قطار لیگ برتر فوتبال کشورمان به ایستگاه پانزدهم رسید و به جز یک دیدار بین تیم های قعرنشین، تمامی بازی های نیم فصل اول لیگ برتر انجام شد. در پایان این پانزده هفته رکوردها بین تیم های مختلفی تقسیم شد و مطابق انتظار تیم های بالانشین جدول رده بندی موفق به کسب عناوین گوناگونی شدند. 

در بین تیم های بالای جدولی اما تیم صدرنشین سهم بیشتری در رکوردهای نیم فصل اول لیگ برتر دارد. پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ از ابتدای لیگ توانست با عملکردی با ثبات و قاطع، خود را به عنوان مدعی جدی قهرمانی نشان دهد.

 

شاگردان این مرد کروات ضمن نمایش خارق العاده ای که در کارهای دفاعی از خود نشان دادند، در خط حمله هم عملکرد متوسط رو به بالایی داشتند و سرانجام با کمترین گل خورده و کمترین باخت و همچنین با بیشترین برد، قهرمانی نیم فصل اول لیگ برتر ایران را از آن خود کردند. 

 

قهرمانی سرخ های پایتخت در حالی رخ داد که آنها با تلفات امتیازی اندک و با مجموع 32 امتیاز از 45 امتیاز ممکن، بالاتر از سایر رقبا در صدر جدول قرار گرفتند. چیزی که در زمینه امتیازگیری در دنیا مرسوم شده بدین شکل است که کسب میانگین 2 امتیاز از هر بازی، نشان دهنده یک تیم موفق است. با توجه به این معیار، پرسپولیسی ها در نیم فصل اول موفق به ثبت میانگین 2/13 امتیاز در هر بازی شده اند و با اختلاف قابل قبولی بالاتر از معیار 2 امتیاز قرار گرفته اند.

مجتبی تقوی، کارشناس فوتبال کشورمان، در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عملکرد پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ برتر اظهار داشت: فوتبال ما شرایط نسبتا متفاوتی در مقایسه با دنیا دارد. پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ برتر در دفاع و دروازه هماهنگ تر از سایر تیم ها کار کرد و در حمله هم بر اساس روش ها و اصول معینی پیش رفت. پرسپولیس با حضور طولانی مدت برانکو مسیر درست خود را هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ مدیریتی پیدا کرده و در یک سال و نیم اخیر کمتر مسابقه ای را به خاطر دارم که این تیم بد بازی کرده باشد.به عقیده من این تیم برای بزرگ شدن دوباره آماده است و انرژی لازم را برای بازگشت به اوج دارد. البته نکته مهمی در مورد قهرمانی سرخپوشان وجود دارد و آن هم ضعف تیم های رقیب است. در لیگ ما تیم های استقلال، سپاهان، فولاد و حتی ذوب آهن و تراکتور نسبت به سال گذشته علکرد ضعیف تری داشتند و این پسرفت باعث شد پرسپولیس مسیر رو به جلوی خود را راحت تر ادامه دهد. 

حالا برای مشخص تر شدن ارزش کاری که برانکو و شاگردانش در لیگ ایران انجام داده اند، این آمار را با تیم های برتر پنج لیگ معتبر اروپایی مقایسه می کنیم.

 

لیگ برتر انگلیس:

در لیگ جذاب و تماشایی جزیره، شاگردان آنتونیو کنته با تدابیر این مربی ایتالیایی به شرایط فوق العاده ای دست یافته اند و با 6 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول، از 18 بازی خود 46 امتیاز کسب کرده اند که میانگین بی نظیر 2/55 را برای آنها رقم زده است. نزدیک ترین تعقیب کننده آبی های لندن، تیم فوتبال لیورپول است. یورگن کلوپ با تحولی که در لیورپول به وجود آورده، تا کنون موفق به کسب 40 امتیاز شده و میانگین 2/22 را برای تیمش به ثبت رسانده است. رده سوم لیگ جزیره از آن شاگردان پپگواردیولا است. سیتیزن های شهر منچستر که کمی از صدر جدول دور مانده اند، با 39 امتیاز صاحب میانگین 2/17 امتیاز از هر بازی هستند. نکته جالب توجه اینجاست که در کل لیگ انگلیس تنها همین 3 تیم میانگین امتیازگیری بالاتری نسبت به پرسپولیس ایران دارند و تیم پرافتخار آرسنال که در رده چهارم لیگ برتر انگلیس قرار دارد، با کسب 37 امتیاز و میانگین 2/05، از شاگردان ایوانکوویچ پایین تر است. پس از آرسنال نیز تیم های مطرحی چون تاتنهام، منچستریونایتد و اورتون حضور دارند که همگی از لحاظ میانگین امتیازگیری پایین تر از تیم پرسپولیس هستند.

