رویانیان نکاتی درباره پرونده ژوزه می‌گوید و از یک توطئه حرف می‌زند. مدیرعامل سابق قرمزها همچنین می‌گوید افشاگری مهدی طارمی لازم بود. گفت‌وگوی رویانیان با ما نکات مهم دیگری هم در دل خود داشت. 

*آقای رویانیان، برنامه ۹۰ و آن بحث‌های عجیب از سوی طارمی را شنیدید؟ اینکه به فیفا دروغ گفته‌اند...  

ببینید مدیریت باشگاه پرسپولیس کارهای دیگری هم کرد. طلب ۸۰ میلیون تومانی مسعود همامی را کردند ۸۰۰ میلیون تومان. طلب ژوزه چقدر بود؟ ۳۶۰ هزار یورو. طوری عمل کردند که بدهی‌مان به ژوزه شد یک میلیون و خرده‌ای یورو. این بی‌برنامگی و لجبازی آنها واقعاً به باشگاه ضربه زد. اینها باعث شدند تا مشکلاتی برای باشگاه به وجود بیاید. چرا باید طلب ۱۰۰ میلیون تومانی علی دایی بشود سه میلیارد تومان؟ آقایان اینقدر بد عمل کردند که این داستان‌ها پیش آمد. نمی‌دانم در پرونده گولتس و تادئو و اوکراینی‌ها هم داستان همین بود. دیگر من باید درباره پرونده طارمی چه چیزی بگویم؟

*احساس می‌کنیم دل‌تان پر است و می‌خواهید درباره این بحث‌هایی که در ۴ سال گذشته شد، صحبت کنید. آخر خیلی‌ها شما را مقصر بعضی پرونده‌ها از جمله پرونده ژوزه می‌دانستند. 

مگر من ۴۵۰ هزار دلار به آقای وینگادا ندادم؟ کسی را محکوم کردم؟ شما چرا با پرونده ژوزه این کار را کردید؟ خواستید ۳۶۰ هزار دلار بدهید، چه‌کار کردید؟ راه را اشتباه رفتند. دفاع باشگاه اشتباه بود. یعنی اینها آرزو داشتند باشگاه محکوم شود تا بگویند رویانیان باعث و بانی‌‌اش بود. هواداران انصافاً به ما محبت داشتند ولی دوستان هر کاری کردند تا ما را بزنند. ۴ سال شما ما را زدید. من که عددی نیستم، چرا باشگاه را تخریب کردید؟ هوادار که بچه نیست، مسائل را می‌فهمد. شما چه فکری کردید؟ واقعاً چه نفعی بردید که این ضربه‌ها را به باشگاه زدید. مگر من خارجی بودم و شما ایرانی؟ آقای گودرزی (وزیر سابق ورزش) شما تخم دوزرده که برای این ورزش نکردی. اصلاً حاصل حضورت در ورزش چه بود؟ چه شدی و کجا رفتی؟ من بچه این نظام هستم. در متن خیلی از تصمیمات مهم کشور بودم. شما به همین راحتی دست به تخریب من زدید و برایم پرونده‌سازی کردید. 

*یعنی شما معتقدید از داخل باشگاه دوست داشتند در پرونده ژوزه ببازیم؟

دو دست‌شان را به هوا برده و دعا می‌کردند در پرونده ژوزه محکوم شویم. آقایان با شرافت کار نکردند. شما رویانیان را می‌خواستید بزنید، چرا از بیت‌المال این مملکت دفاع نکردید. چرا از فوتبال ما و مملکت ما دفاع نکردید؟ ژوزه را کردند مثل یک چوب و ۴ سال تو سر هرکسی که خواستند، کوبیدند. 

*شما چرا پول ژوزه را ندادید؟

من از باشگاه رفتم و ژوزه هم شبانه از ایران در رفت. بعد ما در دفاع اولیه توانستیم ژوزه را محکوم کنیم. حتی مدعی شدیم ایشان باید خسارت بدهد ولی از باشگاه رفتم و دیگر نشد ادامه دهیم. مگر من پرونده وینگادا را حل نکردم؟ مدیریت جدید هم باید در زمانی که داشت، پرونده ژوزه را حل می‌کرد. دوستان اینقدر ژوزه را باد زدند و باد زدند که آخرش مثل آتش زیر خاکستر زبانه کشید. دوستان با کار غیرکارشناسی غرامت به ژوزه را سه برابر کردند. در این دنیا که کسی آنها را بازخواست نکرد ان‌شا‌ءا... آن دنیا جواب بدهند. 

