تکواندو یکی از مهم‌ترین و با ظرفیت‌ترین ورزش‌های کشور است که همواره از امیدهای کسب مدال برای کاروان ایران در المپیک به شمار می‌رود.

تکواندو در گلستان هم ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و ورزشکارانی در اردوهای تیم ملی داشته اما آنها هیچ گاه نتوانستند به طور ثابت عضو تیم ملی باشند.

«میلاد وطنی» یکی از تکواندوکاران گلستانی است که هنوز هم امید زیادی برای حضور در تیم ملی و کسب سهمیه المپیک 2020 دارد.

وی که در وزن منهای 63 کیلوگرم با حریفانش رقابت می‌کند، نخستین و تنها لژیونر تاریخ تکواندو کشورمان است و با پاسپورت ایرانی در عضویت تیم النصر امارات قرار دارد.

وطنی 26 ساله از شرایطش در امارات، امیدهایش برای دعوت به تیم ملی تکواندو، پیشنهادهایش برای تغییر ملیت، شرایط تکواندو گلستان و اهدافش سخن گفته که متن کامل این گفتگو در ادامه آمده است.

* از زمانی که در ایران تکواندو کار می‌کردید بگویید.

سال 85 برای نخستین بار در لیگ ایران شرکت کردم و در پومسه، کیوروگی و هان مادانگ مدال‌های زیادی به دست آوردم. آخرین مدالم در لیگ ایران هم به همراه تیم قوامین ناجا در سال 91 بود که با سجاد مردانی و مهدی خدابخشی هم تیمی بودیم و موفق شدیم عنوان قهرمانی را کسب کنیم.

* چه زمانی برای نخستین بار به اردوی تیم ملی دعوت شدید؟

سال 88 عضو تیم ملی تکواندو نیروهای مسلح بودم و در سال‌های 88 و 89 به اردوی تیم ملی دعوت شدم، سال 89 که عضو تیم جوانه تهران به عنوان منتخب ایران بودم قرار بود به مسابقات بین المللی مصر اعزام شویم که به دلیل صادر نشدن روادید این اتفاق رخ نداد.

* چه شد که سر از لیگ امارات درآوردید؟

اواخر سال 2013 با هماهنگی مدیر برنامه‌هایم برای مذاکره با تیم الوحده امارات به این کشور سفر کردم و پس از کسب مدال طلا در تورنمنت ابوظبی، مسئولان تیم الوحده دوبی با من قرارداد امضا کردند و سال‌های 2014 و 2015 عضو این تیم بودم و در این مدت 6 مدال کسب کردم و سال 2015 نفر دوم رنکینگ وزن سوم بودم.

* پس از آن به تیم النصر دوبی پیوستید.

اوایل سال 2016 با تیم النصر دوبی قرارداد بستم و تا پایان سال 2018 با این تیم قرارداد دارم. سال 2016 در عضویت تیم النصر توانستم نفر نخست رنکینگ وزن سوم شوم.

* لیگ تکواندو امارات در چه سطحی قرار دارد؟

از سال 2016 سطح لیگ تکواندو امارات بالا رفته و رو به پیشرفت است، در لیگ این کشور ورزشکارانی از کشورهای استونی، انگلیس، بلژیک، روسیه، سوئد و ... حضور دارند که برخی از آنها عضو تیم ملی کشور خود هستند. برگزاری لیگ تکواندو امارات سه تا چهار ماه زمان می‌برد و در ماه‌های دیگر باشگاه‌های اماراتی در تورنمنت‌های بین المللی شرکت می‌کنند.

* شرایط تیم النصر دوبی چگونه است و آیا از شرایط خودتان در این تیم راضی هستید؟

النصر به جز من سه تکواندو کار خارجی دیگر از کشورهای استونی، بلژیک و سوئد دارد، مربی تیم اماراتی و یمن الاصل و مربی بدنساز هم کوبایی است. خدا را شکر از شرایطم راضی هستم زیرا در لیگ امارات وضعیت قرارداد، امکانات و توجه به ورزشکاران در سطح اول دنیاست.

