به گزارش پارس ، مهمد بچیروویچ که هفته گذشته پس از سپری کردن مرخصی ۴۰ روزه به ایران بازگشت در گفتگو با مهر، در خصوص دلیل تاخیر خود اظهار داشت: البته برای بازگشت به ایران تاخیر زیادی نداشتم. فقط چند روز در بازگشتم فاصله افتاد که آنهم به دلیل برنامه های پروازی و تغییر آن ها بود. قرار بود ۱۷ آپریل (۲۸ فروردین ماه) به ایران بیایم که به ۲۲ این ماه (دوم اردیبهشت) موکول شد.

« میتف» به جای من
وی تصریح کرد: البته در غیاب من" بوبان میتف" به عنوان دستیارم و کسی که می توانست پیگیر برخی کار ها باشد، در ایران بود. او به عنوان کسی که می تواند مشاوره های خوبی بدهد، در کنار سرمربی تیم جوانان بود. ضمن اینکه طی تماس هایی که با هم داشتیم، برنامه هایی برای تیم های رده های سنی مختلف آماده کردیم.

عجله ای برای اردوی تیم ملی ندارم
سرمربی تیم ملی بسکتبال با بیان اینکه طی نشست هایی که در سه مرحله با رئیس فدراسیون و مدیر سازمان تیم های ملی داشت، برای تیم ملی بسکتبال جهت حضور در رقابت های جام ملت های آسیا برنامه ریزی شد، خاطرنشان کرد: مسابقات جام ملت های آسیا چون حکم انتخابی جهان دارد، برای مان خیلی مهم است. با این حال اردوی تیم ملی چند روز پس از مسابقات باشگاه های غرب آسیا آغاز می شوند زیرا ۸۰ درصد تیم ملی در ترکیب دو باشگاه پتروشیمی و ماهان هستند که می خواهند در این رقابت ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: در واقع با توجه به شرایط، عجله ای برای آغاز اردوی تیم ملی نداریم زیرا بیشتر بازیکنان در قالب دو تیم اعزامی به رقابت های باشگاه های غرب آسیا مشغول تمرین هستند. نمی خواهم بازیکنان تیکه تیکه به اردو ملحق شوند.

۲۴ بازیکن از سوم خرداد در اردو
بچیروویچ تاکید کرد: در هر حال یک فهرست ۲۴ نفره آماده کرده ایم تا با حضور آن ها از ۲۴ ماه می (سوم خرداد) به طور رسمی اردوی تیم ملی بسکتبال را آغاز کنیم. البته از این فهرست حدود ۱۰ بازیکن هستند که در ترکیب دو تیم پتروشیمی و ماهان نیستند. برای این دسته بازیکنان تا زمانی که اردوی تیم ملی به طور رسمی آغاز شود، یک برنامه تمرینی در نظر گرفته ایم که به صورت تلفنی یا حضوری در اختیارشان قرار می دهیم تا زیر نظر مربیان بدنسازشان آن ها را دنبال کنند. وگرنه اردوی تیم ملی به طور رسمی همان سوم خردادماه آغاز خواهد شد.

حق انتخاب با خودم است
وی با تاکید بر اینکه هر ۲۴ بازیکن فهرست جدید این تیم با نظرخودش و بر اساس رقابت های لیگ بر تر انتخاب شده اند، یادآور شد: من کسی هستم که مسئولیت تیم ملی را بر عهده دارم. نمی شود که مسئولیت داشته باشم اما حق انتخاب نداشته باشم. در هر صورت تمام بازیکنان با نظر خودم و مشورتی که با دستیارم دارم انتخاب شدند.

حدادی و کاظمی در کنار چهره های جدید
سرمربی مسلمان تیم ملی بسکتبال با اشاره به اینکه در فهرست جدید ملی پوشان چند چهره تقریبا جدید هم قرار گرفته اند گفت: حامد حدادی و ارسلان کاظمی هم جزو دعوت شدگان هستند اما از اینکه آن ها در اردو حضور داشته باشند، اطمینان ندارم. ظاهرا این دو بازیکن برای سفر به ایران مشکلاتی دارند که البته مسئولان فدراسیون در حال رایزنی در این زمینه هستند. البته من ۲۴ بازیکن را در فهرست خود قرار داده ام اما اینکه اردو با چند بازیکن آغاز شود، مشخص نیست. ممکن است حدادی و کاظمی برای آن زمان به ایران نیایند یا به خاطر همزمانی با اردوی تیم های دیگر، برخی بازیکنان را در اختیار نداشته باشیم.

سفر تیم ملی بسکتبال به ترکیه، مجارستان، اسلوونی و ایتالیا
وی با اشاره به پیش بینی اردوهای برون مرزی برای تیم ملی بسکتبال اظهار داشت: ترجیم می دهیم برای اردوی برون مرزی چند کشور اروپایی را انتخاب کنم که نزدیک به هم هستند. در حال رایزنی هستیم تا برنامه خود را با تیم هایی که وقت آزاد دارند و مایل به همکاری با ما هستند، نهایی کنیم. ترکیه، مجارستان، اسلوونی و ایتالیا کشورهایی هستند که با آن ها مذاکره داشته ایم و نتایج خوبی هم گرفته ایم. به احتمال زیاد در این کشور ها یا حداقل تعدادی از آن ها اردوی برون مرزی خواهیم داشت. ضمن اینکه می خواهیم در جام ویلیام جونز تایوان هم شرکت کنیم.

