عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و واردات و صادرات را متوقف کرده اند. از آنجایی که قطر میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود، از حالا مشکلاتی در این رابطه پیش بینی شده است. همچنین در لیگ قهرمانان آسیا و پس از قرعه کشی روز چهارشنبه، مشخص شد که تیم‌هایی از سه کشور عربستان، امارات و قطر هم گروه شده اند که تقابل آنها نیز با توجه به شرایط این کشورها، ممکن است دردسر ساز شود ولی ویندسور جان معتقد است که AFC می تواند با این بحران های سیاسی کنار بیاید.

او گفت:" کمیته اجرایی AFC تصمیمی گرفته و قصد دارد تمامی دیدارها را بر اساس فرمت فعلی برگزار کنند و من معتقدم که قوانین AFC به حدی محکم هستند که با شرایطی مثل این کنار بیاید، همانطور که در گذشته انجام شده است.


بنابراین ما مطمئنیم هیچ اتفاق فراقانونی رخ نخواهد داد. قوانین تمام اتفاقات و شرایط را پوشش می‌دهد و مشکلی نیست. ما به تازگی رقابت های سال 2017 را به اتمام رساندیم و درباره مشکلات و اتفاقات که در نهایت به خوبی به پایان رسید صحبت کردیم. فکر می‌کنم بیشتر می‌خواهیم این موفقیت را ادامه دهیم تا به مشکلات بپردازیم."


عربستان سعودی در ماه ژوئن، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد و روابط دیپلماتیک خود را با آنها قطع کرد. پس از آن، کشورهای متحد عربستان نیز روابطشان با قطر را قطع کردند و در آن دوره، امارات از فیفا درخواست کرده بود که میزبانی جام جهانی را از قطری ها بگیرند.


در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، در دو گروه، تیم‌های عربستانی، اماراتی و قطری حضور دارند، به علاوه تیم‌های ایرانی که آنها نیز اختلافاتی با سعودی ها دارند.


موضوع بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی پیش از این توسط AFC به روش دیگری حل شده بود. در حقیقت کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته بود که دیدار بین دو تیم در کشور ثالث برگزار شود.


جان ادامه داد:" ما از قوانین ویژه ای برای حل مشکل بازی تیم‌های عربستان و ایران استفاده کردیم. برای تیم‌هایی که مشکلی مشابه داشته باشند، همین موضوع تکرار خواهد شد. کمیته اجرایی کنفدراسیون آسیا تصمیم گرفته که وکلای درجه یک این کمیته به کشورها بروند و درباره قوانین جدید توضیحاتی ارائه کنند. فکر می‌کنم مشکلی وجود نداشته باشد. تا وقتی این قوانین را برقرار کرده ایم، ساختار خوبی ساخته ایم."