حضور فرهاد مجیدی در وزارت ورزش و مذاکره با افرادی همچون وحید هاشمیان و مهدی مهدوی کیا موج تازه ای بود که در چند روز گذشته از سوی وزارت ورزش رقم خورد با این استدلال که بر خلاف تمام این سال ها به جای اینکه افراد غیر فوتبالی وارد هیات مدیره دو باشگاه شوند بازیکنان سابق دو تیم در این موقعیت قرار بگیرند تا ترکیب مدیران دو باشگاه فوتبالی تر شود.

هر چند افرادی همچون مجیدی و هاشمیان از حضور در هیات مدیره این باشگاه ها استقبال نکردند و از برنامه های خود برای حضور در فوتبال به عنوان مربی خبر داده اند اما با توجه به سیاست تازه وزارت ورزش به نظر می رسد اگر آنها هم وارد هیات مدیره نشوند گزینه های جایگزینی آنها از میان چهره های فوتبالی خواهند بود.

اما چرا حضور در هیات مدیره این دو باشگاه برای ستارگان سابق آنها جذاب نیست؟ در حقیقت این شامل حال تنها بازیکنان ایرانی نمی شود و نمونه های خارجی نیز ترجیح می دهند پس از اتمام دوران فوتبال خود به عنوان مدیران ورزشی در باشگاه ها فعالیت کنند و نه عضو هیات مدیره. پست مدیر ورزشی سال هاست در فوتبال اروپا از جایگاه خاصی برخوردار است و معمولا ستارگان مطرحی در این موقعیت قرار گرفته اند که برخی از این نمونه ها را بررسی می کنیم.

حسن صالح حمیدزیچ – مدیر ورزشی بایرن مونیخ

این هافبک تکنیکی در زمان حضورش در بایرن مونیخ به عنوان بازیکنی جنگنده و خلاق شناخته می شد و این روزها به عنوان مدیر ورزشی در بایرن مونیخ فعالیت می کند. باشگاه های آلمانی همواره نگاه ویژه ای به چهره های سابق خود دارند و از بازیکنان سابق در چنین موقعیت هایی استفاده می کنند.

 

چرا پیشنهاد وزارت ورزش برای مجیدی جذاب نیست؟

 

کریستین آبیاتی – مدیر ورزشی میلان

شخصیت آرام و بی حاشیه کریستین آبیاتی باعث شد خیلی زود پس از بازنشستگی پیشنهاد حضور در باشگاه میلان به عنوان مدیر ورزشی را دریافت کند. آبیاتی هم ارتباط خوبی با باشگاه میلان داشت و هم با بازیکنان رابطه نزدیکی داشت و به همین دلیل برای این پست انتخاب شد.

 

چرا پیشنهاد وزارت ورزش برای مجیدی جذاب نیست؟

 

دیمیتریو آلبرتینی – نایب رئیس فدارسیون فوتبال ایتالیا

دیمیتریو آلبرتینی از یکی از چهره های فوتبال دنیاست که به عنوان مدیر در فدراسیون فوتبال کشورش حضور داشت. آلبرتینی همچنین تلاش کرد تا رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا شود اما در نهایت در رقابت با تاکیو شکست خورد و در نهایت تاوکیو با حضور در فدراسیون فوتبال ایتالیا بدترین دوران تاریخ فوتبال این کشور را رقم زد که با صعود نکردن ایتالیا به جام جهانی این ناکامی تکمیل شد.

 

چرا پیشنهاد وزارت ورزش برای مجیدی جذاب نیست؟

 

فابیو پاراتیچی – یوونتوس

پاراتیچی در دوران بازیگری برای باشگاه های زیادی به میدان رفت اما هرگز تبدیل به بازیکنی بزرگ نشد. با این حال به دلیل توانایی مدیریتی که

مدیران یوونتوس در او مشاهده کردند به عنوان مدیرورزشی این باشگاه انتخاب شد.

 

چرا پیشنهاد وزارت ورزش برای مجیدی جذاب نیست؟

 

مایکل زورک – مدیر ورزشی دورتموند

دروازه بان محبوب دورتموند در فاصله سال های 1981 تا 1998 که همراه این تیم قهرمان اروپا شد و در افتخارات زردپوشان در دهه نود نقشی مهم ایفا کرد. جایگاه بالای او نزد هواداران دورتموند باعث شد به عنوان مدیر ورزشی این باشگاه انتخاب شود. در دوران حضور تازه او در دروتموند زردپوشان تا فینال لیگ قهرمانان اروپا پیش رفتند.

 

چرا پیشنهاد وزارت ورزش برای مجیدی جذاب نیست؟

 

زیدان – مدیر ورزشی رئال مادرید

زیدان پیش از آنکه به عنوان سرمربی کار خود را در تیم دوم رئال مادرید آغاز کند مدت ها به عنوان مدیر ورزشی در رئال مادرید فعالیت می کرد. زیزو در این موقعیت تجربیات زیادی به دست آورد و ارتباط نزدیکی با مسئولان رئال پیدا کرد و در نهایت نیز به عنوان سرمربی تیم دوم و پس از آن تیم اصلی رئال مادرید انتخاب شد و دو سال پیاپی رئال را قهرمان اروپا کرد.

 

چرا پیشنهاد وزارت ورزش برای مجیدی جذاب نیست؟

 

خاویر زانتی – اینتر

مرد محبوب باشگاه اینتر که در پست جدید هم مانند دوران فوتبال خود بسیار پرتلاش بود. زانتی سال ها کاپیتان اینتر بود و در بالاترین سطح برای این تیم به بازی کرد و پس از آن به عنوان مدیر ورزشی باشگاه انتخاب شد. در ایتالیا از زانتی به عنوان چهره موثر باشگاه اینتر یاد می شود.

 

چرا پیشنهاد وزارت ورزش برای مجیدی جذاب نیست؟