شب گذشته مرحله مقدماتی مسابقات انتخابی جام جهانی به پایان رسید و چهره 12 تیم صعود کننده به مرحله بعد مشخص شد. تیم‌های ایران، کره‌جنوبی، ازبکستان، استرالیا، قطر، ژاپن، تایلند و عربستان به ‌عنوان تیم‌های اول گروه‌ها راهی جام ملت‌های آسیا و دور سوم مسابقات انتخابی جام جهانی شدند و چین، سوریه، عراق و امارات هم به ‌عنوان 4 تیم برتر دوم گروه‌ها صعود کردند.

حالا نکته مهم درباره مرحله بعدی این رقابت ها، نحوه گروه بندی است. طبق آیین نامه، در مرحله بعدی این رقابت ها دو تیمی که در صدر آخرین رنکینگ آسیایی باشند به عنوان سرگروه ها تعیین می شوند و تیم های سوم و چهارم هم در سید دوم قرار دارند. این روال به همین ترتیب ادامه دارد تا تیم ها در دو گروه 6 تیمی تقسیم شوند.

فیفا برای تقسیم بندی تیم ها طبق رنکینگی عمل می کند که هفته آینده اعلام خواهد شد. اما در آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال ایران در رده اول آسیا بود که در گروه بندی هم به عنوان تیم سید یک، سرگروه خواهد شد. ژاپن هم تیم دوم بوده که اگر در رده بندی جدید هم جایگاهش را حفظ کند سرگروه خواهد بود. تیم های کره جنوبی و استرالیا هم تیم هایی هستند که در جایگاه های سوم و چهارم قرار می گیرند و معمولا این روال در چند ماه گذشته وجود داشته. با این حساب ایران به احتمال زیاد با یکی از تیم های کره جنوبی یا استرالیا هم گروه خواهد شد اما احتمال هم گروهی با ژاپن بسیار کم است.

قرعه کشی مرحله بعدی مسابقات روز 24 فروردین برگزار می شود. در این مرحله دو تیم اول هر گروه به صورت مستقیم به جام جهانی 2018 می روند. تیم های سوم گروه ها هم با یکدیگر مسابقه می دهند و برنده آن ها به مصاف تیم چهارم کونکاکاف می رود که البته برای این تیم نباید شانس زیادی قائل بود چراکه معمولا تیم چهارم کونکاکاف یک سر و گردن از تیم های آسیایی بالاتر است.