خبرهای رسیده از ریو حاکی است که تمام ۴ ورزشکاری که در رژه افتتاحیه المپیک ریو در کاروان ورزشی عربستان حضور داشتند ورزشکاران حرفه‌ای نبوده‌اند.

 

در حالی که خبرگزاری ها و پایگاه های خبری جهان به دنبال دلایل حضور کمرنگ بانوان ورزشکار عربستانی در رقابت‌های المپیک هستند؛ برخی خبرهای درز یافته از ریو پرده از حکایت عجیبی برداشته است و آن این که حضور ۴ ورزشکار زن در افتتاحیه المپیک در کاروران ورزشی عربستان حضوری نمایشی بوده و از سوی مقامات ورزشی عربستان به دلیل ترس و جلوگیری از انتشار اخبار منفی علیه ریاض در رسانه ها مبنی بر ممنوعیت حضور ورزشکاران زن عربستانی در اینگونه رقابتهای جهانی بوده است.

 

رسوایی جدید برای سعودی‌ها؛ چهار ورزشکار زن اجاره‌ای در کاروان المپیک عربستان!

 

پایگاه اینترنتی کوارتز در گزارشی نوشت: حضور ۴ ورزشکار خانم عربستانی در رقابت‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ به دلیل منع ورزش بانوان در این کشور پادشاهی بسیار عجیب و حیرت‌آور است.

 

در این گزارش آمده است: "سارا عطار" یکی از نخستین زنان ورزشکار عربستانی به شمار می‌رود که در المپیک لندن ۲۰۱۲ زمانیکه فقط ۱۹ سال داشت در مسابقات دوی ۸۰۰ متر شرکت کرد. زمانیکه سارا به خط پایان رسید تمام ۸۰ هزار تماشاچی حاضر در ورزشگاه به احترام او ایستادند و این ورزشکار جوان را تشویق کردند. تشویق تماشاچیان به دلیل پیروزی سارا نبود، زیرا وی با اختلاف حدود نیم دقیقه از نفر اول از خط پایان گذشت. دلیل اصلی تشویق تماشاچیان بابت این بود که سارا از جمله نخستین زنان ورزشکار عربستانی به شمار می‌آمد که توانسته بود در رقابت‌های المپیک حاضر شود. 

 

عربستان تا پیش از المپیک لندن به بانوان ورزشکار این کشور اجازه حضور در این رقابت‌ها را نمی‌داد؛ اما "سارا عطار” تابوی گذشته را شکست و راه را برای دیگر بانوان ورزشکار کشورش باز کرد. سارا در المپیک لندن تنها نبود و "وجدان شاهرکانی،" دیگر دونده زن عربستانی، نیز در آن رقابت‌ها حضور داشت.

 

عربستان در المپیک ریو ۲۰۱۶ چهار ورزشکار زن را در کاروان خود جای داد که برای این کشور با سخت‌ترین قوانین درمورد زنان یک گام بلند به سمت محترم شمردن حقوق بانوان به حساب می‌آید.

 

در این گزارش آمده است: بانوان ورزشکار عربستانی چگونه می‌توانند به رقابت مهمی مانند المپیک راه یابند یا حتی از آنان انتظار کسب مدال داشت، زمانی که در کشورشان از هرگونه فعالیت ورزشی محروم هستند؟

 

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش 14 مرداد ماه اعلام کرد پیشرفت‌های محسوسی در محترم شمردن حقوق زنان عربستانی به چشم می‌خورد. این دیدگاه مثبت احتمالا به دلیل انتصاب شاهزاده "ریما،" دختر بندر بن سلطان، به سمت معاون بخش زنان در شورای عالی ورزش، بوجود آمده است؛ اما حقیقت این است که زنان عربستانی هیچ گونه فعالیت ورزشی علنی ندارند و مسئولیتی برای شاهزاده ریما باقی نمی‌ماند تا به آن رسیدگی کند!

 

در عربستان۱۵۰ باشگاه ورزشی وجود دارد که هیچکدام متعلق به بانوان نیست. "زنگ ورزش" فقط برای دانش‌آموزان پسر است. در هیچ مدرسه دخترانه‌ای سالن ورزشی وجود ندارد و آن دسته افرادی که مایل هستند به صورت آزاد و مستقل باشگاه ورزشی زنانه راه‌اندازی کنند با موانع متعدد دولتی مواجه می‌شوند.

 

در این شرایط، حضور همین ۴ ورزشکار زن اجاره ای در کاروان المپیک ریو ۲۰۱۶ عربستان خود یک اتفاق شگفت‌آور به حساب می‌آید.