استقلال جا انداخت‌؛ خودش را به تیم تحمیل کرد. نتایج خوبی گرفت. بازیکنان را در پست‌های صحیح قرار داد و در نهایت اجازه نداد آن بلایی که سر رولند کخ نازل شد، این بار برای او تکرار شود.

شفر اگر بحث قراردادش را پیش می‌کشد، طبیعتاً منظورش این است که شرایطی برای تمدید دارد. هیچ قراردادی در دنیای مدرن امروز به صورت خودکار تمدید نمی‌شود. باید ببینیم شفر چه شرایطی دارد! مسلماً او با همان وضعیت قراردادی سابق با استقلال تمام نمی‌کند.

تازه اگر پیشنهاد بهتری از حوزه خلیج فارس به شفر نشود و تیم‌های عربی، او را هوایی نکنند...

هر چه هست اینکه چه شفر در استقلال بماند، چه هر اتفاقی رخ بدهد، مسئله این است که استقلال تابوشکنی کرد و به این نتیجه رسید که مربیان خارجی می‌توانند در این تیم موفق شوند و سرنوشت همه مثل رولند کخ نخواهد شد.