در شرایطی که این روزها مربیان تیم‌های ملی درگیر بازی‌های انتخابی جام جهانی‌ در قاره‌های مختلف هستند، برترین مربیان باشگاهی اروپا خودشان را به نیون در سوئیس رسانده‌اند تا در مقر یوفا نشست سالانه‌شان را برگزار کنند. مربیان سرشناسی که هرکدام علاوه بر داشتن نظریه‌های مختلف فنی، کارشناس یوفا هم شده‌اند و این مقر اروپایی تلاش می‌کند از برنامه‌هایی که آنها تصویب می‌کنند، در طول فصل و در نهایت در چند فصل پیش‌رو نهایت استفاده را ببرد.

تبادل نظر
نشست این دوره که دو روز پیش برگزار شده، به چند مبحث کلی تقسیم شده تا این مربیان نظراتشان را درباره آنها بیان کنند. اولین موردی که یوفا و تیم‌های باشگاهی را حسابی سردرگم کرده، بحث زدن گل خارج از خانه است. این موضوع اعتراض‌های تعدادی از مربیان را در پی داشته و در نهایت یوفا مجاب شده گزینه مناسبی برای جایگزینی پیدا کند. اعتراض به گل بیشتر خارج از خانه که در نهایت با وجود مساوی شدن بازی در مجموع، رأی به برتری یک تیم می‌دهد، این یکی، دو فصل گذشته به اوج خود رسیده است.

مورد دومی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تبادل نظر درباره وقت اضافه برای بازی‌هاست. در حال حاضر قانون این است که در رقابت‌های حذفی وقتی کار در وقت‌های قانونی مساوی می‌شود، دو وقت 15 دقیقه اضافه لحاظ می‌شود. این مورد قبلاً گل طلایی و بعداً گل نقره‌ای شد ولی حالا 30 دقیقه کامل بازی است که باز هم روی کیفیت کار تأثیر منفی داشته است.

تعداد تعویض‌ها و البته ضربات پنالتی هم دو مورد باقیمانده دیگری بود که در این نشست مربیان صاحب سبک اروپایی درباره آن تبادل‌نظر کردند. مواردی که تقریباً سالانه لحاظ می‌شود و بعضی از این تصمیم‌ها هم نیاز به زمان برای عملی شدن دارد. نشست مربیان نخبه یوفا برای اولین بار سال 1999 برگزار شد که باعث می‌شود مربیان درباره موارد مختلفی از جمله فشاری که به صورت روزانه متحمل می‌شوند با یکدیگر مشورت کنند. در نهایت همین مشورت‌ها به مقامات یوفا انتقال داده می‌شود و آنها تغییرات لازم را به وجود می‌آورند.

رئیس فقط سرالکس!

الکس فرگوسن اگرچه به صورت رسمی از دنیای مربیگری خداحافظی کرده ولی الان چند وقتی می‌شود که ریاست این نشست سالانه مربیان یوفا را به عهده دارد. او که کارنامه بسیار غنی و سرشاری در دوران مربیگری داشته، در صحبت‌هایی که سایت یوفا بازتابش داده اهمیت این نشست را زیاد می‌داند: «فوق‌‌العاده است که می‌توان این همه مربی خوب را اینجا دید و با آنها صحبت کرد. فوق‌‌العاده است که آنها وقت گذاشته‌اند و تجربیاتشان را هم به این جلسه انتقال داده‌اند». فرگوسن در ادامه به تبادل‌نظر‌های مثبت هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «نشستی که این بار داشتیم فوق‌‌العاده خوب بود چون تعدد نظرات باعث شد که جلسه فوق‌‌العاده‌ای باشد. دیدگاه مربیان باتجربه درباره فوتبال و نظر آنها اهمیت بسیار زیادی دارد».

سرالکس در حاشیه همین جلسه گریزی هم به لیگ قهرمانان اروپا زد و کلی از تیم یوونتوس و البته سرمربی این تیم تعریف و تمجید کرد. فرگی ابتدا درباره توان تیم‌های ایتالیایی گفت: «در طول ۵۰ سال حضور در فوتبال به یاد ندارم تیمی از ایتالیا به شکل دردناک و سنگینی از رقابت‌های اروپایی حذف شده باشد. فوتبال در هر دوره قدرت‌های خاص خود را دارد. در حال حاضر رئال‌مادرید و بارسلونا قدرت‌های اول هستند و قدرت زیادی دارند. در این بین یوونتوس مانند بایرن‌مونیخ می‌توانند برابر هر تیمی پیروز شود و می‌تواند قهرمان لیگ‌قهرمانان اروپا شود. آلگری هم نقطه قوت یوونتوس و یک مربی بزرگ محسوب می‌شود. به نظرم جو استادیوم در موفقیت یک تیم نقش زیادی دارد. یوونتوس ورزشگاه فوق‌‌العاده‌ای دارد و به طور کلی استادیوم‌های ایتالیایی جذاب هستند.»

چه کسی می‌تواند در این نشست باشد؟
با وجود اینکه یکی، دو چهره سرشناس از جمله پپ گواردیولا در این مراسم غایب بودند ولی یوفا به هر مربی‌ای اجازه شرکت در این نشست را نمی‌دهد‌؛ از سال 2013 یوفا این موضوع را طبق یک بخشنامه قانونی کرد‌؛ در واقع مربیانی به این نشست دعوت می‌شوند که حداقل تجربه 100 بار مربیگری در لیگ قهرمانان اروپا را داشته باشند. البته مربیانی که هر دوره خودشان را به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و همچنین نیمه‌نهایی لیگ اروپا می‌رسانند هم می‌توانند شانس حضور در این مراسم را داشته باشند.