ملی پوشان کشورمان پس از پیروزی مقابل پاناما، در دیگر دیدار دوستانه خود امروز در ورزشگاه نایمخن هلند مقابل ونزوئلا قرار می گیرند. ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در این بازی با تردیدهایی روبرو است و به طور واضح نمی توان پیش بینی کرد کارلوس کی روش از کدام بازیکنان استفاده می کند.

سنگربان ایران چه کسی خواهد بود؟

در سه بازی تدارکاتی قبلی تیم ملی، کی روش فقط یک بار به بیرانوند استراحت داده و حامد لک تنها دروازه بانی است که در این بازه و در دیدار مقابل توگو، فرصت بازی پیدا کرد. البته ونزوئلا اگرچه از نظر رنکینگ فیفا تیم تراز اولی به شمار نمی آید، ولی به هر حال تجربه بازی مقابل حریفان آمریکای جنوبی مهم و ارزشمند تلقی می شود و به همین خاطر ممکن است کی روش باز هم دروازه بان اصلی خود یعنی بیرانوند را به زمین بفرستد. در غیر این صورت رشید مظاهری شانس حضور در این بازی را خواهد داشت و البته یک احتمال ضعیف اما هیجان انگیز هم وجود دارد و آن حضور امیر عابدزاده برای اولین بار درون دروازه ی تیم ملی است.

اعتماد دوباره به چشمی یا بازگشت سید جلال؟

در 3 دیدار قبلی، پورعلی گنجی و چشمی هرکدام 2بار به عنوان مدافعان میانی اصلی از سوی کی روش به میدان رفتند. البته در مهمترین دیدار تدارکاتی ما که مقابل روسیه انجام دادیم، سیدجلال حسینی در کنار پورعلی گنجی بازی را آغاز کرد. عملکرد نه چندان مطمئن روزبه چشمی در آخرین بازی مقابل پاناما شاید مسئله ای باشد که سرمربی پرتغالی تیم ملی را به فکر تغییری دوباره در قلب خط دفاع بیاندازد. در هر حال تیم ما اکنون 3 دفاع میانی در اردو دارد و از بین سیدجلال حسینی، پورعلی گنجی و چشمی، 2 نفر در ترکیب امروز قرار خواهند گرفت.

وریا فیکس می ماند؟

عادت همیشگی کی روش برای مدافع سابق پرسپولیس جواب عکس داد. رامین رضاییان تا زمانی که در پرسپولیس بازی می کرد، گزینه ی مورد اعتماد کی روش برای سمت راست خط دفاع تیم ملی بود؛ اما پس از اینکه مورد توجه مسئولان اوستنده بلژیک قرار گرفت و به جمع لژیونرهای تیم ملی اضافه شد، به مرور جایگاه خود را از دست داد و نیمکت نشینِ وریا غفوری شد. وریا در سه بازی اخیر تدارکاتی تیم ملی هم همواره فیکس بوده و جابجایی او با رضاییان در بازی امروز احتمال کمی دارد.

جدال سپاهانی های سابق و فعلی برای دفاع چپ

میلاد محمدی، مدافع چپ تیم ملی که در باشگاه خود یعنی احمد گروژنی، روزهای بسیار خوبی را سپری می کرد با یک آسیب دیدگی از ناحیه دست مواجه شد و حالا روزهای پایانی مصدومیت خود را طی می کند و در حال آماده شدن برای بازگشت به میادین است. در روزهایی که محمدی از تیم ملی دور بود، کی روش از احسان حاج صفی و سعید آقایی برای جانشینی او استفاده کرد. حاج صفی در مقابل توگو و روسیه و آقایی برابر پاناما به میدان رفتند. باید دید کدام یک از این دو بازیکن برای بازی مقابل ونزوئلا در ترکیب جای می گیرند.

عزت اللهی، مرد مورد اعتماد کی روش

به طور قطع در بین بازیکنان فعلی تیم ملی یکی از مورد اعتمادترین نفرات برای کی روش، سعید عزت اللهی است. بازیکن فعلی تیم آمکار که تجربه قابل قبولی در فوتبال روسیه به دست آورده، به جهت استیل بدنی و قدرت سرزنی بالایش همواره جایگاه ویژه ای در تیم کی روش داشته و در هر سه بازی اخیر هم در ترکیب اصلی جای داشته است. بدین ترتیب بعید به نظر می رسد که در مقابل ونزوئلا شاهد حضور او در ترکیب اصلی نباشیم.

ادامه چالش برای عبدالله زاده یا حضور سایر گزینه ها؟

در کنار سعید عزت اللهی، سرمربی پرتغالی تیم ملی گزینه های مختلفی دارد. امید ابراهیمی، احسان حاج صفی، علی کریمی، اکبر ایمانی و احمد عبدالله زاده، نفراتی هستند که در این پست مورد ارزیابی قرار گرفته اند. اما به نظر می رسد هافبک جوان فولاد تا حدودی نظر کی روش را جلب کرده باشد. عبدالله زاده با عملکرد مناسبش در بازی مقابل توگو و پاناما گام مهمی در راستای باقی ماندن در بین گزینه های اصلی کی روش برداشت. البته امید ابراهیمی هم که در مقابل روسیه به میدان رفت، ممکن است در این بازی مورد استفاده قرار گیرد.

پلی میکر؛ گزینه ای غیر از دژاگه هست؟

در فهرست 26 نفره ی کی روش برای اردوی فعلی تیم ملی، هیچ پلی میکری به جز اشکان دژاگه دیده نمی شود و احتمال اینکه امروز هم مثل بازی با پاناما شاهد حضور دژاگه در این پست باشیم زیاد است. البته دیگر بازیکنی که ممکن است در این قسمت از زمین از سوی کی روش امتحان شود، سامان قدوس است. قدوس که بهترین مهاجم لیگ سوئد شناخته شده، قابلیت بازی در پست پلی میکر را نیز دارد.

دردسر شیرین کی روش برای انتخاب وینگرها

سرمربی تیم ملی برای تشکیل خط حمله ی تیمش همیشه انتخاب های متنوعی داشته است. به خصوص در چند ماه اخیر بازیکنان آماده ای چون جهانبخش، طارمی، امیری و همچنین ترابی، نشاط تیم ملی را در این بخش از زمین دوچندان کرده اند. اخیرا هم کاوه رضایی و سامان قدوس به عنوان مهره های تهاجمی به جمع نفرات کی روش اضافه شده اند و دست او را بازتر از قبل کرده اند. قدوس با عملکرد بسیار خوبی که مقابل پاناما از خود نشان داد بازگشت به ترکیب را برای بازیکنانی چون امیری و ترابی سخت تر کرد. جهانبخش هم که مقابل پاناما استراحت کرده بود، ممکن است به جای مهدی طارمی در این بازی به میدان برود. در مجموع این پست یکی از پیچیده ترین انتخاب های کی روش را در پی خواهد داشت.

نبرد ستاره ها در نوک حمله

در نوک پیکان حمله ی تیم ملی چند لژیونر حضور دارند. کریم انصاری فرد، رضا قوچان نژاد و سردار آزمون گزینه های اصلی مرد پرتغالی برای این پست به شمار می آیند. انصاری فرد در بازی مقابل توگو و پاناما عملکرد مناسبی داشت و آزمون هم مقابل روسیه تک گل کشورمان را به ثمر رساند. باید دید از بین این بازیکنان کدام یک انتخاب نهایی کی روش برای بازی امروز خواهند بود.