در جام‌جهانی 2014 استقلالی‌ها نقش پررنگی در ترکیب تیم ملی داشتند. از امیرحسین صادقی و پژمان منتظری گرفته تا تیموریان و نکونام. حتی خسرو حیدری هم در ترکیب اصلی تیم ملی حضور داشت. در رقابت‌های انتخابی هم این نقش بسیار پررنگ‌تر بود و حتی تعداد ملی‌پوشان استقلالی تیم ملی د‌ر مقطعی به ‌9 نفر هم رسید. حالا و در حالی که شش ماه تا آغاز جام جهانی روسیه باقی مانده، بیم آن می‌رود که استقلال هیچ نماینده‌ای در ترکیب اصلی تیم ملی نداشته باشد. تنها وریا غفوری است که می‌تواند به حضور در ترکیب اصلی تیم ملی امیدوار باشد که این بازیکن هم رقیبی سرسخت به نام رامین رضاییان دارد. البته زمان کمی تا شروع جام جهانی باقی نمانده و درخشش در لیگ می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تعداد استقلالی‌های تیم ملی باشد.

ملی پوشان استقلال برای رسیدن به ترکیب اصلی دشواری‌های بسیاری دارند و شاید در جام جهانی شاهد کمترین استقلالی در ترکیب تیم ملی باشیم.

حتی محتمل است که استقلال بازیکنی هم در ترکیب تیم ملی نداشته باشد. رویه‌ای که کارلوس کی‌روش در پیش گرفته کاملا نشان می‌دهد که استقلالی‌های منتخب او شانس آنچنانی برای ورود به ترکیب اصلی ندارند. 11 بازیکنی که در قالب تیم اصلی مقابل تیم ونزوئلا قرار گرفت به گمان اهل فن، 90 درصد ترکیب اصلی تیم ملی در بازی‌های جام جهانی 2018 خواهد بود.

البته تغییرات تا آن زمان اجتناب ‌ناپذیر است و نباید مصدومیت‌ها و نا آمادگی بازیکنان را در ایجاد تغییرات دوباره بی تاثیر دانست اما اینطورکه پیداست کی‌روش تیم اصلی را تا به امروز شناسایی کرده و قصد دارد در جام جهانی از اغلب بازیکنانی که در بازی با ونزوئلا بهره گرفت، استفاده کند.

بدون شک او در چارچوب دروازه از علیرضا بیرانوند بازی می‌گیرد و شانس رشید مظاهری که دروازه‌بان بازی با ونزوئلا بود، اندک است.

در پست دفاع راست هم نباید جایگاه رامین رضاییان را دست نیافتنی دانست و به احتمال بسیار کارلوس کی‌روش اقبال یکسانی میان این بازیکن و وریا غفوری قایل است و حتی اندکی وریا نسبت به رامین شرایط مطلوب‌تری برای ورود به ترکیب اصلی دارد.

غفوری اما تنها استقلالی فهرست تیم ملی خواهد بود که احتمال حضورش در ترکیب اصلی بیش از سایر گزینه‌ها است و روزبه چشمی و امید ابراهیمی در ترکیب اصلی جایگاهی نخواهند داشت. ترکیب بازی با ونزوئلا کاملا نشان داد که تیم ملی در جام جهانی از چه زوجی در قلب دفاع استفاده می‌کند.

