به گزارش پارس ، به نقل از فارس، بعد از المپیک لندن و تاریخی ترین مدال آور طلایی المپیک ایران زمزمه خداحافظی سر داد و آه از نهاد جامعه ورزش را بلند کرد. چند ماهی خبری از او نبود و زمزمه حضورش در سیاست به گوش می رسید. نابغه کشتی فرنگی از کشتی خسته بود و می خواست استراحت کند؛ استراحتی که طولانی شد و شایعه کناره گیری اش از کشتی را بیش از پیش تقویت کرد.

دارنده ۶ مدال طلای جهان و المپیک و پرافتخارترین کشتی گیر ایران در کنار عبدالله موحد مشکلات مدیریتی در ورزش ایران را از عوامل نا به سامانی در ورزش می داند و معتقد است اگر از این مشکلات عبور کنیم و به ثبات برسیم، بازهم پتانسیل تکرار افتخارات المپیک لندن را داریم.

حمید سوریان با حضور در خبرگزاری فارس، درباره غیبت چند ماهه اش در کشتی، حضورش در سیاست و احتمال بازگشتش به کشتی صحبت هایی را مطرح کرد.

گفت وگوی فارس را با سوریان در زیر می خوانید.

  مدتی بود خبری از شما نداشتیم؟

بعد از المپیک واقعاً خسته بودم. چندین سال حضور در اردوهای تیم ملی و تمرینات طاقت فرسا واقعاً کار را برای من سخت کرده بود. دیگر انگیزه ای برای حضور در اردوهای تیم ملی نداشتم و تصمیم داشتم مدتی را استراحت کنم تا اگر قرار است برگردم با انگیزه ای مضاعف برای کشورم افتخارآفرینی کنم.

  فضای کشتی را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر می رسد بعد از المپیک شرایط خوبی بر این رشته حاکم نباشد؟

متأسفانه آنطور که از مردم پیگیری می کنم، فضای خوبی بر کشتی حاکم نیست، امیدوارم هر چه زودتر ثبات مدیریت و آرامش بر کشتی حاکم شود. حمید سوریان تا همین یک ماه پیش به اردوی تیم ملی دعوت نمی شد؛ بعد از اینکه دعوت شدم زمان مناسبی برای حضور در مسابقات جهانی نیست و به طور حتم حضور در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۳ را از دست داده ام.

در جریان علت عدم حضور امید نوروزی هم نیستم، اما حتماً گلایه هایی داشته است. قطعاً بزرگان و متولیان کشتی فرنگی باید چاره ای بیاندیشند تا تمام قدرت های کشتی فرنگی را دور هم جمع کنند تا حداقل افتخارات المپیک تداوم داشته باشد؛ آرزوی من این است.

موفقیت های کشتی فرنگی در سال های اخیر فوق العاده بوده است و باید تداوم داشته باشد. متأسفانه ورزش ما هم از حواشی زیادی رنج می برد مانند بحث تعلیق های فدراسیون های ورزشی.

  مشکل کشتی فرنگی را در کجا می بینید؟

مسلماً بی ثباتی مدیریتی باعث شده تا شخصی مانند محمد بنا حاضر به همکاری نباشد. امیدوارم تمام سرمایه های کشتی دور هم جمع شوند و دوباره دست به دست هم دهند تا حماسه ای که در المپیک رخ داد، بازهم تکرار شود و تداوم داشته باشد.

  کشتی گیران همواره از کمبود امکانات در اردوهای تیم ملی گلایه داشته اند.

در ماه های اخیر در اردوهای تیم های ملی حضور نداشته ام؛" کمبود امکانات" تا حدی پذیرفتنی است چون فضای المپیک با سایر زمان ها متفاوت است. کمیته ملی المپیک حمایت ویژه می کند، اما بدون شک از عدم ثبات مدیریت ضربه می خوریم. وقتی بیش از یک سال است که فدراسیون با سرپرست اداره می شود و رئیس ندارد کشتی به مشکل می خورد. البته در ورزش کشور هم دچار مشکلاتی هستیم؛ پیش از هر چیز باید تکلیف ورزش مشخص شود، بعد رئیس فدراسیونی که بتواند تصمیم گیرنده باشد و بتواند با قدرت کادر فنی تیم های ملی را مشخص کند و برای کشتی گیران وظیفه مشخص کند؛ من هم به عنوان عضوی کوچک از خانواده کشتی تکلیف خودم را بدانم.

  ورزشکاران المپیکی مدتی است نسبت شرایطشان اعتراض دارند.

برای مسابقات بزرگی مانند المپیک باید سال ها برنامه ریزی کرد و زحمت کشید و با یک شب و چند ماه موفقیت حاصل نمی شود. انتظار و توقعات ورزشکاران ما طبیعی و بر حق است. متأسفانه ورزش کشور ما دچار مشکل است و تعریف شده نیست. ورزش در کشور ما به صورت حرفه ای دنبال نمی شود، ورزشکاران یکسری انتظارات دارند که بر اساس انتظاراتی است که از آنها وجود دارد که وقتی برآورده نمی شود باعث دلسردی می شود.

