فدراسیون فوتبال ایران هر سال برای انتخاب پدیده لیگ برتر دست به انتخاب های عجیبی می زند، انتخاب هایی که قطعا با روش های روز دنیا فرسنگ ها فاصله دارد.


پدیده لیگ کیست؟ پدیده در لغت به معنی شگفتی است و معمولا بازیکنی می تواند این عنوان را به نام خود کند که اولین سال حضورش در سطح اول فوتبال را تجربه می کند و البته با درخشش خود با وجود سن و سال کم بتواند در سال های آینده به یکی از ستاره های فوتبال کشورش تبدیل شود.


اما نگاهی به انتخاب های سازمان لیگ نشان می دهد که هرگز پدیده این اصل ثابت شده در فوتبال ایران را ندارد چراکه امید نورافکن و صادق محرمی که شب کاندیدای عنوان پدیده لیگ بودند 2 فصل است که در سطح اول فوتبال بازی می کنند و البته سیامک نعمتی هم به عنوان دیگر کاندیدا سنش بالای 23 سال است و اصلا از نظر سنی شرایط رسیدن یه این عنوان را ندارد.


آنچه مسلم است از نظر سازمان لیگ پدیده به بازیکنان مستعد جوان گفته می شود نه الزما به بازیکنی که اولین سال حضورش در لیگ برتر را تجربه می کند و با توجه به تجربه اش بازی های درخشانی انجام داده است.


البته انتخاب های سازمان لیگ برتر به عنوان پدیده لیگ برتر یک پیام روشن دارد و آن هم این است که پروژه جوانگرایی در فوتبال ایران کاملا شکست خورده است چراکه در سال های گذشته هرگز بازیکن با کیفتی که بتواند نام خود را به عنوان یک چهره شاخص مطرح کند وجود نداشته است.