به گزارش پارس ، به نقل ازمهر، اردوهای تیم فوتبال زیر ۱۷ سال (نوجوانان) ایران در حالی در سال جدید تنها در کمپ تیم های ملی برگزار می شود که شاگردان دوستی مهر در این مدت مقابل تیم های لیگ برتری به میدان رفتند. این تیم که خود را برای حضور در مسابقات جام جهانی نوجوانان ۲۰۱۳ - امارات آماده می کند، قرار است نخستین اردوی خارجی آماده سازی خود در سال جدید را در کشور امارات برگزار کند، همچنین احتمال حضور این تیم در چندین تورنمنت بین المللی وجود دارد که هنوز هیچ کدام آنها به صورت قطعی مشخص نشده است.

استفاده از زمان برای آماده سازی به بهترین شکل
علی دوستی مهر، در خصوص وضعیت آماده سازی تیم فوتبال زیر ۱۷ سال (نوجوانان) ایران، گفت: در ماه های گذشته اردوهای استعدادیابی خوبی را برگزار کردیم و تقریبا از آغاز امسال برنامه های جدیمان برای حضور در جام جهانی آغاز شد و سعی می کنیم از لحظه لحظه زمانی که تا آغاز آن رقابتها مانده است، به بهترین شکل برای آماده سازی تیم استفاده کنیم.

جام جهانی، یک تورنمنت بین المللی نیست!
وی افزود: جام جهانی، مسابقات آسیایی یا یک تورنمنت بین المللی نیست بلکه همه تیم ها در حالی به این رقابت ها پای می گذارند که بازیکنان شان تجربه حضور در میادین و تورنمنت های بزرگ را داشته اند. ما زمانیکه به جام جهانی نیجریه رفتیم، در شرایطی گامبیا قهرمان آفریقا و هلند نایب قهرمان اروپا را بردیم و مقابل کلمبیا مساوی شدیم که پیش از حضور در آن جام، بالای ۸۰-۹۰ بازی تدارکاتی انجام داده بودیم.

دلیل موفقیت در جام جهانی نیجریه
سرمربی تیم فوتبال زیر ۱۷ سال (نوجوانان) ایران اضافه کرد: در آن روز ها اردوهای بسیار خوبی را در روسیه، بلاروس، الجزایر، سنگال، قزاقستان و… برگزار کردیم و با تیمی آبدیده و باتجربه که بازیکنانش بالای ۵۰ بازی بین المللی داشتند، در جام جهانی شرکت کردیم، موضوعی که باعث موفقیت تیم ایران در آن مسابقات مهم جهانی شد.

بازی های تدارکاتی حرف اول را برای موفقیت می زند
وی صحبت هایش را اینگونه ادامه داد: در جام جهانی ممکن است با تیم های بزرگ جهان از جمله برزیل، اسپانیا، آلمان، آرژانتین و… روبرو شویم و قطعا در مرحله مقدماتی با تیم های مطرحی از اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی باید بازی کنیم. تیم های پیشرفته ای که خود را به بهترین شکل برای حضور در جام جهانی آماده می کنند. بازیکنانشان در لیگ های معتبر جهان به میدان می روند و هرکدامشان تجربه حدود ۱۰۰ بازی بین المللی را دارند. اگر قرار است همانند جام جهانی نیجریه در این مسابقات هم موفق شویم، بازی های تدارکاتی حرف اول را می زند.

باید با تیم های مطرح تنه به تنه شویم تا ترس بازیکنان مان بریزد
دوستی ‎ مهر اضافه کرد: ما حداقل باید در ۳۰ بازی خارجی به میدان برویم و در چندین تورنمنت در کشورهای اروپا، آفریقا و آمریکا به میدان برویم. بازیکنان ما باید با نفرات مطرح قاره های مختلف تنه به تنه شوند تا ترسشان بریزد. در غیر این صورت شانس مان در جام جهانی کمتر می شوند.

نباید زمان را از دست بدهیم
وی با تاکید بر اینکه تابع سیاست های فدراسیون و برنامه های مدنظر مسئولان است، ادامه داد: ما برنامه هایمان را ارائه کرده ایم و امیدواریم همانند گذشته با تلاش مسئولان فدراسیون فوتبال، کمیته جوانان و حمایت های پیشکسوتان، فوتبالدوستان و رسانه ها خود را به بهترین شکل برای حضور در جام جهانی آماده کنیم و بار دیگر با پیروزی های خود در آنجام مردم ایران را خوشحال کنیم. البته در این بین مسئولان فدراسیون فوتبال از جمله علی کفاشیان، مهدی محمد نبی، مهدی تاج، هادی آیت اللهی، میرشاد ماجدی و… همه با دید مثبت به تیم نوجوانان نگاه می کنند و قول داده اند با فراهم کردن اردوهای و بازی های تدارکاتی مناسب، شرایط موفقیت تیم را در جام جهانی فراهم کند اما زمان را نباید از دست داد زیرا در جام جهانی کارمان بسیار سخت است

درخشش بازیکنان حاضر در جام جهانی در لیگ
سرمربی تیم فوتبال زیر ۱۷ سال (نوجوانان) ایران با اشاره به این موضوع که نفرات زیر ۲۲ سال ایران که در تورنمنت قطر قهرمان شدند، بیش از ۸۰ درصدشان بازیکنان تیم جام جهانی نیجریه بودند، اضافه کرد: آن تیم که قهرمان آسیا شد و در جام جهانی درخشید، در تورنمنت بزرگ خصوصا لوانوفسکی اوکراین نتایج بسیار ارزشمندی کسب کرد و مقابل تیم های امید اروپا نتایج درخشانی را به دست آورد. آن برنامه ریزی ها باعث شد بازیکنانی تربیت شوند که امروز هر کدام در تیم های لیگ برتری تاثیرگذارند و در یکی دو سال آینده هم مانند تورنمنت قطر برای تیم های امید و بزرگسالان ایران نفرات تاثیرگذاری خواهند بود.

