سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز در گزارشی تفصیلی به زندگی فوتبالی علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی کشورمان و سرمربی کنونی سایبا پرداخته است که به شرح زیر است:

* دایی؛ یک‌تاز آقای گلی جهان در رده ملی

تنها بازیکنی که موفق شد در تاریخ فوتبال جهان بیش از 100 گل در بازی‌های ملی به ثمر برساند. این دست آورد عظیم این بازیکن باعث شده است نامش در کنار اسطوره‌های بزرگ فوتبال جهان مثل پله، بوشکاش و ستاره‌های کنونی مثل رونالدو و مسی آورده می‌شود.

این بازیکن کسی نیست جز علی دایی، اسطوره تیم ملی فوتبال ایران است که به صورت باورنکردنی 109 گل در 149 بازی به ثمر رسانده است. آمار شگفت انگیز دایی باعث شده است تا در گزارش‌های خود با عنوان« ستارگان آسیا» به آن بپردازیم.

*آغاز کار دایی

علی دایی پس از آنکه در سن پایین فوتبالش را در سال 1988 آغاز کرد متوجه شد که شم گلزنی بالایی دارد. او موفق شد در سال 1994 با باشگاه پرسپولیس یکی از باشگاه‌های بزرگ ایران قرارداد امضا کند. دایی در آن زمان منتظر زدن گل اولش برای تیم ملی ایران بود.

دایی در سال 1995-1996 موفق شد به همراه پرسپولیس قهرمان لیگ داخلی ایران شود. پس از این اتفاق به همراه تیم ملی ایران به مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا امارات رفت. در آن زمان آوازه دایی به عنوان یک پدیده فوتبال و یکی از خطرناکترین مهاجمان پیچیده بود و این مهاجم از آسیا بود.

*بازی سرنوشت‌ساز

دایی در اولین بازی خود برای ایران در مقدماتی جام ملت‌های آسیا 1996 اولین گلش را برای تیم ملی کشورش به ثمر رساند و این امر قبل از راهیابی ایران به عنوان صدرنشین گروهش به مرحله یک چهارم نهایی بود. البته این بازی به نظر بسیاری از افراد نسبت به آنچه که در بعد اتفاق می‌افتد، مهم نبود.

پس از آنکه در یک چهارم نهایی ایران مقابل کره جنوبی با نتیجه 2 بر 2 در نیمه اول به تساوی رضایت داده بود علی دایی، مهاجم خطرناک زمام بازی را به دست گرفت و گل سوم ایران را در دققیه 66 زد و در ادامه موفق شد هت‌‌تریک کند و تیم ملی کشورش در پیروزی تاریخی 6 بر 2 رهبری کند و به مرحله نیمه نهایی برساند. ایران در نیمه نهایی مقابل عربستان در ضربات پنالتی تن به شکست و در نهایت جایگاه سومی آسیا را از آن خود کرد.

دایی در آن زمان در مصاحبه با سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته بود: این بازی زندگی ورزشی من را تغییر داد. مخصوصا اینکه این بازی باعث شد تا به آلمان منتقل شوم و زندگیم را کامل تغییر داد.

 

*ماندگاری در آلمان

دایی 28 ساله به آلمان آمد تا خودش را امتحان کند و تنها بعد از یک فصل بازی برای آرمنیا بیله‌فلد موفق شد به یکی از بزرگترین باشگاه‌های فوتبال جهان یعنی بایرن مونیخ منتقل شود.

پس از یک سال حضور دایی در آلمان او موفق شد به همراه بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا شرکت کند و به اولین بازیکن ایرانی تبدیل شود که در این مسابقات شرکت کرده است. او به همراه بایرن مونیخ در اروپا جایگاه دوم اروپا را به دست آورد و در بوندسلیگا قهرمان شد. مهاجم ایرانی در سال 1999 از بایرن مونیخ به هرتابرلین منتقل شد و این سالی بود که او جایزه بهترین بازیکن سال آسیا را از آن خود کرد.

دایی 3 سال در تیم پایتخت آلمان بازی کرد. از بهترین گل‌های دایی در هرتابرلین می‌توان به 2 گل او به تیم چلسی در لیگ قهرمانان اروپا که با نتیجه 2 بر یک به پیروزی رسیدند و گلش به میلان در ورزشگاه سن سیرو در همین مسابقات اشاره کرد.

