وینفرد شفر سرمربی استقلال در نشست خبری پیش از دیدار این تیم مقابل فولاد، گفت: قبل از اینکه درباره بازی صحبت کنم باید درباره تجربیات اولیه ام صحبت کنم. خیلی خوشحالم که شما خبرنگاران را می بینم و می دانم شغل شما چقدر مهم است. شما پل ارتباطی بین تیم و تماشاگران هستید. خیلی دوست دارم که دوستانه و خالصانه باهم کار کنیم و همه چیز هم در نهایت به فوتبال ایران ختم می شود. هرچقدر فوتبالیست ها بهتر باشند، تیم ملی ایران هم بهتر می شود. کار سرمربی ایران هم برای انتخاب بازیکنان در روسیه راحت تر می شود. استقلال یکی از دوست داشتنی ترین تیم هاست. این تیم تاریخچه بسیار غنی و بزرگی دارد. بازیکنان بزرگی در این باشگاه بوده اند. کسانی از این تیم در آسیا و آلمان هم توانایی خود را نشان داده اند.

وی افزود: می دانم که برای بسیاری از خبرنگاران آلمانی داربی مهم است و دوست دارند که برای داربی به اینجا بیایند. انتخاب من به عنوان سرمربی استقلال با بازتاب هایی که داشت، خیلی مثبت بود. این باشگاه با این تماشاگران بزرگش، باعث افتخار من است که عضوی از این مجموعه باشم. باعث افتخار است که بتوانم کمک کنم تا استقلال را به جایگاه اصلی‌اش یعنی صدر جدول برگردانم. خودتان می دانید که کار سخت است و ما یک هفته است بدون ملی پوشانمان کار کردیم.

او در مورد رقیب فردای استقلال گفت: فولاد تیم بسیار خوبی است. آنها خیلی قشنگ بازی می کنند و ما هم روی این مسئله کار می کنیم. چیزی که فردا احتیاج داریم، آرامش، جرات، اعتماد به نفس، صبر و شانس است. در آلمان می گویند خوش شانسی را باید به دست آورد. در هفته گذشته کار من این بود که بررسی کنم تا ببینم ضعف استقلال در کجا بوده است و چرا در اینجای جدول قرار دارد. از نظر بدنسازی و فنی به خوبی کار کردیم. چگونه پرس کنیم و چگونه نگذاریم حریف به خوبی مقابل ما بازی کند. چگونه پرس ایجاد کنیم تا حریف اشتباه کند و چگونه توپ را به جلو ببریم و پاس های خوبی به فورواردها بدهیم. خودتان می دانید که دو سوم گل ها از طریق توپ از دست رفته توسط حریف بدست می آیند. شما 4 ثانیه برای رسیدن به جلو زمان می خواهید. یک سوم دیگر هم ضربات ایستگاهی است و روی همه این ها کار می کنیم.

شفر ادامه داد: همیشه گفته ام که هدفمان قدم به قدم بهتر شدن است. بازیکنان خیلی خوب تمرین می کنند و به من نشان دادند که می توانند از مرز توانایی های خود رد شوند. من مخصوصا می گویم ما. من و تیمم سعی کردیم همه مشکلات را رد کنیم. بازهم می گویم که زمان می خواهیم تا به توانایی مد نظر من برسیم. در هفته های آینده فشرده تر تمرین می کنیم تا قبل از بازی داربی آمادگی کامل را داشته باشیم و پیروز باشیم. یک چیز دیگر هم اینکه ما الان در زمین شماره 2 آزادی تمرین می کنیم. از مسئول زمین می خواهم تشکر کنم که زحمت کشید و یک چمن خوب مثل فرش ایرانی در اختیار ما قرار داد. این را می خواهم بگویم که ما به کمک اعضای خود نیاز داریم و کسی که به ما کمک کند را فراموش نمی کنیم. مربی استقلال نماد این باشگاه است. ذهنیت خودم را باید تماما در اختیار باشگاه قرار دهم و امیدوارم مشغله های ذهنی دیگری نداشته باشم و تنها به مسائل تیمی فکر کنم. باید همراه باشیم تا به موفقیت برسیم.