*بخشی از این حرف‌ها را می‌پذیریم ولی شما هم مقصر بودید. قبول کنید شما هم اشتباه کردید. 

من انسان هستم. وجدان دارم. مگر می‌شود من اشتباه نکنم؟

 

*اصلاً چرا ژوزه را آوردید که این داستان‌ها درست شود؟

ژوزه را ۲۲ پیشکسوت باشگاه آوردند. از بین ۴ گزینه ژوزه را انتخاب کردند. فیلمش هست. در ماجرای رفتن او هم من مقصر نبودم. توطئه‌هایی بود که برود. 

 

*از داخل تیم؟

از داخل و از بیرون تیم توطئه کردند که ژوزه برود. برای این کار هم هزینه شد. 

*اینکه ژوزه به اردو رفت و بعد بوقچی‌ها راهش ندادند و فیلمی هم گرفته شد، از همین اقدام‌ها بود؟

بله، این فیلم را یکی از افرادی که در مملکت خود ماست، گرفت. نقشه بود. کاملاً برنامه‌ریزی شده. ببینید ایشان اصلاً اجازه نداشت به اردوی تیم برود. او به حرف باشگاه تمکین نکرد. ما به ژوزه گفتیم شما اول باید به باشگاه بیایی و جواب بدهی و بعد به تمرین برویم. اولین اعتراض ما این بود که چرا تا نیم‌فصل تمام شد بدون اجازه باشگاه از ایران رفتی؟ بحث بعدی به خاطر نتایج ضعیف تیم بود. به ژوزه گفته بودیم نباید درباره کی‌روش هم حرف بزنی ولی او همین کار را هم کرد. پس مشکلات از طرف ژوزه بود نه باشگاه. ایشان بدون آنکه به تخلفات جوابگو باشد به اردوی تیم رفت و آن داستان‌ها درست شد. همه چیز هم برنامه‌ریزی شده بود. 

*درباره مسائل مالی باشگاه هم بحث زیاد است. می‌گویند پرسپولیس سال گذشته ۱۰۰ میلیارد درآمد داشت و بحث‌هایی جنجالی در ۹۰ مطرح شد.

طی دو سال گذشته هواداران فیکس ۱۰۰ میلیارد تومان به باشگاه کمک کرده‌اند. این برای دو سال بوده. ۵۰ درصد از این پول به حساب باشگاه آمده است. حالا معلوم نیست آن ۵۰ میلیارد دیگری که هواداران کمک کرده‌اند، کجا رفته است! من نمی‌گویم در باشگاه کسی پول را برده. در این فرآیند پرداخت پول توسط هواداران سه بخش نفع برده‌اند که دو طرف واسطه بوده‌اند. نهایتاً نصف پول را به باشگاه داده‌اند. پول به سه لایه رفته است. من پیش‌بینی می‌کنم در دو سال گذشته پولی که به باشگاه رفته چیزی بین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان بوده است. هدایتی هم می‌گوید ۱۹ میلیارد تومان داده است. نمی‌گویم خدای ناکرده کسی پول را حیف و میل کرده است. من نمی‌توانم در این زمینه مدعی باشم. به هر حال می‌گویند بخشی هم رفته برای طلب ژوزه. 

*درباره حرف‌های طارمی صحبتی ندارید؟

ببینید ماه هیچ‌وقت پشت ابر باقی نمی‌ماند. به هر حال طارمی هم یک جوان ناپخته است. اقدامات و حرکاتش به ضرر باشگاه شد. باشگاه هم در این وسط بد عمل کرد. نهایتاً برنامه ۹۰ هم کارش همین است. عشق عادل همین چیزهاست. او هم دارد کار رسانه‌ای‌‌اش را می‌کند ولی به هر حال باشگاه خراب شد. گاهی وقت‌ها این شفاف‌سازی‌ها لازم است.