* اما دوری از خانواده سخت است.

بله امارات کشور غریبی است و ایرانی‌ها هم به دلیل برخی مشکلات در حال مهاجرت از این کشور هستند. من فقط سالی چهار بار می‌توانم به ایران سفر کنم و وفق دادن با این شرایط سخت است. در روز دو نوبت تمرین داریم و توجه باشگاه به خصوص مربی روانشناس موجب انگیزه دادن به من شده است.

* اوقات فراغت در امارات را چگونه می‌گذرانید؟

در اوقات فراغت سنتور می‌زنم و البته مربی باشگاه تکواندو ایرانیان دوبی هم هستم که برخی اوقات را آنجا می‌گذارنم.

* تفاوت سطح لیگ تکواندو امارات و ایران چقدر است؟

تفاوت سطح لیگ امارات و ایران از زمین تا آسمان است زیرا در لیگ ایران ملی پوشانی حضور دارند که در تمامی رده‌ها عنوان دار هستند و به همین دلیل تکواندو ایران در صدر تکواندو جهان قرار گرفته است. البته از لحاظ قرارداد و امکانات شرایط امارات بهتر است زیرا سقف قرارداد در لیگ ایران 80 میلیون تومان بوده در حالی که کف قرارداد در لیگ امارات 100 هزار درهم معادل 100 میلیون تومان است.

* زمانی تصمیم داشتید به دلیل دعوت نشدن به تیم ملی ایران، ملیت خود را تغییر دهید.

حضور در المپیک آرزوی هر ورزشکاری است و من برای از دست ندادن این فرصت می‌خواستم تغییر ملیت دهم اما با مشاوره‌هایی که به من دادند امیدوار شدم که به تیم ملی دعوت شوم. جلسه‌ای با آقای پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو داشتم و خواسته‌ام این بود که در رقابت‌های انتخابی تیم ملی در اردو باشم و با نفرات اصلی رقابت کنم و آقای پولادگر هم این قول را به بنده دادند.

در تیم ملی هیچ ورزشکاری نباید احساس امنیت کند و همواره باید نفرات پشت خط هم شانس حضور در تیم ملی کشورشان را داشته باشند

* پس اولویت شما تیم ملی ایران است.

بله من دوست دارم از طرف ایران در مسابقات شرکت کنم و اولویتم کشور خودم است، در این چند سال هم پاسپورتم را عوض نکرده‌ام و کد گلوبال من هم ایرانی است. مسابقات جی وان فلسطین را پیش رو دارم و می‌توانم با کد ایران امتیاز کسب کنم و حتی با تیم النصر که مدال کسب کنم در رنکینگ ایرانی موجب ارتقای کد ایران می‌شود.

* سه سال تا المپیک 2020 توکیو فرصت دارید، چقدر به کسب سهمیه امیدوار هستید؟

برای کسب سهمیه المپیک 2020 باید حداقل 80 امتیاز کسب کنم و برای رسیدن به این امتیاز تا سال 2019 فرصت دارم. در المپیک آینده 29 ساله می‌شوم و حتی امید دارم در المپیک 2024 هم شرکت کنم.

* از کشورهای دیگر هم پیشنهاد برای تغییر ملیت داشته‌اید؟

بله از چند کشور پیشنهاد جدی دارم، کمیته ملی المپیک امارات پیشنهاد بالایی به من داده که رئیس فدراسیون تکواندو ایران را در جریان این پیشنهاد گذاشتم. از یکی از کشورهای اروپایی هم پیشنهاد دارم و حتی ویزای شینگن من هم برای سفر به این کشور آماده است، چند پیشنهاد دیگر هم دارم اما فعلا تصمیمی برای تعویض پاسپورتم ندارم و پس از یک سال و با توجه به شرایط تصمیم خواهم گرفت.

