«زیکا» که از طریق یک نوع پشه به انسان منتقل می شود طی ماه های گذشته در بخش وسیعی از آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب به سرعت شیوع پیدا کرد؛ همین مسئله نگرانی های زیادی را برای ورزش جهان و در رابطه با برگزاری سالم و سلامت المپیک ۲۰۱۶ برزیل و میزبان این دوره از بازی ها ایجاد کرد که به شدت در معرض گسترش این ویروس قرار گرفته بود.

 نگرانی ها در رابطه با شیوع ویروس «زیکا» در محل برگزاری بازی های المپیک در ریودوژانیرو برزیل بیشتر از آن جهت بود که هیچ واکسن یا درمانی برای این ویروس در دست نیست ضمن اینکه فقط ۲۰ درصد از کسانی که به این ویروس آلوده می‌شوند، علامت‌دار می‌شوند. ای نگرانی مسئولان ورزش ایران را هم درگیر کرده بود طوریکه بهمن ماه سال گذشته کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک به منظور اطمینان خاطر از وضعیت برزیل و به ویژه شهر ریودوژانیرو از نظر شیوع ویروس زیکا و به خصوص به هنگام برگزاری بازی های المپیک، طی نامه ای به سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وی خواست تا از طریق «سازمان جهانی بهداشت» اطلاعات دقیق تری از شرایط برزیل و شیوع ویروس زیکا در آن کسب کنند.

کمیته ملی المپیک با تاکیدی که بر سلامت ورزشکاران دارد، همچنان پیگیر وضعیت برزیل به لحاظ ویروس زیکا است اما به واقع «زیکا» همچنان المپیک سی و یکم، کاروان های اعزامی به این دوره بازی ها و از جمله کاروان ایران را تهدید می کند؟

کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک در این مورد توضیح داد و اظهارداشت: اوج شیوع و گسترش ویروس زیکا در کشور برزیل مربوط به فصل تابستان بود که همین موضوع باعث اعتراض ما به عنوان یکی از شرکت کننده در بازی های المپیک به کمیته برگزارکننده این دوره از بازی ها شد. بعد از ایران دو کشور دیگر و از جمله آمریکا هم اعتراضاتی در این زمینه داشتند.

وی ادامه داد: برگزار کنندگان بازی های المپیک در پاسخ به اعتراض ایران، این اطمینان خاطر را دارند که جای هیچ نگرانی نیست. حتی توماس باخ هم به طور رسمی اعلام کرد که کمیته برگزاری المپیک سی و یکم قول داده تا زمان آغاز این دوره از بازی ها، ویروس زیکا در کشور برزیل وشهر ریودوژانیرو ریشه کن خواهد شد.

رئیس کمیته ملی المپیک در این رابطه خاطرنشان کرد: این موضوع به حدی در برزیل جدی گرفته شده که در مجموعه وزارت بهداشت این کشور تیمی ویژه پیگیری این موضوع تشکیل شده است. به دستور رئیس جمهور برزیل این تیم با شعار «نبرد برای زندگی» کار خود آغاز کرد که همین مسئله نشان از اهمیت و مورد توجهع قرار دادن جدی این موضوع در برزیل است.

هاشمی همچنین به اقدامات انجام شده از سوی کمیته ملی المپیک برای اطلاع از وضعیت شیوع ویروس زیکا در کشور برزیل  اشاره کرد و گفت: کمیته ملی المپیک ایران به هیچ یک از این صحبت ها و اقدامات انجام شده در برزیل بسنده نکرد و طی مکاتبه به وزارت بهداشت خواستار استعلام جهانی در این زمینه شد. در این زمینه جلسه در قالب کارگروه ویژه تشکیل شد که توصیه های ارائه شد و که مجموعه کاروان ایران باید رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به به دیداری که اخیرا با سفیر برزیل در ایران داشت، تصریح کرد: در این دیدار هم موضوع ویروس زیکا و شیوع آن در ریودوژانیرو را مطرح کردم اما سانتیاگو ایرازابل ای اطمینان خاطر را داد که به خاطر برگزاری المپیک به هنگام فصل زمستان، نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس کمیته ملی المپیک در عین حال تاکید کرد: اخبار و آمارها هم حکایت از این دارد تا دو سه ماه آِینده که المپیک سی و یکم در برزیل آغاز می شود، هوای این کشور خیلی خنک تر خواهد شد و بر همین اساس نباید نگران بود. با همه اینها موضوع سلامت ورزشکاران برای کمیته ملی المپیک در اولویت است. اگر در هر مقطع زمانی موضوع خاصی ایجاد شود با مشورت وزارت بهداشت گام برمی داریم.

کیومرث هاشمی در پایان گفت: آنچه شاهد هستیم اینکه روند شیوع و گسترش ویروس زیکا در برزیل افت شدیدی پیدا کرده با این حال اگر مشکلی احساس کنیم، تمهیدات لازم را در نظر خواهیم گرفت.