نیکوس کوجی یاس وزیر امور خارجه یونان 2 روز پیش در مصاحبه با شبکه تلویزیون خصوصی آلفای یونان، عملکرد اخیر ترکیه در دریای اژه و افزایش تنش در نزدیکی جزایر سنگی 'ای می یا' و دیگر جزایر سنگی در نزدیک این منطقه را تنش زا خوانده و با هشدار به آنکارا تصریح کرد که 'ترکیه باید از دست زدن به تنش آفرینی در دریای اژه و به خصوص در نزدیکی جزایر سنگی 'ای می یا' دست بردارد و در صورت تکرار این روش از طرف نیروهای ترکیه، یونان صلح آمیز برخورد نخواهد کرد.

سه روز پیش کشتی نیروی دریایی ترکیه در دریای اژه و در نزدیکی جزیره سنگی 'ای می یا' به کشتی نیروی دریایی یونان نزدیک شد و خسارتی به آن وارد کرد که کشتی نیروی دریایی یونان مجبور به ترک منطقه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این اظهارات افزود که 'وزیر امور خارجه یونان رویکردی به دور از بایسته های وضعیت سیاسی داشته و اظهاراتی غیرصلح آمیز و خصمانه نسبت به ترکیه بیان کرده است.'

وی همچنین انعکاس اظهارات وزیر امور خارجه یونان در خصوص ترکیه در برخی از رسانه های یونان را مایه تاسف و بسیار نگران کننده خواند و اظهار کرد: نخست وزیران دو کشور چند روز قبل به صورت تلفنی در خصوص افزایش تنش دو کشور همسایه در روزهای اخیر با هم گفت و گو کردند.

آکسوی با اشاره به درخواست بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه برای اقدام یونان به منظور کاهش تنش بین دو کشور گفت: در این گفت و گو با وجود اختلاف نظرها، در یک فضای مثبت بر تقویت مذاکره و اقدامات لازم برای ایجاد اعتماد بین دو کشور تاکید شد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین بیان کرد: ترکیه طرفدار کاهش تنش در دریای اژه است، ولی متاسفانه اظهارات وزیر امور خارجه یونان به دور از موقعیت سیاسی ایشان ایراد شده است و ما وی را به اتخاذ رویکردی متناسب با گفت و گوی نخست وزیران دو کشور دعوت می کنیم.

 مالکیت جزیره سنگی 'ای می یا' و جزایر نزدیک به آن و نیز تعدادی از جزایر موجود در دریای اژه از جمله کاراداک از سال های گذشته موضوع اختلاف آتن و آنکارا بوده است و هر از گاهی موجب بروز تنش جدی بین دو کشور می شود.

ترکیه و یونان دارای اختلافات عمیقی در حدود فلات قاره، حریم هوایی و برخی جزایر سنگی در دریای اژه هستند.

در سال 1996 میلادی اقدام برخی از ملی گرایان یونانی در نصب پرچم یونان بر این جزایر ناوگان دریایی و نیروی هوایی دو کشور را به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری جدی قرار داده بود.