سارا سادات خادم‌الشریعه، استاد بین‌المللی شطرنج ایران است و یکی از بهترین شطرنج‌بازان زن تاریخ شطرنج ایران به حساب می‌آید. وی نخستین شطرنج باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در سن 18 سالگی و در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان توانست عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد. عنوانی که پیش از آن، تنها توسط شطرنج‌بازان مرد ایران کسب شده بود.

وی طی 11 دوره مسابقه فقط یک شکست متحمل شد و جمعی از ستارگان و بزرگان شطرنج را شکست داده‌است. خادم‌الشریعه برای اولین بار در تاریخ شطرنج ایران موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی جوانان جهان (دختران) شده است. این عنوان در سال 2014 به دست آمده است. خادم الشریعه در گرندپری 2016 که در تهران برگزار شد مقام دوم مسابقات را کسب کرد. او در مسابقات گرندپری 2016 با حرکتی جوانمردانه پس از آن که دید وضع روحی حریفش مناسب نیست، به درخواست حریفش مبنی بر تساوی رضایت داد و کاندیدای دریافت جایزه اخلاق 2016 شد. او در گرندپری روسیه به عنوان سوم دست یافت.

حالا سارای شطرنج ایران برای خود نامی دست و پا کرده و موجب شده تا نگاه‌ها به این رشته سیاه و سفید تغییر کند. خادم‌الشریعه در سال 95 نامزد دریافت جایزه اخلاق 2016 هم شد و تمام این توضیحات موجب شد تا یک مصاحبه متفاوت را با او ترتیب دهیم که متن مصاحبه وی با خبرگزاری فارس را در زیر می‌خوانید:

* سال 95 برای تو چطور گذشت؟

‎سال 95 هم مثل سال‌هاى گذشته فراز و نشیب داشت. برخی جاها موفقیت‌هاى خوبى داشتم و برخی مواقع دیگر هم شرایط با من پیش نرفت؛ البته تجربه‌هاى بسیار بزرگى کسب کردم و فکر می‌کنم سال 95 به دید تجربه، براى من سال خوبى بود.

* سال گذشته همین تایم سارا خیلی چهره شناخته شده‌ای نبود، اما در عرض یک سال به جایی رسید که حالا حتی رئیس جمهور هم نام او را می‌برد و جزو چهره‌های سال لقب می‌گیرد. این رشد خیره کننده چگونه اتفاق افتاد؟

این مسأله بیشتر به خاطر نوع نگاه رسانه‌ها به موضوعات، پیش آمد. من قبل از سال 95 عنوان نایب قهرمانى جوانان جهان و گرند پرى و استاد بین‌المللى را کسب کردم که به مراتب از لحاظ ورزشى اهمیت بیشترى دارند، اما رشته شطرنج به دلیل ویژگى‌هاى خاصش، کمتر به صورت تخصصى و یا خبرى مورد بحث واقع می‌شد. به هر حال من از اینکه این ورزش بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرد، بسیار خوشحال می‌شوم.

* مهمترین اتفاق سال برای تو رفتار جوانمردانه‌ای بود که در رقابت‌های گرندپری برابر حریفت انجام دادی و به شدت بازتاب داشت؛ آن تصمیم را چگونه گرفتی؟ در لحظه یا از قبل برنامه‌ریزی کرده بودی؟ به اتفاقات و تعریف و تمجیدهای بعد از آن در آن لحظه فکر کردی؟

‎بله؛ رفتار جوانمردانه‌ام بازتاب گسترده‌اى داشت. من پیش‌بینى نمی‌کردم چرا که اینگونه رفتارها در ورزش‌هایى مثل شطرنج که به آرامى برگزار می‌شود، بیشتر به چشم می‌خورند. من با توجه به شرایط تصمیم گرفتم و مطمئنم بازیکن حریفم در شرایط بالعکس هم چنین کارى می‌کرد.

* در سال 95 سارا خیلی توی چشم بود. خودت این چهره شدن و مشهور شدن و در بورس بودن را دوست داری؟

‎من شهرتم را به واسطه شطرنج به دست آورده‌ام و سعى می‌کنم که موفقیت‌ها و توجهات را به سمت این ورزش هدایت کنم. قطعاً توجه مردم به این رشته، بیشتر از قبل شده و این توجه اگر از هر کدام از ورزشکاران حاصل شود، براى جامعه شطرنج امیدوارى و موفقیت‌هاى بیشترى به همراه مى‌آورد؛ البته اضافه کنم که بخشى از شادىِ پیروزى یک ورزشکار، هنگامى اتفاق مى‌افتد که پس از کسب یک عنوان ارزشمند مورد تشویق و توجه قرار می‌گیرد و مردم خود را در موفقیت‌هاى ملى سهیم بدانند.

* سال 95 کدام اشتباه را داشتی، که اگر به عقب برگردی آن کار را انجام نمی‌دهی؟

‎بزرگترین اشتباه احتمالاً رفتن به مسابقات پى در پى بود که فرصت تدارکات لازم براى قهرمانى جهان را از من گرفت.

* رقابت‌های گرند پری و فراز و فرودهایش چطور بود؟ دور اول هشتم دور دوم نایب قهرمان...

مرحله اول مسابقات براى من تجربه خیلى جدیدى بود و فکر مى‌کنم دلیل اینکه مرحله اول آخر شدم همین بود، اما مراحل بعدى توانستم نتیجه بد مرحله اول را جبران کنم.

