30 سال قبل، باشگاه منچستریونایتد ناامید از نتایج ران اتکینسون، ششمین جانشین سرمت بازبی، یک اسکاتلندی موفق روی نیمکت آبردین به نام آلکس فرگوسن را به عنوان سرمربی انتخاب کرد.

 مردی که روی نیمکت رهبری باشگاه کشورش، رئال مادرید را به زانو درآورده بود، 3 دهه قبل درست در چنین روزی در اولین روز مربیگری در منچستریونایتد در یک مسابقه رسمی به آکسفورد یونایتد ضعیف هم باخت! تیم بعد از این بازی هم پیشرفتی نداشت و وقتی در دربی مقابل منچسترسیتی 5 گل خورد، هواداران به وضوح خواهان اخراج فرگی شدند اما روسا به کار پایه‌ای او ایمان داشتند.

شروع قدرتنمایی 

او ماند و سال 1991 اولین بارقه‌های امید را با رهنمون کردن تیم به سمت اولین قهرمانی در جام در جام اروپا ایجاد کرد. یک سال بعد تیم با اختلاف کمی جام لیگ را به لیدزیونایتد واگذار کرد اما در پایان فصل 1993، فرگوسن پس از 26 سال منچستریونایتد را قهرمان انگلیس کرد. وقتی فرگی آمد، لیورپول در تعداد جام قهرمانی در لیگ ، 16 بر 7 از منچستریونایتد پیش بود امامرد اسکاتلندی 20 سال پس از رقم زدن اولین قهرمانی خود با شیاطین سرخ در لیگ، برای بیستمین بار منچستریونایتد را قهرمان لیگ کرد تا این تیم در سمت پرافتخارترین تیم انگلیس در تعداد جام 20 بر 18 از لیورپول پیش بیفتد! حالا بدون او ، منچستریونایتد سومین فصل حسرت کشیدن برای قهرمانی لیگ را تجربه می‌کند اتفاقی که در دوران فرگوسن فقط یک بار رخ داد که آن هم با 3 قهرمانی متوالی جبران شد! 

 اعداد جادویی

 شاید بد نباشد از دریچه اعداد به کارنامه پرافتخار پرافتخارترین مربی تاریخ معاصر فوتبال بنگریم.

  فرگوسن در 1500 بازی همراه تیمش، 895 پیروزی، 338 تساوی و 267 باخت،  2 هزار و 769 گل زده و هزار و 356 گل خورده را تجربه کرد. 38 جام شامل 13 جام لیگ، 5 جام حذفی، 4 جام اتحادیه، 10 سوپر جام انگلیس، 2 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی در جام در جام اروپا، 2 سوپر جام اروپا و یک جام بین‌قاره‌ای از فرگی یک اسطوره ساخت. فرگوسن که با 528 پیروزی، موفق‌ترین سرمربی تاریخ لیگ برتر انگلیس نام دارد، میانگین 60 درصد پیروزی در لیگ، 67 درصد پیروزی در جام حذفی، 54 درصد برتری در لیگ قهرمانان، 53 درصد پیروزی در تمام رقابت‌های اروپایی و 60 درصد پیروزی در تمام رقابت‌ها را به آمار خود افزود.