امروز تمام نگاه‌ها به ورزشگاه نفت و گاز خرمشهر است و برگزاری بیست‌ونهمین فینال جام‌ حذفی فوتبال ایران. 

استقلال و ذوب‌آهن بعد از دو تقابل در لیگ‌برتر این‌بار در گام آخر رقابت‌های حذفی برابر یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند در حالی که هرکدام‌شان انگیزه‌های خاص خود را برای رسیدن به پیروزی دارند. 

پرویز در یک‌قدمی محبوبیت دوباره

استقلال تیمی که در داربی‌های این فصل چهره موفقی نداشت بعد از سوم شدن در لیگ‌برتر می‌خواهد فصل فوتبالی را در کنار پرویز مظلومی با«جام» به اتمام برساند. 

این بهترین فرصت برای پرویز سوبله‌چوبله است تا دوباره محبوب هواداران استقلال شود. 
استقلال شش مرتبه قهرمان جام‌حذفی شده و سه مرتبه در یک‌قدمی رسیدن به هدف ناکام مانده است. 

آبی‌ها در دهمین فینال«حذفی» خود دنبال هفتمین جام هستند. استقلال اولین‌بار در سال57 هما را 2 بر صفر برد و قهرمان جام‌حذفی فوتبال ایران شد. 

6فینال موفق آبی‌ها

استقلال در رقابت‌هایی که اولین‌بار سال1355 برگزار شد، شش فینال موفق داشت. آبی‌ها بعد از شکست دادن هما در فینال سال1357، سال75 برق شیراز را با نتایج 2 بر صفر و 3 بر یک شکست دادند تا برای دومین‌بار جام‌حذفی را بالای سر ببرند. 

سال79 هت‌تریک استقلال در قهرمانی جام‌حذفی با شکست 3 بر یک بهمن کامل شد. دو سال بعد قهرمانی‌های آبی به عدد چهار رسید. استقلال در دو بازی رفت و برگشت فجرسپاسی را 4 بر 3(2-2 و 2 بر یک) از پیش‌رو برداشت. 

شیرینی قهرمانی استقلال در جام‌حذفی سال87 کم نبود. دوشنبه 27خرداد آن سال استقلال شکست یک بر صفر برابر داماش را در بازی دوم با پیروزی 3 بر صفر تعویض کرد، آن‌هم در شرایطی که امیرآبادی(15)، جباری(95) و برهانی(99) گل‌های استقلال را به ثمر رساندند. 

و بالاخره پنجشنبه 25 اسفندماه سال90 آخرین قهرمانی آبی‌ها در جام‌حذفی به ثبت رسید. استقلال با پرویز مظلومی در ضربات پنالتی 4 بر یک شاهین بوشهر را شکست داد در شرایطی که قبل از آن در یک‌چهارم 3 بر صفر پرسپولیس را مغلوب کرده بود. 

پرویز سوبله‌چوبله دقیقا چهار سال و دو ماه و دو هفته قبل با شکست دادن شاهین بوشهر روی درخشش مهدی رحمتی- در ضربات پنالتی- با استقلال قهرمان جام‌حذفی شد و این از نظر روحی یک نقطه قوت برای آبی‌های پایتخت در دیدار امروز به حساب می‌آید. 

بازی برای نشان دادن مجدد اعتبار

شاید ذوب‌آ‌هن حریف امروز استقلال بعد از شکست برابر العین در بازی برگشت مرحله حذفی لیگ قهرمانان هنوز در شوک به سر می‌برد.

شاید هم شاگردان یحیی گل‌محمدی به یک بازگشت مجدد می‌اندیشند؛ بازگشت به فصلی جدید.

ذوب‌آهن قهرمانی در لیگ‌برتر و حتی کسب سهمیه حضور مجدد در لیگ قهرمانان آسیا را به‌خاطر درگیری با همین رقابت‌ها از دست داد. حالا شاگردان گل‌محمدی برای نشان دادن مجدد اعتبارشان مقابل استقلال به میدان می‌آیند و این بزرگ‌ترین برگ برنده آنهاست. 

شعله بر نفت جهت هت‌تریک در قهرمانی

ذوب‌آهن تاکنون چهار مرتبه حضور در فینال جام‌های حذفی فوتبال ایران را تجربه کرده است. این تیم فقط در فینال سال80 طعم شکست را چشید و در مقابل سه فینال موفق را پشت‌سر گذاشت.

تنها باخت نصف‌جهانی‌ها یکشنبه 24تیرماه سال1380 در مواجه شدن با فجرسپاسی به ثبت رسید.

آنها در دو بازی رفت و برگشت یک بر صفر و 2 بر یک مقابل رقیب شیرازی شکست خوردند تا در اولین فینال حذفی خود ناکام باشند. 

ذوب‌آهن پس از آن در فینال‌ سال‌های82، 88 و 94 تیم‌های فجر(ضربات پنالتی)، راه‌آهن(5 بر 2) و نفت(3 بر یک) را شکست داد تا هت‌تریک قهرمانی‌اش تکمیل شود.