سرمربی آلمانی استقلال همچنین گفت: نمی توانم بگویم فردا با چه سیستمی بازی می کنیم. باید با ملی پوشانم صحبت کنم که آیا خسته هستند یا نه. چیزی که می دانم این است که وقتی عضو باشگاه بزرگ استقلال هستید، خستگی معنا ندارد. دوست دارم تماشاگران استقلال با تمام وجود و قلبشان به ورزشگاه بیایند. از آنها خواهش می کنم تا یار دوازدهم ما باشند. آنها می توانند استادیوم را به رنگ زیبای دریا، یعنی آبی دربیاورند. این را هم می گویم که باید زحمت بکشیم تا پیروز شویم. من با تمام وجود پشت تیمم هستم. من توقع دارم بازیکنان وظایف خود را به بهترین شکل ارائه دهند. تا الان نشده به واسطه مدیر، مسئول یا تماشاگران بازیکنی را در زمین بگذارم و بازیکنان مطمئن باشند که به آنها توجه می کنم و این مسئله را همه جا مورد نظر داشته ام. در این هفته به من احترام زیادی از سوی هواداران گذاشته شده است، پس با هم می توانیم به جایگاه خودمان برسیم.

شفر درباره مشکلات خط حمله تیمش گفت: همانطور که گفتم اول باید توپ را با بازی فشرده بدست بگیریم. باید بتوانیم توپ را سریعا به مهاجمان برسانیم نه اینکه توپ را از دست بدهیم. باید جرات این را داشته باشیم که شوتزنی هم داشته باشیم. یک تیمی بود به نام آرژانتین که تا 16 قدم هم می رسیدند ولی شوت نمی زدند و طبیعتا گل هم نمی زدند. من دوست دارم بازیکنان در نبردها پیروز باشند.

وی درباره وضعیت تیمش برابر فولاد گفت: فولاد تیم خوبی است و بازیکنانش همدیگر را به خوبی پیدا می کنند و پاسکاری روانی دارند. سه بازیکن آنها خیلی جالب هستند. شماره 10، 24 و 7 آنها خیلی خوب هستند. آنها تیم یکدستی هستند. هدف ما این است روی این مسائل کار کنیم ولی وقت ما کم است. روی تاکتیک تیمی کار کرده ایم و شرایط بازی را در تمرین کار کردیم. صد درصد شانس برد داریم و در غیر این صورت به ورزشگاه نمی رفتیم.

شفر درباره تاثیرش در استقلال و مشکلات این تیم بیان کرد: اعتماد به نفس را فقط در تمرین بدست می آورید. من وقتی اینجا آمدم احساس کردم که بازیکنان ساکت هستند و نمی توانند حرف بزنند. وقتی شانه ها آویزان است، نشانه خوبی نیست. من از آنها خواستم که آزاد باشند و بخندند. وقتی فکر و روان شما آزاد است، جراتتان هم بر می گردد. بازیکنانم باید بدانند پشت آنها هستم و هدف ما بهتر شدن است. تصاویر تمرینات ما نشان می دهد که بازیکنان ما در مسیر بهترین هستند و اعتماد به نفسشان بالاتر رفته است. از بازیکنان خواسته ام که حرفه ای بودن در بیرون زمین را هم داشته باشند. باید در استقلال بازیکن خوبی باشید و قطعا این بازیکنان خوب هستند. همه نشان داده اند که تشنه یادگیری هستند.

او درباره استرس استقلالی ها در فصل گذشته و فصل جاری و اینکه آیا این تیم از این مشکل رد می شود، گفت: ما همیشه باید تلاش کنیم تا موفق شویم. هرکسی که بتواند به تیم کمک کند، برای من مهم است تا بازی کند. ما همیشه سه تعویضی داریم و اگر ببینیم که یکی از بازیکنان توقع ما را برآورده نمی کند، دلیل تعویضش حتما ضعف او نیست بلکه ما به دنبال تلاش برای بهبود عملکرد خود او هستیم. بازیکنان جوان خوبی داریم. امیدوارم مصدومان هم زودتر به جمع ما اضافه شوند.

