لیگ برتر پانزدهم فوتبال ایران با برگزاری هشت دیدار جمعه 24 اردیبهشت به پایان می رسد. در هفته پایانی این رقابت ها، علاوه بر استقلال خوزستان و پرسپولیس که  به عنوان مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی برای بالا بردن جام تلاش می کنند، چهار تیم هم به دنبال رسیدن به سهمیه سوم و چهارم کشورمان در فصل 2017 لیگ قهرمانان آسیا هستند.
 
برتری تراکتورسازی مقابل استقلال تهران در هفته 29، همان اندازه که شانس شاگردان امیر قلعه نویی را برای کسب سهمیه آسیا به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داد، آبی پوشان پایتخت را از صدر نشینی و قهرمانی لیگ دور کرد. به همین دلیل کافی است شاگردان پرویز مظلومی در هفته آخر لیگ برابر صبا هم متحمل شکست شوند و تراکتور با برتری پرگل مقابل تیم سقوط کرده استقلال اهواز، جای استقلال تهران را در رتبه سوم بگیرد. در این صورت استقلال خوزستان، پرسپولیس و تراکتورسازی در کمال تعجب یتم آبی پایتخت، موفق به کسب سهمیه آسیا از لیگ برتر خواهند شد. تراکتورسازی  تا پایان هفته 29 لیگ، با 48 امتیاز و تفاضل گل 11 در جایگاه چهارم  قرار دارد.
 
البته  با توجه به این که استقلال با 51 امنیاز و تفاضل 15 در رتبه سوم جای دارد، با تساوی برابر شاگردان علی دایی هم سهمیه لیگ قهرمانان را به دست می‌آورد.
 
نفت تهران دیگر تیمی است که در هفته آخر لیگ سهمیه آسیا را جست و جو می کند. البته به دلیل تفاضل گل نه چندان مناسب زردپوشان پایتخت نسبت به استقلال و تراکتورسازی ، هت تریک آسیایی شدن شاگردان علی رضا منصوریان ارتباط مستقیمی با قهرمانی استقلال در جام حذفی و توقف تراکتورسازان برابر استقلال اهواز دارد. همچنین سه امتیاز بازی با سایپا برای رسیدن نفتی ها به هدفشان از نان شب واجب تر است. نفت اکنون با 48 امتیاز و تفاضل گل 9 در جایگاه پنجم حضور دارد.
 
ذوب آهن آخرین تیم لیگ برتری است که برای  رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا شانس دارد. البته ذوبی ها این شانس را بیشتر در فینال جام حذفی دنبال می کنند تا لیگ برتر. شاگردان یحیی گل محمدی با 46 امتیاز و تفاضل گل 14 در رتبه ششم لیگ جای گرفته اند و برای زنده نگه داشتن کورسوی امید خود، باید ضمن برتری مقابل استقلال خوزستان صدرنشین به انتظار توقف یا شکست تراکتورسازی و نفت در هفته پایانی لیگ بمانند.