به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، بیست و ششمین دوره مسابقات کاپ زنان و مردان آسیا روزهای ۲۳ تا ۲۵ فروردین ماه در هنگ کنگ برگزار می شود و با توجه به سیستم جدید دعوت از ورزشکاران، ایران برای نخستین بار صاحب سه سهمیه در این پیکارها شد.

طبق قوانین جدید این مسابقات ۱۶ نفر به رقابت ها دعوت می شوند. قهرمان آسیا، قهرمان آخرین دوره کاپ آسیا، ۱۰ بازیکن برتر رنکینگ جهان و چهار بازیکن اول مناطق آسیای میانه، غرب آسیا، آسیای جنوبی و جنوب شرق آسیا در این رقابت ها شرکت خواهند کرد.

نوشاد عالمیان در دعوت اولیه به عنوان نفر اول آسیای میانه به مسابقات راه یافت، اما بعد از انصراف برخی بازیکنان کشورها همچون میزتونی و نیوا کوکی از ژاپن، جوسی هیوک و اوه سانگ از کره جنوبی، ژانگ جیک از چین، گائو نینگ و جیان ژان از سنگاپور این امکان فراهم شد تا نوشاد عالمیان به عنوان یکی از نفرات برتر دارای رنکینگ آسیا به مسابقات وارد شود و راه را برای نیما برادر خود هموار کند تا او به عنوان نفر دوم دارای رنکینگ آسیای میانه دومین سهمیه ایران در این پیکارها باشد.

در مسابقات مردان چهره های مطرحی چون شوشین از چین با رنک ۲، چیه یوان چیوانگ از تایپه با رنک ۶، تیانی جیانگ از هنگ کنگ با رتبه ۱۵، یان آن از چین با رنکینگ ۲۱ و تانگ پنگ از هنگ کنگ با رنکینگ جهانی ۳۵ حضور دارند.

در بخش بانوان چند سالی است بازیکنان کشورهای قزاقستان و ازبکستان که از ورزشکاران ایرانی در رنکینگ جهانی پیش هستند از حضور در این رقابت ها انصراف می دهند تا سهمیه آسیای میانه به ایران برسد.

ندا شهسواری در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ و پریسا صمدی در سال ۲۰۱۱ نمایندگان کشورمان در پیکارهای کاپ آسیا بودند و حالا با انصراف کشورهای قزاقستان و ازبکستان از حضور در این رقابت ها باز هم نوبت ندا شهسواری اولین نماینده ایران در المپیک تا به عنوان نماینده آسیای میانه در این مسابقات شرکت کند.

این برای نخستین بار از تاریخ آغاز این مسابقات است که ایران با سه نماینده شرکت می کند. اولین دوره کاپ آسیا سال ۱۹۸۳ برگزار شد و با قهرمانی شای زن هوا رئیس کنونی کنفدراسیون آسیا به پایان رسید.

نوشاد عالمیان بازیکن ارزشمند کشورمان سال گذشته موفق شد عنوان چهارم و تاریخی این رقابت ها را برای ایران به ارمغان آورد. او در این پیکارها موفق به شکست وانگ لی کین قهرمان سه دوره مسابقات جهانی شد تا به صورت کمتر از ۲۴ ساعت او و تنیس روی میز ایران در صدر اخبار این رشته در دنیا شود.

مسابقات کاپ آسیا ۱۰۰ هزار دلار جایزه نقدی دارد که بصورت مساوی بین زنان و مردان تقسیم می شود که نفر اول آن ۱۴۰۰۰ دلار و نفر آخر ۱۴۰۰ دلار جایزه دریافت می کند.

ایران دو بار میزبان مسابقات کاپ مردان آسیا در سال های ۲۰۰۳ تهران و ۲۰۰۴ به میزبانی پتروشیمی بندرامام در ماهشهر بوده است.