مراسم افتتاحیه مسابقات المپیک 2016 ریودوژانیرو از ساعت 22 به وقت محلی و 3/30 دقیقه به وقت تهران در ورزشگاه ماراکانا آغاز و برگزار شد که با هم مروری بر حواشی این رویداد داریم.


*پس از برگزاری نمایش افتتاحیه، ورزشکاران کشور یونان به واسطه اینکه خاستگاه المپیک مدرن است، رژه المپیک را آغاز کردند. افغانستان نخستین تیمی بود که بعد از یونان رژه  رفت .

 
*در مراسم رژه یک سه چرخه با گلدان‌های سبز رنگ  پیشاپیش ورزشکاران حرکت می‌کرد که اشاره‌ای به نماد المپیک سبز داشت. همچنین، یک کودک نیز شاخه‌هایی از برگ درخت قهوه را در دست داشت و در کنار پرچمدار کاروان هر تیم حرکت می‌کرد.

 
*نکته جالب اینکه در هنگام رژه کاروان عربستان سعودی برای نخستین بار مشاهده شد که بانوان ورزشکار این کشور با حجاب اسلامی در جلوی کاروان با پرچم عربستان حرکت می‌کردند.

 
*تیم پناهجویان نیز با پرچم المپیک و با حضور پناهجویانی از سراسر دنیا رژه رفت که با تشویق شدید تماشاگران حاضر در استادیوم همراه شد.

 
*کاروان کشور کویت به دلیل تعلیق ورزش این کشور با پرچم المپیک در مراسم رژه رفتند.
 

*ورزشکاران پس از رژه از مقابل جایگاه به سمت استندی که در کنار ورزشگاه تعبیه شده بود می‌رفتند و دانه‌های قهوه را به صورت نمادین در این استند می‌کاشتند که جلوه دیگر از شعار بازی‌ها که اشاره به المپیک سبز دارد، بود .

*کاروان کشور جیبوتی با لباسی عجیب در مراسم رژه حاضر شد که تعجب همگان را به همراه داشت. مردان کاروان کم تعداد جیبوتی با دامن سنتی در مراسم رژه رفتند  .

*به هنگام رژه کاروان تیم مصر، یکی از ورزشکاران این کشور پرچم عربستان را در دست داشت و آن را به طرز عجیبی تکان می‌داد .

*کاروان تیم اسپانیا با پرچمداری رافائل نادال تنیسور مشهور از مقابل جایگاه رژه رفت. نادال با لبخندی بر لب به شدت مورد توجه عکاسان و دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت. همچنین ورزشکاران کاروان اسپانیا به هنگام رژه کلا‌ه‌های خود را از سر برداشته با تکان دادن آن به ابراز احساسات تماشاگران پاسخ دادند .

*کاروان پر تعداد چین به عنوان قهرمان بلامنازع رقابت‌های المپیک بسیار طول و دراز بود و از تعداد قابل توجه‌ای ورزشکار تشکیل می‌شد که با استقبال تماشاگران روبرو شد .

*کاروان آمریکا با پرچمداری مایکل فلیپس نابغه شنای دنیا وارد استادیوم ماراکانا شد و به هنگام رژه از مقابل جایگاه ویژه با استقبال جان کری وزیر امور خارجه کشور آمریکا روبرو شد. کری به هنگام رژه ورزشکاران کشورش با گوشی تلفن همراه خود فیلم برداری می‌کرد .

*لباس ورزشکاران استرالیایی سوژه رسانه ها شد . استرالیایی ها نام تمام ورزشکاران مدال آورشان را بر آستر لباسشان ثبت کرده بودند . 

 

ابتکار جالب استرالیایی‌ها در طراحی لباس ورزشکاران المپیکی + تصویر

 
مروری بر حواشی افتتاحیه بازی های  المپیک ریو 2016

*مراسم افتتاحیه المپیک 2016 ریو با حضور ۷۶ هزار نفر حاضر از ۲۰۶ کشور انجام شد که کاروان ایران در مراسم رژه حضور پیدا کرد. یک تیرانداز کشورمان که صبح روز افتتاحیه بازی داشت به اضافه  3 والیبالیست کشورمان غایبان رژه ایران بودند که در نهایت کاروان امام رضا (ع) با جمعیتی کمتر از تعداد تعیین شده پا به پیست رژه گذاشت.
 