* به نظر شما شرایط حال حاضر تیم ملی تکواندو چگونه است؟

به نظرم تیم ملی تکواندو فقط در چند نفر خلاصه شده و این چند نفر در تمام مسابقات شرکت می‌کنند. به نظرم این سیاست موجب خستگی ورزشکار خواهد شد و انگیزه دیگر تکواندوکاران پشت خط را از بین می‌برد. در تیم ملی هیچ ورزشکاری نباید احساس امنیت کند و همواره باید نفرات پشت خط هم شانس حضور در تیم ملی کشورشان را داشته باشند.

* وضعیت تکواندو گلستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گلستان یک دهه قبل در لیگ دسته اول تیمداری می‌کرد و پس از آن هیچ تیمی در سطح کشور نداشتیم. با این وجود می‌توانم بگویم شرایط تکواندو استان خوب است و نفراتی داریم که ظرفیت‌های قابل توجهی هستند. اما یکی از مشکلات تکواندو گلستان این است که مربی‌ای که ورزشکاری در حد تیم ملی تربیت کند نداریم و تکواندوکاران استان به اردوی تیم ملی می‌رسند اما از آنجا خط می‌خورند.

* به نظر شما راهکار پیشرفت تکواندو گلستان چیست؟

باید اقدام به برگزاری لیگ استانی کنیم تا تکواندوکاران خودشان را در استان محک بزنند. چندی پیش من از داوران گلستانی پرسیدم که برگزاری لیگ استانی چقدر هزینه دارد اما آنها بهانه آوردند و دنبال این بودند که چقدر گیر خودشان می‌آید و اگر با این ذهنیت جلو برویم تکواندو استان در جا خواهد زد.

* خودتان هنوز دغدغه تکواندو گلستان را دارید و به تشکیل تیم نونهالان امید خارکلاته علی آباد کتول کمک کردید.

من تکواندو را در استان گلستان از صفر شروع کردم و می‌دانم که ورزشکار از سن نونهالان نیاز به مسابقه دارد و به همین دلیل دوست داشتم به پشتوانه سازی تکواندو گلستان کمک کنم. با کمک دوستان تیم امید خارکلاته علی آباد کتول را برای حضور در لیگ تکواندو نونهالان کشور تشکیل دادیم و من به عنوان مدیر فنی تیم هستم و خوشبختانه تا کنون هم نتایج بسیار خوبی کسب کرده‌ایم.

احساس می‌کنم لژیونر در اینجا تعریف نشده و به نظرم باید توجهات به تمامی افتخارآفرینان ورزش استان یکسان باشد

* کاری که شما برای تشکیل تیم انجام دادید، هیئت تکواندو استان انجام نداد.

متاسفانه مسئولان به فکر نبودند، آقای کرامت در مدت ریاستش می‌توانست اسپانسر جذب کند اما این کار را انجام نداد و نمی‌توانستیم منتظر آقای فیروزی که چند ماهی است به عنوان رئیس هیئت انتخاب شده بمانیم.

* برخورد مسئولان و ورزشکاران استان گلستان با شما چگونه است؟

من مقام‌های زیادی در این چند سال در امارات کسب کرده‌ام اما متاسفانه در استان گلستان هیچ گاه بنری برایم نزدند و استقبالی هم از من انجام نشده و تبریک‌ها فقط در حد خسته نباشید در تلگرام بوده است. البته من نیازی به این چیزها ندارم و مانند شخصی‌ها به فرودگاه می‌روم و برمی‌گردم.

* فکر می‌کنید دلیل بی توجهی به شما در استان چیست؟

احساس می‌کنم لژیونر در اینجا تعریف نشده و به نظرم باید توجهات به تمامی افتخارآفرینان ورزش استان یکسان باشد. من که نمی‌توانم خودم بروم و بگویم مدال آورده‌ام، حداقل انتظارم این است که با من تماسی گرفته شود.

* از برخی ورزشکاران استان هم گله متد هستید.

برخی ورزشکاران گلستانی در حاشیه هستند و چندی پیش یکی از تکواندوکاران استان گفته بود که میلاد وطنی خائن است. فکر می‌کنم چنین افرادی فکر مسمومی دارند و از روی حسادت چنین چیزهایی را مطرح می‌کنند.