* تو در سال گذشته حضور پررنگی در عرصه‌های اجتماعی داشتی و در شبکه‌های مجازی فعال بودی، اما اخیراً به نظر کم کارتر شده‌ای و بیشتر ترجیح می‌دهی در شبکه اجتماعی گوشه‌نشین باشی. این تغییر فاز چگونه رخ داده؟ آزار دیدی یا حوصله نداری یا اینکه اصلاً هنوز به شدت گذشته فعالیت می‌کنی؟

حضور در شبکه‌هاى اجتماعى از جهت آشنایى و تعامل با مردم می‌تواند مفید باشد، البته به شرط آنکه اولویت نشود. من در دوران مسابقات تا جایى که به کارم لطمه نخورد فعالیت دارم و در زمانى که فاصله زمانى بیشترى تا شروع مسابقات دارم، فعالیتم بیشتر می‌شود.

* کلاً چرا تا این اندازه مردم ایران درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند؟ این علاقه بی‌حد و حصر در شبکه‌های اجتماعی از کجا نشات می‌گیرد؟ رفتار مردم ایران را چگونه تحلیل می‌کنی؟

رفتار مردم ایران هم مثل سایر کشورها است. در همه جا مردم از این ابزار استفاده می‌کنند. شبکه‌هاى اجتماعى خوبى‌هاى زیادى دارد و اگر به اندازه استفاده شود، خیلى مفید خواهد بود.

* ستاره‌های ورزش در یک دهه اخیر بیشتر به سمت مدل‌سازی پیش رفته‌اند و برای چهره و تیپ خود به شدت مایه می‌گذارند و حساسند؛ در ماه چه اندازه برای لباس، چهره و تیپت هزینه می کنی؟

به هر حال وقتى هر ورزشکارى به عنوان نماینده کشورش در مناسبت‌هاى مختلف داخلى و خارجى شرکت می‌کند موظف است که با رعایت دستورالعمل‌ها، با بهترین پوشش ظاهر شود. من در مراسم و مناسبت‌هاى کارى، توجه بیشترى به پوششم می‌کنم. همه ملى‌پوشان به هر حال به نوعى دقت می‌کنند که خوش لباس باشند تا در شأن کشورشان  ظاهر شوند.

* در یک دهه اخیر جهش اجتماعی به گونه‌ای رقم خورده که بانوان به تدریج از کنج خانه‌ها بیرون آمده و نقش‌های کلیدی و تاثیرگذاری را در جامعه بر عهده گرفته‌اند؛ این دگردیسی فرهنگی را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

من خوشحالم که شرایط به گونه ای پیش می‌رود که روز به روز فرصت‌هاى بیشترى در اختیار بانوان قرار می‌گیرد. این قطعاً به خود جامعه برمی‌گردد که در حال تغییر است.

* از نگاه سارا بانوی سال 95 چه کسی است؟

بانوى سال؟ خیلى سوال سختی است. نام‌هاى زیادى به ذهنم می‌آید که واقعاً سخت است که بخواهم انتخاب کنم.

* از نگاه تو کدامیک از بانوان ایران در هر حوزه‌ای از ورزش گرفته تا هنر و سیاست تاثیر بیشتری روی جامعه ایران داشته‌اند؟

در مورد این مسأله زیاد اطلاعات ندارم، اما فکر می‌کنم از لحاظ تأثیرگذارى، بیشترین تأثیرها از طریق هنر به جامعه منتقل می‌شود. پروین اعتصامى و فروغ فرخزاد جزو تأثیرگزارترین‌ها بودند.

* فارغ از ورزش، در زندگی شخصی چه فعالیتی داری؟ برای اشتغال و کسب درآمد چه برنامه‌ای داری؟

فعلاً فقط به ورزش فکر می‌کنم. براى کار و یا تصمیم براى کار فرصت زیادى دارم.

* از میان حوزه های فرهنگی رابطه‌ات با سینما، موسیقی و کتاب چطور است؟

به کتاب خواندن خیلى علاقه دارم و سعى مى‌کنم بعضى از کتاب‌ها را به زبان انگلیسى بخوانم که زبانم هم تقویت شود. آخرین کتابى که خواندم بادبادک‌باز بود. آخرین فیلمى که دیدم مستند مگنوس (قهرمان شطرنج جهان) بود.

* دغدغه اصلی خود تو و برنامه‌ات برای سال 96 چیست؟

سال ٩٦ آخرین سالی است که مى‌توانم در رده جوانان بازى کنم. با اینکه چند سال اخیر فقط در رده بزرگسالان بازى کردم، اما دوست دارم آخرین فرصت حضورم در رده ٢٠ سال را با مدال تمام کنم. به جز جوانان جهان در مسابقات آزادى که دعوت می‌شوم شرکت مى‌کنم تا نورم‌هاى استاد بزرگى آقایانم را تکمیل کنم و ریتینگم را افرایش دهم.

* در سال‌های اخیر سال تحویل بیشتر خانه بودی یا اردو؟

خیلى خوشحالم که بعد از ٤-٥ سال، سال تحویل را مى‌توانم کنار خانواده‌ام باشم.

* مهمترین دعای تو در لحظه سال تحویل چیست؟

آرزوى سلامتى براى همه عزیزانم و موفقیت در مسابقات مختلف.

* آرزوی برآورده نشده داری؟

قهرمانى بزرگسالان جهان!