مروری بر حواشی افتتاحیه بازی های  المپیک ریو 2016
 
 
مروری بر حواشی افتتاحیه بازی های  المپیک ریو 2016
 
*نام امیر خوش خبر سرپرست تیم ملی والیبال ایران را در لیست اعضای حاضر در رژه قرار نداده بودند که این مساله باعث اعتراض و البته اعتصاب ستاره های والیبال شد. آنها با اینکه آرزوی حضور در المپیک را داشتند اما در مراسم افتتاحیه حاضر نشدند و ترجیح دادند به نشان اعتراض در دهکده بمانند و از تبلت مراسم را تماشا کنند. ساعاتی قبل از شروع مراسم افتتاحیه، سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال ایران با انتشار متنی در اینستاگرام خود به این مسئله اعتراض کرد.
 

دلیل غیبت 3 ستاره والیبال ایران در مراسم افتتاحیه المپیک

*بازار سلفی و ثبت صحنه هایی که ماندگار خواهد شد ،بین بسیاری از ورزشکاران که برای نخستین بار فضای المپیک را تجربه می کردند ،داغ بود.
 
مروری بر حواشی افتتاحیه بازی های  المپیک ریو 2016
 
مروری بر حواشی افتتاحیه بازی های  المپیک ریو 2016

*رئیس کمیته بین المللی المپیک باخ در دیداری که با بسکتبالیت های امریکایی داشت خبر ساز شد . باخ مسافت زیادی را برای رسیدن به محل حضور آمریکایی ها صرف کرد و حاضر نشد تا از کاروان های دیگر بازدید کند . 

*حسن رنگرز سرمربی کشتی فرنگی، شاهین نصیری‌نیا مربی وزنه برداری آمریکا، جمشید خیرآبادی مربی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان و رضا مهماندوست مربی تکواندو جمهوری آذربایجان ایرانی هایی هستند که با لباس کشورهای خارجی در المپیک ریو حاضر شدند. در بین این مربیان تنها حسن رنگرز در مراسم رژه همراه مراکش حاضر شد .

*حضور پادشاه اسپانیا در هتل محل اقامت کاروان المپیک این کشور در دهکده، به ورزشکاران اسپانیایی روحیه داد. دن فیلیپ به رغم هشدار مقامات برزیلی به خاطر مشکلات امنیتی، در هتل محل اقامت کاروان اسپانیا حاضر شد و از نزدیک با ورزشکاران صحبت کرد.
 
این حضور سرزده هزینه زیادی برای نیروهای امنیتی داشت و از ابتدا تا انتهای حضور پادشاه اسپانیا ،آنها در شرایطی بسیار سخت و فوق العاده به سر می بردند.
پادشاه اسپانیا پس از ملاقات با کاروان المپیک کشورش دیداری رسمی با مقامات برزیلی و رئیس جمهور برزیل داشت و پس از آن به کشورش بازگشت.


*بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز در مراسم حمل مشعل المپیک حضور داشت و در مصاحبه ای گفت که امیدوار است مسابقات المپیک موجب صلح و دوستی بیشتری در جهان شود . 

دعوت بان کی مون از مردم جهان به خوش بینی


*همزمان با مراسم افتتاحیه و رژه المپیک در بیرون از دهکده خبرنگاران و ورزشکاران، معترضان برزیلی پرچم المپیک را آتش زدند. مردم معترض با شعارهایی مبنی بر مرگ صلح جهانی، دولت فریبکار برزیل و مشکل فقر مردم با نیروهای امنیتی و پلیس ریو درگیر شدند. در این درگیری چند جوان برزیلی زخمی و البته بازداشت شدند.

معترضان برزیلی نسبت به تبعیض‌های اجتماعی و بی عدالتی در تخصیص بودجه در ایالت‌های مختلف معترض بودند و پلیس را به تکرار و تشدید این اعتراضات تهدید کردند.
 
مروری بر حواشی افتتاحیه بازی های  المپیک ریو 2016

معترضان پرچم المپیک را آتش زدند


*اتوبوس حامل خبرنگاران چینی پیش از شروع مراسم ، با تیر انداری تروریستی مواجه شد . 

*شب گذشته آدریانا لیما، سوپر مدل مشهور برزیلی مشعل المپیک 2016 را به شهر ریو منتقل کرد.

*بیش از 3 میلیار نفر شب گذشته شاهد برگزاری این بازی ها بودند .