مرتضی تورک پیرامون داستان محرومیت محسن مسلمان و وریا غفوری به دلیل قلیان کشیدن اظهار کرد: هنوز حکمی برای دو بازیکن صادر نشده چون فعلا دستور موقت است و با حکم دادن تفاوت دارد؛ این اجازه به کمیته اخلاق داده شده تا در این موارد حاد دستور موقت صادر و رسیدگی را بعدا انجام دهد.


وی ادامه داد: ما وظیفه‌ای برای رسیدگی به جرم بازیکنان نداریم ولی استعمال هرگونه دخانیات در اماکن عمومی جرم محسوب می‌شود؛ ما در کمیته اخلاق با یک سری از رفتارهای غیر ورزشی و غیر اخلاقی که به حیثیت فوتبال کشور لطمه می‌زند، برخورد می‌کنیم؛ یک سال است به کمیته اخلاق آمدیم و اقدامات زیادی انجام دادیم و کسانی که نسبت به امر فرهنگی دغدغه دارند را وارد تصمیم‌گیری‌ها کردیم.


رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تصریح کرد: فوتبال را در دنیا به‌عنوان یک رسانه می‌شناسند؛ تماشاگران ایران سال گذشته در شب عاشورا و بازی با کره جنوبی، با پیراهن‌های مشکی خود پیام مهمی به بیرون از مرزها دادند.


تورک با بیان اینکه تنها برخورد با این دو بازیکن هدف ما نیست، گفت: عمدتا خبرنگاران تلاش می‌کنند ما درباره فسادهای آنچنانی صحبت کنیم؛ نباید از مسائل مهم‌تر غافل بشویم و به مسائل جزئی توجه کنیم.


وی تاکید کرد: کدام باشگاه با اینگونه اتفاقات برخورد می‌کند؟ فدراسیون فوتبال باید کار نظارتی روی باشگاه‌ها انجام دهد اما وقتی باشگاه‌ها برخوردی با بازیکنان متخلف انجام نمی‌دهند، ما مجبور هستیم وارد شویم؛ هفته قبل چهار مدیر عامل را به کمیته اخلاق را دعوت کردیم که آنها نیز از برنامه ما استقبال و تشکر کردند؛ ما در همه حوزه‌ها کار می‌کنیم.


«آیا قلیان کشیدن کار ارزشی، پسندیده و عامه پسند است؟»؛ رییس کمیته اخلاق با ذکر این سوال اظهار کرد: وقتی باشگاه به وظیفه خود عمل نمی‌کند و در سال‌های گذشته نیز فدراسیون نمی‌پرداخته ما مجبور هستیم چنین کاری انجام دهیم؛ الان در شرایطی قرار گرفتیم آنالیز و کنترل می‌کنیم؛ من تنها نیستم و 6-5 نفر از اعضای کمیته اخلاق هستند که در آرا تاثیر می‌گذارند.


وی با بیان اینکه اتفاق پیش آمده برای دو بازیکن استقلال و پرسپولیس یک چالش جدی است، اذعان کرد: در اتفاقی که برای بحث تراکتورسازی افتاد کسی دخالت نکرد و باشگاه علاقه‌ای نداشت به آن رسیدگی داشته باشد اما عجیب‌تر اینکه نامه‌نگاری انجام می‌دهد و از چنین رفتاری دفاع می کند؛ این کارها افکار عمومی را درباره فدراسیون تقبیح می‌کند؛ کمیته اخلاق به هر ناهنجاری بازیکنان و فعالان در فوتبال برخوردی ندارد ولی به برخی اتفاقات قطعا واکنش نشان می‌دهد.


رییس کمیته اخلاق یادآور شد: پرونده‌ای داریم که یک فوتبالیست رده بالا در ساعت یک بامداد در شرایطی که در حال مستی بوده یک مامور نیروی انتظامی را می‌کشد؛ آیا کمیته اخلاق نباید به این موضوعات وارد شود؟ ولی در شرایطی که یک فوتبالیست الگو هست و هزاران نفر بازی او را می‌بینند، باید حق داد کمیته اخلاق در غیاب باشگاه‌ها تصمیم بگیرد.


تورک ادامه داد: ما تصمیم می‌گیریم که مدیر عامل باشگاه بداند یک نهادی بالاتر از آنهاست و تصمیم‌گیری می‌کند؛ اگر بعد از پخش تصاویر غفوری و مسلمان از قراردادشان کسر می‌کردند مطمئنا برای این مسابقه حساس(دربی) با چنین مشکلی مواجه نمی‌شدند.


رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال اضافه کرد: به جای به چالش کشیدن و زیر سوال بردن کمیته اخلاق، باید به این کارها برخورد شود؛ در کمیته اخلاق یک رای نیست؛ این برخورد با بازیکنان استقلال و پرسپولیس باید یک هشدار برای جامعه ورزش و فوتبالی باشد که عده‌ای بیشتر متوجه شوند چه رفتاری داشته باشند.


وی اظهار کرد: در هتل المپیک بازیکن تراکتورسازی با بازیکن پیکان درگیر شد و ما در لحظه برخورد کردیم؛ شاید 10 درصد کارهای ما رسانه‌ای می‌شود.


تورک تصریح کرد: فقط همین دو بازیکن استقلال و پرسپولیس نیستند و این موضوع در حال اپیدمی شدن است؛ آیا نباید کار جهادی و انقلابی صورت بگیرد؛ آیا نباید با قلیان و دخانیات که به اعتبار و حیثیت فوتبال ضربه نمی‌زند، برخورد شود؟


رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال افزود: در قانون آیین نامه فوتبال آمده نوع پوشش فوتبالیست باید درست باشد؛ ما یک مسؤول امور بین الملل را سه سال محروم کردیم ولی رسانه‌ای نکردیم اما قبح قلیان نیز باید به همه گفته شود.


تورک یادآور شد: رمالی و جادوگری در فوتبال وجود دارد ولی آیا می‌شود رمالی را ثابت کرد؟ من به‌عنوان یک قاضی می‌گویم پیدا کردن مستندات در فوتبال و این موضوع کار بسیار سختی است.


وی درباره آخرین تصمیم درباره محرومیت مسلمان و غفوری گفت: الان نمی‌توانم رای خود را صادر کنم چون تنها بنده رای نمی‌دهم؛ جلسه محاکمه و رسیدگی فردا سه‌شنبه انجام می‌شود؛ الان در فضای مجازی می‌گویند عکس فتوشاپ است در حالی که اگر یک عکس از هر فردی در فضای مجازی پخش شود، آن شخص به دادسرا شکایت می‌کند اما این دو بازیکن این کار را اصلا انجام نداده‌اند و چند ماه است پرونده‌ها در کمیته اخلاق وجود دارد.


رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تصریح کرد: یک سری آسیب‌ها هستند که فوتبال ما را تهدید می‌کند، مثل شرکت در مراسم‌های شبانه و ...؛ ما نیز به دلیل عدم ورود باشگاه‌ها و ضربه به حیثیت فوتبال کشور با اینگونه اتفاقات برخورد می‌کنیم.