فشارهای زیادی در مهرام تحمل کردم اما طلبی ندارم
بچیروویچ که در لیگ گذشته هدایت تیم مهرام را بر عهده داشت، در مورد وضغیت قراردادش با این تیم و اینکه آیا حقش را به طور کامل گرفته است توضیح داد و خاطرنشان کرد: قرارداد اصلی من در بسکتبال ایران با فدراسیون است. سال گذشته هم بنا به درخواست فدراسیون و برای کمک به مهرام به کادر فنی این تیم پیوستم وگرنه قرارداد آنچنان رسمی با مهرام نداشتم. در این تیم فشارهایی روی من بود اما خیلی منصفانه حق قراردادم را به طور کامل گرفتم و هیچ طلبی هم ندارم.

دیگر در لیگ ایران کار نمی کنم
" تمایل دارید برای فصل جدید مسابقات لیگ بر تر دوباره هدایت یک تیم باشگاهی را بر عهده بگیرید" ؟ ، وی در پاسخ به این پرسش گفت: نه؛ تمام تمرکز فدراسیون روی تیم ملی و مسابقات این تیم است. همان طور که گفتم زمانیکه در مهرام بودم، فشارهایی روی من بود. بنابراین هر وقت قراردادم با فدراسیون تمام شد در مورد همکاری با یک تیم باشگاهی تصمیم می گیرم.

وضعیت قراردادم با فدراسیون بسکتبال ایران مشخص نیست!
سرمربی تیم ملی بسکتبال که بیش از یک سال است با بسکتبال ایران همکاری دارد در بخش دیگری از گفتگویش  در مورد وضعیت قراردادش اظهارداشت: امیدوارم همین روز ها مشخص شود که وضعیت قرارداد من به چه صورت است! ظاهرا بر اساس قوانین کمیته ملی المپیک ایران و به دلیل مسائل مالیاتی با مربیان خارجی بیشتر از یک سال قرار داد رسمی امضا نمی شود. با این اوصاف معلوم نیست وضعیت قردادم به چه صورت است. البته صداقتی که بین من و فدراسیون بسکتبال ایران وجود دارد، مبنای قرارداد من است. از نظر من تا زمانی قردادم اعتبار دارد که به یکدیگر تعهد داشته باشیم.

نتیجه نگیرم، می روم
وی تاکید کرد: در مجموع قرارداد چیزی جز یک برگه کاغذ و نوشته های آن نیست که نمی توان اطمینان زیادی به آن داشت. شخصا اگر تیمم نتیجه نگیرد، از مجموعه خارج می شوم. همان طور که گفتم رابطه خوب و صداقت بین من و فدراسیون ایران مبنای همکاری ام است.

تا مسابقات جهانی اسپانیا می مانم
مهمد بچیروویچ در پاسخ به این پرسش که" با همه این اوصاف فکر می کنید همکاری شما با بسکتبال ایران تا چه زمان ادامه داشته باشد" ؟ ، تصریح کرد: هدف و آرزوی من این است که هرجا و با هر تیمی که کارم را آغاز می کنم تا آخر قراردادی که دارم، ادامه دهم. در مورد حضور در بسکتبال ایران هم تا پایان مسابقات جهانی ۲۰۱۴ اسپانیا خواهم بود و شاید هم این مدت بیشتر شود.

هیچ اما و اگری در قهرمانی تیم ملی نیست
" تیم ملی بسکتبال می تواند قهرمان آسیا شود" ؟ ، وی در پاسخ به این پرسش مهر تاکید کرد: هیچ اما و اگری در این مورد وجود ندارد. من به موضوع دومی در کنار قهرمانی فکر نمی کنم. ما قهرمان خواهیم شد و برای این رسیدن به این مهم برنامه ریزی لازم است که در حال انجام آن هستیم. امیدوارم خداوند هم کمک حالمان باشد.

" این قهرمانی حتی در غیاب حامد حدادی و ارسلان کاظمی هم به دست خواهد آمد" ؟ ، سرمربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این پرسش گفت: قهرمانی خواسته ما است اما اینکه آن را بدون این دو بازیکن به دست آوریم، سخت است. اما با برنامه هایی که داریم در غیاب احتمالی این دو بازیکن و البته اگر مصدوم و غایب دیگری نداشته باشیم هم می توانیم قهرمان شویم.

چهره های امروز ابدی نیستند
وی با اشاره به اینکه بازیکنانی نظیر نیکخواه بهرامی، حدادی، کامرانی، آفاق، ساهاکیان و… تا ابد نمی توانند بازی کنند، اظهار داشت: باید برای آینده بسکتبال چهره های جدیدی رو کرد. البته صالح فروتن، امیر صداقتی و بهنام یخچالی از چهره های جدید و آینده دار هستند. در کل من به المپیک ۲۰۱۴ فکر می کنم و اینکه بازیکنان و چهره های جدید را به صورت یک هرم به آن رویداد سوق دهم.

به چک می روم
مهمد بچیروویچ در پایان تاکید کرد که تیم بسکتبال جوانان را برای سفر به چک و شرکت در رقابت های قهرمانی جهان همراهی خواهد کرد.