پیش‌تر به واسطه حضور روزبه چشمی در قلب دفاع این احتمال می‌رفت که شاید هافبک دفاعی آبی‌ها شانس‌ بازی در پست دفاع میانی را داشته باشد اما قطع به یقین کی‌روش چنین ریسکی را مرتکب نخواهد شد و از بازیکنی بهره می‌گیرد که در پست دفاع میانی بازی کرده باشد. میدان دادن به سیدجلال حسینی نشان داد که کی‌روش علاقه‌ای به ماجراجویی در این پست و بازی دادن به بازیکنان غیر تخصصی ندارد و هیچ شانسی را نمی‌توان برای شماره 4 استقلال قایل بود. این بازیکن اما اگر دچار مصدومیت‌های شدید نشود همراه تیم ملی به جام‌جهانی خواهد رفت و کی‌روش به همین دلیل که چشمی می‌تواند در 2پست دفاع میانی و هافبک دفاعی بازی کند، او را با خود همراه خواهد کرد. چشمی اما نه در دفاع وسط و نه در پست هافبک گزینه نخست سرمربی تیم ملی نیست و حضور در برخی بازی‌های اخیر در پست دفاع میانی تنها برای آشنا کردن این بازیکن با بازی در این پست است و نباید این تصمیم‌ها را ناشی از تمایل کی‌روش برای بازی دادن به چشمی در پست غیرتخصصی دفاع میانی دانست.

چشمی اگر دوباره مصدوم نشود، به احتمال فراوان با وریا غفوری راهی جام‌جهانی 2018 خواهد شد اما شانس امید ابراهیمی با نگاهی به تصمیم‌های سرمربی تیم ملی در بازی‌های اخیر بسیار اندک است. ابراهیمی در شرایطی در بازی با ونزوئلا در پست غیرتخصصی دفاع میانی قرار گرفت که تا پیش از این یک بار هم از سوی کی‌روش برای بازی در این منطقه فرا خوانده نشده بود. با توجه به اینکه پیش‌تر کی‌روش می‌کوشید چشمی را با این پست آشنا کند این سوال مطرح است که آیا در مواجهه با امید ابراهیمی هم همین نظر را دارد؟

ابراهیمی بازیکنی است که هیچ‌گاه در خط دفاع بازی نکرده و بعید است که کی‌روش هم علاقه‌ای به استفاده از این بازیکن در منطقه دفاع داشته باشد و احتمالا تصمیم دوشنبه شب کی‌روش را باید با منطق بیشتری مورد تحلیل قرار داد. اکنون تیم ملی در پست دفاع وسط پورعلی گنجی، سیدجلال حسینی و چشمی را در اختیار دارد و در آینده نیز پژمان منتظری به این دایره وارد خواهد شد. بنابر این برداشت اشتباهی است که تصورکنیم ابراهیمی برای پست دفاع وسط به جام جهانی برده خواهد شد. تنها راه برای اینکه ابراهیمی تیم ملی را در جام جهانی همراهی کند بازی در همان پست تخصصی است که کی‌روش هم میدان را برای این بازیکن برای عرض اندام در آن باز نگذاشته است. علاوه بر آن عزت‌اللهی از نگاه کی‌روش نفر اول است. پس از او احتمالا احسان حاجی‌صفی شانس بسیاری خواهد داشت و ممکن است علی کریمی هم مورد توجه کی‌روش باشد.

ضمن اینکه اخیرا عبدا... زاده در ترکیب تیم ملی به میدان رفته و بعید نیست این تازه دعوت شده نیز نسبت به دیگر گزینه‌ها شانس بیشتری داشته باشد. در نتیجه کار برای ابراهیمی دشوار است، ضمن اینکه می‌بینیم شماره 6 استقلال در ترکیب تیم باشگاهی‌اش مدت‌هاست که ندرخشیده و بازیکن آنچنان موثری هم نبوده است.

نتیجه اینکه ممکن است همه این تحولات به حضور تنها یک استقلالی در ترکیب اصلی تیم ملی در جام‌جهانی بینجامد و احتمالا فقط وریا غفوری را در ترکیب اصلی تیم ملی ببینیم. روزبه چشمی هم با این اوصاف نیمکت‌نشین خواهد بود و حذف خطر بزرگی است که امید ابراهیمی را تهدید می‌کند. استقلالی‌ها اگر می‌خواهند در جام‌جهانی حضوری چشمگیر در ترکیب تیم ملی داشته باشند باید دست بجنبانند.