سعی می‌شود این شکست را به عوامل غیره ارتباط دهند اما به واقع در شکست استقلال به صنعت نفت آبادان نه فدراسیون فوتبال مقصر است و نه کمیته انضباطی و استقلال به جز دو پست همه نفراتی را که در بازی‌های آتی در ترکیب اصلی قرار می‌دهد، در اختیار داشت. بنابر این بهتر است مدیرعامل و سرمربی استقلال دنبال دلایل اصلی این شکست باشند و به بیراهه نروند.

استقلال قدم اول در لیگ را با شکست برداشت و این پیشگویی درستی نیست که از هم اکنون منصوریان و تیمش را به واسطه این باخت ناکام دوباره رقابت در لیگ هفدهم بدانیم. لیگ هنوز در ابتدای راه است و همین استقلال که در آبادان تیمی بود بی برنامه و فاقد تاکتیک‌های منسجم می‌تواند در ادامه راه به تیمی هماهنگ بدل شود. استقلال ابزار کافی را در اختیار دارد و همانطور که در بازی با صنعت نفت آبادان مشاهده کردیم به رغم غیبت‌های متعدد بازیکنان اما به جز پست دفاع میانی و پست هافبک دفاعی در باقی نقاط از بازیکنانی بهره برد که در هفته‌های آتی نیز در ترکیب اصلی دیده خواهند شد. به این اسامی بنگرید؛ مهدی رحمتی، پژمان منتظری، میلاد زکی پور، وریا غفوری، روزبه چشمی، خسرو حیدری، داریوش شجاعیان، جابر انصاری، حسن بیت‌سعید و سجاد شهباززاده.
فقط اسم این تیم استقلال است

این 10 نفر در ترکیب اصلی استقلال حضور داشتند و اگر یکی از میان پادوانی یا مجید حسینی نیز در کنار پژمان منتظری قرار بگیرد و از میان امید نورافکن و فرشید باقری یک گزینه به‌عنوان زوج روزبه چشمی در ترکیب باشد، ترکیب استقلال کامل‌تر خواهد شد. بنابراین از دایره بازیکنانی که در آینده وارد ترکیب اصلی استقلال خواهند شد بازیکنان آنچنانی غایب نبودند و به واقع می‌توان مدعی شد که منصوریان در این میدان از 80 درصد تیم اصلی‌اش سود برد. حتی دست و بال سرمربی استقلال به رغم محرومیت و مصدومیت برخی بازیکنانش در انجام تعویض‌ها نیز آنچنان بسته نبود و دیدیم به تناوب بازیکنانی همچون یعقوب کریمی، علی قربانی و جباروف به ترکیب اصلی تزریق شدند.

مع‌الوصف این استدلال غلطی است که برخی از جمله مدیرعامل و سرمربی استقلال می‌گویند استقلال با نفرات کامل به این میدان نرفت و این قبیل اظهارات تنها توجیهی است برای عوام و آنها که نگاهی سطحی به ماجرا دارند و بی هیچ تفکری هر آنچه از زبان مدیرعامل و سرمربی استقلال بیرون می‌آید را می‌پذیرند.

بی شک برای اینکه راهبردی مناسب پیش روی استقلال قرار دهیم تا این تیم احتمالا در هفته‌های آتی وضعیت فنی مطلوب تری پیدا کند، لازم است پرده از حقایق برداریم و بی هیچ تعارفی به آنها که باخت را ناشی از غیبت بازیکنان کلیدی می‌دانند و حتی فدراسیون را محکوم می‌کنند، گوشزد کنیم که چنین استدلال‌هایی جز آنکه تیم را به انحراف فنی بکشد و از میزان اعتماد به نفس بکاهد، محصول دیگری در بر نخواهد داشت و لازم است بارها تاکید شود که از تیم اصلی فقط یکی، دو بازیکن در بازی با صنعت نفت آبادان حضور نداشتند. تا عوامل موثر در نتایج استقلال قدری به آنچه رقم خورده آگاه شوند و در راستای ترمیم نقاط ضعف گام بردارند.