بازیکنان جام جهانی نیجریه ستاره های تیم های لیگ برتری
وی با نام بردن از نفراتی همچون کاوه رضایی، امید عالیشاه، مرتضی پورعلی گنجی، پیام صادقیان، میلاد غریبی و… به عنوان بازیکنان مطرح آن تیم که امروز در لیگ و تیم های ملی می درخشند، یادآور شد: تمام این بازیکنان امروز بیش از ۱۰۰ بازی بین المللی دارند و تجربه همین دیدار ها باعث شده است در ابتدای دوران فوتبالی خود، ستاره تیم های خود بشوند. بازیکنانی که در دیدارهای تدارکاتی در ورزشگاه های بزرگ آلمان، هلند و اوکراین که تماشاگران بسیاری در ورزشگاه حضور داشتند، مقابل تیم های مطرح این کشور ها درخشید.

مانند شمع روی نیمکت می سوزیم
دوستی مهر در مورد شکست های سنگین تیم زیر ۱۷ سال مقابل تیم های لیگ برتری و احتمال عادت کردن بازیکنان تیمش به باخت، اظهار کرد: اول باید از مربیان لیگ برتری که در این شرایط با پذیرش برگزاری دیدار تدارکاتی با ما به تیم زیر ۱۷ سال کمک می کنند تشکر کنیم. ما مربیان روی نیمکت مانند شمع می سوزیم و زیر فشار و استرس هستیم اما باید تیم خود را تحت هر شرایطی آماده کنیم.

نمی توانم خودم و دیگران را گول بزنم
وی تصریح کرد: وقتی بازیکنی مانند امید عالیشاه که بیش از ۱۵۰ بازی بین المللی دارد مقابل نفراتی مانند صادق محرمی قرار می گیرد، معلوم است بهتر عمل می کند. اما همین بازی ها هم باعث می شود بازیکنان ما آبدیده و پخته شوند. من می توانم تیم خود را برابر تیم های نوجوانان لیگ برتری و استانی به میدان بفرستم و با گل های بسیار پیروز شوم اما نمی توانم خودم و دیگران را گول بزنم زیرا این بازیکنان نیاز دارند مقابل تیم های قوی تر قرار گیرند تا تجربه بیشتری پیدا کنند.

نگران باخت نیستم و ترس و وحشتی هم از این نتایج ندارم
سرمربی تیم فوتبال زیر ۱۷ سال (نوجوانان) ایران با بیان اینکه امروز مجبور هستیم فشار ها را تحمل کنیم، ادامه داد: نگران باخت نیستم و ترس و وحشتی هم از این نتایج ندارم. آنهایی که می ترسند تنها امروز را می بینند و به خاطر بردهای امروز همه کار می کنند اما من فردا را می بینم و سال های آینده را و می دانم حتی اگر تیم مقابل این تیم ها حتی بازنده باشند، می تواند خود را برای حضور بهتر در جام جهانی آماده کند.

آنقدر می بازیم تا راه بردن را بیاموزیم
وی با بیان این مثال که تیمش قبل از مسابقات قهرمانی آسیا در رده نوجوانان ۷ - ۸ گل از تیم های لیگ برتری می خورد اما در مسابقات آسیایی استرالیا را با ۵ گل شکست داد، افزود: ما اینقدر می بازیم تا راه بردن را بیاموزیم و بار دیگر می گویم از باخت هیچ ترسی ندارم. تیم من امروز باید مقابل این تیم ها بازی کند تا شرایط پیشرفتش فراهم شود. امیدوارم در کنار این بازی ها بتوانیم در مسابقات خوب بین المللی شرکت کنیم.

۹۵ درصد از استخوانبدی تیم نوجوانان مشخص شده
دوستی مهر در خصوص اینکه تا چه میزان از استخوان بندی تیمش شناخت پیدا کرده است، گفت: من تا ۹۵ درصد از استخوان بندی تیمم مشخص شده البته ما مربیان سازنده و مطرحی در سراسر کشور و استعدادهایی داریم که قطعا سعی می کنیم از همه بازیکنان مستعد در مسابقات نهایی استفاده کنیم.

منتظر پاسخ مسئولان فدراسیون
وی در خصوص آخرین وضعیتش در تیم جوانان هم تاکید کرد: هفته پیش به همراه مهدی غفاری مسابقات جوانان را برای استعدادیابی زیر نظر گرفتیم. یک جلسه هم با مسئولان فدراسیون در این خصوص داشتیم اما تصمیم نهایی را در این مورد مسئولان می گیرند. در حال حاضر برنامه های تیم نوجوانان را پیش می برم تا پاسخ نهایی مسئولان در این خصوص مطرح شود.

مهدوی کیا مربی بزرگی خواهد شد
سرمربی تیم فوتبال زیر ۱۷ سال (نوجوانان) ایران در پایان با اشاره به اینکه با توجه به تجربیات ارزشمند بین المللی و علاقمندی مهدوی کیا به مربیگری، وی می تواند در آینده از مربیان موفق فوتبال ما خواهد بود به همین دلیل همچنان اصرار به حضور وی در جام جهانی نوجوانان داریم، گفت: پیش از این اعلام شده بود مهدوی کیا همکاری اش را در تیم نوجوانان، بعد از پایان لیگ امسال آغاز می کند. البته پس از اتفاقی که برای مادر مهدوی کیا رخ داد و همچنین بازی مهم فینال جام حذفی که پرسپولیس باید با سپاهان بازی کند، همه این مسائل به بعد از پایان لیگ موکول شد.