در این جلسه تحرکات اخیر نیروهای نظامی ترکیه در شرق مدیترانه و دریای اژه مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در باره نحوه برخورد با افزایش تنش بیشتر توسط ترکیه اتخاذ گردید. 

براساس این بیانیه، در این جلسه مواضع اتحادیه اروپا مبی بر محکومیت ترکیه و اعلام حمایت از یونان از طرف سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا گامی بسیار مثبت قلمداد گردید.

در این جلسه همچنین از اظهارت مسئولان اتحادیه اروپا در خلال اجلاس سران این اتجادیه، مبنی براینکه ترکیه قوانین بین المللی در شرق دریای مدیترانه و دریای اژه را نقض می کند وبه تنش در این منطقه و بخصوص در سواحل قبرس و یونان دست می زند، ابراز رضایت گردیده است.

براساس بیانیه دفترنخست وزیری یونان، دراین نشست ها تصمیم گرفته شدکه 4برنامه گسترده در رابطه باافزایش و مدرنیزه کردن تجهیزات نظامی و مهندسی فنی، افزایش تعداد کشتی های جنگی در منطقه دریای مدیترانه ودریای اژه، افزایش و مدرن کردن پدافند هایی زمین به هوا و تقویت و آمادگی نیروهای ارتش درمرزهای زمینی کشور بزودی به مرحله اجرا گذاشته شوند و در واقع یونان خود را برای رویارویی احتمالی با ترکیه آماده کند.

در همین حال 'نیکوس کوزیاس' وزیر امورخارجه یونان، بعد از این اجلاس اعلام کرد: ترکیه باید بداند که یونان کشوری با ارتشی قوی است ونمی تواند براحتی برای تمامیت ارضی یونان مشکلاتی ایجاد کند.

وزیر خارجه یونان در ادامه خطاب به سران ترکیه، افزود : باید بدانید که یونان کشور سوریه و عراق نیست که هر زمانی که بخواهید وارد خاک آنها شوید و در صورت کوچکترین خطایی در مورد مرزهای آبی، هوایی و زمینی یونان با جواب کوبنده نیروهای مسلح و مردم یونان مواجه خواهید شد. 

در این اواخر تنش بین ترکیه و یونان و قبرس بر سر منابع احتمالی در سواحل کشورهای یونان و قبرس به اوج رسیده است و در یک هفته پیش دو کشور یونان و ترکیه در دریای اژه در آستانه رویارویی نظامی قرار گرفتند که با وساطت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا از این امر جلوگیری به عمل آمد.