 

بوندسلیگا آلمان:

در لیگ دسته اول آلمان مطابق انتظار بایرن مونیخ حرف اول را می زند و تا به اینجا هم در صدر جدول رده بندی قرار گرفته است. باواریایی ها تا پایان هفته شانزدهم، با 39 امتیاز پیشتاز رقابت ها هستند و میانگین خوب 2/44 را در اختیار دارند. دومین تیم جدول رده بندی بوندس لیگا شگفتی ساز بزرگ این فصل فوتبال اروپا، یعنی لایپزیگ است. این تیم جوان و با انگیزه، در حال حاضر 36 امتیازی است و بایرن را به شدت تعقیب می کند. کسب 36 امتیاز لایپزیگ را به میانگین 2/25 رسانده است.

اما به جز بایرن مونیخ و لایپزیگ، هیچ تیمی در آلمان موفق به ثبت میانگین بالاتر از 2/13 نشده و در واقع تیم های صاحب نامی مثل هرتابرلین، فرانکفورت، هافنهایم و دورتموند نیز پایین تر از صدرنشین لیگ برتر فوتبال ایران قرار می گیرند.

لالیگا اسپانیا:

بهترین لیگ جهان در سال های اخیر که دربرگیرنده فینالیست ها و قهرمانان متعدد لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا است، در عین ناباوری، تنها یک تیم با میانگین امتیازی بالاتر از پرسپولیس دارد. تیم پرافتخار رئال مادرید با 37 امتیاز از 15 بازی، به میانگین 2/46 رسیده است و بقیه تیم ها با اختلاف در رده های بعدی جای دارند. به طور قطع مهمترین تیمی که از لحاظ میانگین امتیازی بعد از پرسپولیس ایران قرار می گیرد، بارسلونا است. آبی و اناری پوشان که در این فصل از عملکرد عالی خود دور بوده اند، در حال حاضر میانگین امتیازی 2/125 را در اختیار دارد که ماحصل کسب 34 امتیاز از 16 بازی است. تیم سوم لیگ اسپانیا هم سویا است که پس از شانزده هفته، 33 امتیازی است و میانگین 2/06 امتیاز از هر بازی را به ثبت رسانده است.

 

سری آ ایتالیا:

صدرنشین بلامنازع سال های اخیر لیگ ایتالیا، امسال هم با خیال راحتی بر بام فوتبال این کشور تکیه زده است. یوونتوس که در این فصل تنها 9 امتیاز از دست داده، از 17 بازی خود 42 امتیاز کسب کرده و به میانگین 2/47 امتیاز از هر بازی رسیده است. در رده دوم جدول رده بندی لیگ ایتالیا تیم رم قرار دارد. جالب اینجاست که میانگین 2/11 امتیاز که حاصل تلاش رمی ها در 17 هفته سری آ بوده است، آنها را پایین تر از قهرمان نیم فصل لیگ برتر ایران قرار داده است. تیم سوم لیگ ایتالیا نیز ناپولی است که با میانگین 1/94 امتیاز از هر بازی، نه تنها از پرسپولیس که از میانگین امتیازی تیم تراکتورسازی هم پایین تر است.

لوشامپیونه فرانسه:

در لیگ یک فرانسه تیم فوتبال نیس موفق شده با خریدهای جالب توجهی مثل بالوتلی و دانته، عملکرد خیره کننده ای را از خود به نمایش بگذارد. این تیم در پایان هفته نوزدهم لیگ، با 44 امتیاز صدرنشین است. میانگین امتیازی این قرمز و مشکی ها در این فصل 2/31 است. تیم فوتبال موناکو پس از چند سال دوری از جمع مدعیان لوشامپیونه بار دیگر به کورس قهرمانی برگشته و در حال حاضر با 42 امتیاز و میانگین 2/21 امتیاز از هر بازی نزدیک ترین تعقیب کننده نیس به حساب می آید. در فرانسه اما همیشه توجهات به دنبال نام تیم دیگری است؛ تیم متول پاری سن ژرمن پس از جدایی لورن بلان و زلاتان ابراهیموویچ، شرایط ایده آلی نداشته و با 39 امتیاز در رده سوم لیگ قرار دارد. میانگین پاریسی ها برابر با 2/05 است که اتفاقا آنها را نیز پایین تر از شاگردان ایوانکوویچ در لیگ ایران قرار می دهد. در فوتبال فرانسه، سایر تیم ها مانند لیون، گنگام، مارسی و رن نیز از میانگین امتیازی صدرنشین لیگ ایران عقب هستند.

نتیجه این آمارها نشان می دهد در تمام 5 لیگ معتبر اروپا که به طور قطع بهترین لیگ های جهان هستند و بهترین بازیکنان دنیا را نیز در خود جای داده اند، تنها 9 تیم از لحاظ میانگین امتیازی عملکرد بهتری نسبت به صدرنشین و قهرمان نیم فصل اول لیگ برتر ایران، یعنی پرسپولیس، داشته اند.

باید دید تیم تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ به نمایش و نتایج جالب توجه خود ادامه می دهد و در نهایت قهرمانی لیگ ایران را از آن خود می کند یا خیر؟