سرمربی تیم استقلال درباره انتقادات در رابطه با حضور او و عملکرد ضعیف کخ در استقلال گفت: می توانید بگویید چرا موفق نبودند؟

در اینجا شفر پرسید چرا موفق نشدند و خبرنگاری گفت مشکلاتی میان بازیکنان بود و شفر در ادامه گفت: یکی از مشکلات را امروز در بایرن مونیخ می بینیم. وقتی بازیکنان بخواهند مشکلات را با رئیس باشگاه مطرح کنند این مشکل ایجاد می شود. البته این مسئله ربطی به استقلال ندارد. حرف کلی این است که در این مواقع همه کار مربی خود به خود خراب می شود. بازیکن وقتی جرات داشته باشد، باید با مربی مستقیم صحبت کند و بگوید می توانم با تو صحبت کنم؟ بازیکنی که به مدیر حرفش را بزند، باشگاه نیازی به او نخواهد داشت. من نمی دانم آن زمان چه مشکلی بوده ولی هیچ باشگاهی نباید این کار را بکند. من از تهران خوشم آمد و از روز اول هم گفتم می خواهم طولانی مدت اینجا باشم. امیدوارم یک خانه خوب را هم به من بدهند و بعدا بنویسید من اولین مربی موفق آلمانی استقلال بودم.

او درپاسخ به سوالی درباره رفتار غیر حرفه ای بازیکنان ایرانی و اینکه آیا او این مسئله را می داند، اظهار کرد: این سوال خوبی است. من با بازیکنانم زیاد صحبت می کنم و تمرینات انفرادی هم با آنها انجام می دهم. من به همه بازیکنان گفتم که چرا یک مسی، نیمار و رونالدو داریم. چه فرقی بین آنها و دیگران است؟ چون بیشتر تمرین می کنند. چون وقتی تمرین تمام می شود روی نقاط ضعف خود کار می کنند. بازیکنان بزرگ تر را مرجع تقلید خود قرار دادند. من همیشه دوست داشتم مثل بابی مور بازی کنم. همیشه بازی هایش را نگاه می کردم و بر اساس آن تمرین می کردم. من به مهمت شول می گفتم بازی های کرایف را ببین. یا هافبک های نفوذی خوب را نگاه کند تا بهتر شود و بعدها دیدید که به تیم ملی رسید. یا حتی اولیور کان. چقدر مایر با او کار کرد و او بارها فیلم های مایر را می دید. همیشه خواسته ام بازیکنان خودشان برای آینده تصمیم بگیرند. برای یک بازیکن ملی شدن، یک مسیر هست و آن هم تمرین کردن است. هیچوقت یک مربی بازیکن بد را بازی نمی دهد. برای من بازیکن شماره 1 و 20 مهم هستند. می دانم هسلر در ایران بوده است و می دانید چقدر بازیکن بزرگی بوده است. او 33 ساله بود ولی بعد تمرین باز هم ضربه آزاد تمرین می کرد و تا آخرین روز بهترین بود. من از بازیکنانم توقع دارم و در کنار آنها هستم. عمر عبدالرحمان را ببینید. 16 ساله بود که به العین آمد. یک جوری با او تمرین کردم که همه قائل هستیم بهترین بازیکن آسیا است. مربی یک پدر برای بازیکن است و تجربیات خود را در اختیار او قرار می دهد. وقتی که نشان دهد یک بازیکن چه از من می خواهد، من در کنارش هستم. تک تک بازیکنان برای من مهم هستند. در جامائیکا که بودم، لیگ آمریکا بازیکنان زیادی از جمع این تیم خرید و این کار ما بود.