دایی پس از آنکه به قاره آسیا برگشت و به تیم الشباب امارات در سال 2002ملحق شده بود، عنوان کرد: چیزهای زیادی در آلمان یاد گرفتم. یکی از مهمترین چیزهایی که اکنون در مربیگری‌ام در تیم های ایرانی به آن تمرکز می‌کنم، نظم انضباطی است که در آلمان یاد گرفتم.

*دست آورد تاریخی

پس از گذشت یک سال حضور دایی در آلمان، تیم ملی ایران پس از 20 سال موفق شده بود به جام جهانی راه پیدا کند و او در مسابقات جام جهانی 1998 فرانسه حضور داشت.

تیم ملی ایران در این مسابقات یک بازی‌ای را انجام داد که در تاریخ ایران فراموش نشدنی است. این بازی ایران با آمریکا بود که ایران موفق شد با نتیجه 2 بر یک به پیروزی برسد.

علی رغم اینکه دایی در این بازی موفق به گلزنی نشد اما با پاس‌ سرنوشت سازی که به مهدی مهدوی کیا داد تا گل پیروزی بخش و دوم ایران را به ثمر برساند، نقشش را ایفا کرد. این اولین برد ایران در جام جهانی 1998 بود.

اما ایران پس دو شکست متوالی مقابل یوگسلاوی و آلمان از دور رقابت‌های جام جهانی حذف شد اما دایی معتقد است که نسل بازیکنانی که در سال 1998 به همراه آنها در جام جهانی بازی کرد، یهترین نسل فوتبالی ایران بود که در کنارشان بازی کرده است.

*تداوم گلزنی‌ها

دایی در سال 2000 در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 3 گل دیگر به لبنان زد و ایران به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کرد. دایی در آن زمان 20 گل برای تیم ملی ایران زده بود و او به عنوان بازیکنی شناخته شده بود که بیشترین گل را برای تیم ملی در آن برهه زمانی زده بود.

پس از آن دایی موفق شد به همراه تیم ملی ایران در مسابقات راهیابی به جام جهانی 2002 ده گل بزند ولی در نهایت در بازی پلی آف ایران مقابل ایرلند شکست خورد و نسل طلایی ایران از حضور در جام جهانی 2002 محروم شد.

در سال 2003 دایی موفق شد بزرگترین دست آورد را به گلزنی به لبنان کسب کند. او موفق شد با گلزنی‌اش رکورد بوشکاش را بشکند و با 85 گل زده به بهترین گلزن در سطح تیم های ملی تبدیل شود.

 دایی 3 گل دیگر در مقدماتی راه یابی به جام ملت‌های آسیا 2004 به ثمر رساند اما ایران در این رقابت‌ها در مرحله نیمه نهایی مقابل چین در ضربات پنالتی حذف شود. مهاجم ایرانی این مسابقات را با زدن 14 گل ترک کرد که رکوردی اسثنایی بود و تا به امروز این رکورد پابرجاست.

*صدمین گل

دایی به شکل باورنکردنی به گلزنی‌اش ادامه می‌داد. او به اولین بازیکن مردی تبدیل شد که موفق شد 100 گل برای تیم ملی کشورش بزند. این اتفاق زمانیکه 4 گل به لائوس در سال 2004 زد.

 گل 109 و آخرین گل دایی در بازی دوستانه مقابل کاستاریکادر سال 2006 رخ داد و ایران در این بازی با نتیجه 3 بر 2 به پیروزی رسید. دایی قبل از آنکه تیم ملی ایران از راه یابی به جام جهانی 2006 باز بماند رسما از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

دایی رکورد گلزنی‌اش گفته بود: به نظرم رکورد استثنایی‌ام در تعداد گل ملی تنها باعث افتخار من است بلکه افتخاری برای ایران است. مخصوصا اینکه این گل‌ها با تلاش بی وقفه همبازی‌هایم در تیم ملی ایران به دست آمده است. این دست آورد نعمتی از جانب پروردگار است. به طور معمول همه رکوردها شکستی هستند و چه بسا رکورد من نیز در آینده شکسته شود.

پس از آن چه اتفاقی برای دایی افتاد؟

پس از خداحافظی دایی از بازی‌های ملی و قبل از خداحافظی از دنیای فوتبال او موفق شد قهرمانی لیگ برتر ایران را به عنوان بازیکن و مربی سایپا کسب کند. پس از آن دایی سرمربی تیم ملی ایران، باشگاه پرسپولیس و نفت تهران شد. او کنون دوباره هدایت تیم باشگاهی سایپا را به دست گرفته است.