آیا این موضوعات به مسائل مالی برمی گردد؟

موضوع مسائل مالی نیست؟ این تنها گوشه ای از قضیه است که اهمیتش کمتر از خیلی مسائل دیگر است. حداقل باید شرایطی برای کسی که به مدال المپیک رسیده است فراهم شود تا بتواند با شرایط ایده آل تا سال ها این افتخارآفرینی را تکرار کند.

باید واقعیت را بپذیریم؛ تنها دلیلی که امثال من و بهداد سلیمی را آرام می کند تا مشکلات را تحمل کنیم و باز هم برای کسب مدال تلاش کنیم؛ شادی و خوشحالی مردم است تا حداقل برای لحظه ای هم که شده با قهرمانی ما مشکلاتشان را فراموش کنند.

  آیا در انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی شرکت می کنید؟

من هم می روم و بقیه را تشویق می کنم. (باخنده)

یعنی برنامه ای برای بازگشت به کشتی ندارید؟

به زودی تصمیمم را در این باره اعلام می کنم؛ خیلی زود.

  برنامه ات برای آینده چیست؟

به زودی تصمیماتی می گیرم که اعلام خواهم کرد.

  در سال های اخیر به مراتب شاهد صحبت درباره تغییر ملیت کشتی گیران بوده ایم، دلیلش چیست؟

چرا باید کشتی گیر با استعدادی مانند علی اکبری چنین موضوعی را مطرح کند؟ چنین سرمایه هایی با هیچ چیز قابل مقایسه نیستند. حاضریم میلیاردها برای مبارزه با فساد و مواد مخدر هزینه کنیم در حالی که می توانیم چنین الگوهایی را با هزینه هایی به مراتب کمتر برای جوانان مطرح کنیم. این مشکل ورزش ماست؛ چرا آذربایجان باید ورزشکاران ما را جذب کند؟ حتما ورزشکار در زندگی اش مشکلاتی دارد که چنین تصمیماتی می گیرد. این موضوع را باید ریشه یابی کرد و به مشکلات رسیدگی شود. چرا باید به کسی که عاشق کشورش است و خواسته اندکی دارد بی توجهی بشود؟ ما برای قهرمانانمان چه کردیم؟

  عملکرد ایران را درباره حذف کشتی از المپیک چطور می بینید؟

کشتی نماد المپیک است و تمام کشورهای باید برای بقای آن تلاش کنند. ما هم باید با برنامه های بیشتری گام در این میدان بگذاریم. کشوری مانند ایران که حرف های زیادی برای گفتن دارد باید با تصاحب کرسی های بین المللی حرف های خودش را به گوش جهانیان برساند و در این فضا اثرگذار و تصمیم گیرنده باشد. مدیریتی قوی همراه با نگاه ورزشی می تواند به کشتی ما کمک کند.

  مدتی است اختلافاتی بین وزنه برداران و کادر فنی تیم ملی پیش آمده است. الان هم بهداد سلیمی در کنار شماست. ریشه این اختلاف را در کجا می بینید؟

حضور سلیمی و باقری در آن برنامه تلویزیونی واقعاً اشتباه بود؛ مردم دوست ندارند قهرمانانشان را در چنین فضاهایی ببینند. در هر خانواده حتی بین پدر و پسر و دو برادر هم مشکل بوجود می آید، اما قرار نیست به بیرون درز پیدا کند. شیطنتی بود که برخی از دوستان کردند و نباید این اتفاق می افتاد. البته به بهداد هم انتقاد وارد است؛ حالا هم دامن زدن به آن دیگر فایده ای ندارد. بهداد از نظر اخلاقی ثابت شده است و می دانم چه برخوردی با پیشکسوت و بزرگتر خودش دارد. با توجه به شناختی که از باقری به عنوان یکی از بهترین مربیان تیم ملی داریم بدون شک هدف او کمک به ورزشکاران بوده است و در آن فضا بهتر بود کوروش بهتر مدیریت می کرد. امیدوارم این موضوع با کمک تمام اهالی و بزرگان ورزش هر چه زودتر مرتفع شود و همچنان شاهد تداوم موفقیت های وزنه برداران در میادین جهانی و المپیک باشیم.

چند وقت پیش در مراسمی به مناسبت جشن میلاد حضرت فاطمه شرکت کردید و اخباری در این زمینه منعکس شد. داستان از چه قرار بود؟

متأسفانه خبر به صورت درست منعکس نشده بود، اتفاق خاصی نبود؛ ما توسط یکی از دوستان به جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) دعوت شده بودیم، مجری برنامه چندین بار اسم حاضران در مراسم را آورد که پهلوان محمودی، پیشکسوت کشتی و ورزش زورخانه ای که خودش از خادمان امام حسین (ع) است و در مراسم هم حضور داشت در واکنش به این موضوع و اینکه چرا مجری نامی از من (سوریان) نمی آورد، اعتراض کرد. این موضوع به صورت درستی منعکس نشد و کاملاً برعکس انعکاس یافته بود. محمودی یکی از چهره های شناخته شده ورزش است که نسبت به جامعه ورزش به خصوص گوش شکسته ها محبت دارد و همواره در چنین مراسم ارزشی پیشقدم است. هدف ما از حضور در این مراسم شرکت در کار خیر بود