قرارگرفتن بانوی دوچرخه‌سوار ایران در صدر رنکینگ رشته کوهستان امیدواری را برای کسب افتخارات بیشتر در این رشته افزایش داده است.

صعود تاریخی به صدر آسیا

فرانک پرتوآذر، بانوی رکابزن ایرانی که اخیرا در رقابت‌های قهرمانی آسیا به مدال برنز دست یافته بود، در آخرین رنکینگ اعلام‌شده از سوی اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری به صدر رنکینگ رشته کوهستان در سطح آسیا و رده ٦٦ جهان صعود کرده است. این بانوی دوچرخه‌سوار در مسابقات قهرمانی آسیا ‌سال ٢٠١٧ چین مدال برنز رشته تیم رلی را کسب کرده بود و حالا با صعود ٨ پله‌ای در رنکینگ جهانی بالاتر از تمام رقیبان آسیایی خود ایستاده تا برای نخستین‌بار در تاریخ دوچرخه‌سواری بانوان چنین اتفاقی رخ دهد. البته در بخش مردان نیز هفته گذشته فراز شکری بهترین رکابزن کوهستان ایران در ماده کراس‌کانتری توانست به صدر رنکینگ این ماده در آسیا قرار بگیرد.

رکابزنان بانوان در مسیر صعود

اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری رنکینگ جدید جهانی را در رشته کراس‌کانتری اعلام و طبق رنکینگ اعلام‌شده تیم‌ملی کراس‌کانتری بانوان کشورمان با صعودی سه پله‌ای موفق به کسب جایگاه دوم در قاره آسیا پس از کشور چین و بالاتر از ژاپن شد. همچنین در رنکینگ جهانی نیز این تیم در جایگاه ٣٥ جهان قرار گرفت تا پیشرفت رکابزنان بانوان به‌ویژه در بخش کوهستان کاملا مشخص شود. پریموس استرانکار، مربی اسلوونیایی تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری بانوان و آقایان است که در ماه‌های اخیر در ایران فعالیت کرده و تأثیر حضور وی به وضوح دیده می‌شود.

 

چشم‌انداز ٢٠١٨
 
سرمربی اسلوونیایی تیم‌ملی کوهستان بعد از حضور خود هدف اصلی‌اش را حضور موفق در بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ عنوان کرده و باید دید در یک‌سال آینده پیشرفت رکابزنان ادامه خواهد داشت یا خیر. البته در بخش بانوان به نظر می‌رسد فرانک پرتوآذر فاصله زیادی تا رقیبانش ایجاد کرده و در سال‌های اخیر عناوین قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشور و لیگ را کسب کرده تا شانس نخست مدال‌آوری دوچرخه‌سواری بانوان در بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ اندونزی باشد. در گذشته فدراسیون دوچرخه‌سواری بیشتر در بخش جاده امید به کسب مدال داشت اما با پرورش استعدادها در بخش کوهستان این رشته نوپا در ایران می‌تواند افتخارات بزرگی کسب کند که به‌ دست آوردن مدال آسیایی و قرارگرفتن در رنکینگ نخست آسیا توسط فرانک پرتوآذر نخستین گام در این مسیر سخت محسوب می‌شود که باید دید چه سرانجامی خواهد داشت.