به گزارش پارس به نقل از  مهر، ورزش ایران در سال ۹۱ افراد نامدار زیادی در عرصه پیشکسوتان، ورزشکاران و رسانه را از دست داد. فوت برخی از آنها غیر منتظره بود و جامعه ورزش ایران را شوک زده کرد. این افراد در زمان حیات خود تاثیرات مثبت زیادی را در حوزه کاری خود داشته و آثار زیادی را از خود بر جای گذاشتند به طوری که نبودشان در جامعه ورزش کاملا به چشم می آید. آغاز سال ۹۲ فرصت خوبی شد که یاد آنها را دوباره گرامی بداریم. برخی از این ورزشکاران، پیشکسوتان و خبرنگاران در عرصه ملی مطرح تر هستند که خبر درگذشت آنها جامعه ورزش و رسانه ها را تحت تاثیر بیشتری قرار داد.

این افراد عبارتند از:

علی مودت
علی مودت بازیکن پیشین تیم های فوتبال ماشین سازی تبریز و نفت تهران بود که سابقه آقای گلی لیگ فوتبال تهران با پیراهن نفت را در کارنامه خود داشت. مرحوم علی مودت از روزنامه نگاران با سابقه ورزشی ایران بود و در رسانه های مختلف قلم زد. وی همچنین در سمت هایی چون مشاور فدراسیون ورزش های همگانی، مسئول ارتباط با رسانه های سازمان تربیت بدنی، مدیر کمیته مدارس فوتبال استان تهران و… فعالیت کرد.

مودت سال ها به عنوان مدیر تیم فوتبال قلم ورزش متشکل از خبرنگاران، عکاسان و گزارشگران ورزشی فعالیت کرد و برای کمک به همکاران رسانه ای خود از هیچ کوششی فروگذار نکرد. وی جمعه شب، بیست و پنجم فروردین ماه، در سن ۵۷ سالگی بر اثر سکته قلبی در بیمارستان قلب تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر وی صبح یکشنبه بیست و هفتم فروردین ماه با حضور اهالی ورزش، فوتبال و رسانه در ورزشگاه شهید شیرودی تهران تشییع شد و در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

نیما نهاوندیان
بامداد یکشنبه سوم دی ماه در پی یک تماس تلفنی، ماموران نیروی انتظامی جسد مجری جوان برنامه های ورزشی رادیو تلویزیون را در منزل شخصی وی کشف کردند. پس از آن خانواده نیما نهاوندیان ضایعه مغزی را دلیل مرگ این مجری جوان اعلام کردند. نهاوندیان در سال های گذشته مجری برنامه هایی از جمله" ورزش از نگاه دو" ، " طعم ورزش" ، " توپ طلایی" ، " دورخیز" ، " هفت سنگ" و" عید کبریا" در شبکه دو سیما بود. این مجری علاوه بر شبکه دو، در رادیو و شبکه جهانی جام جم نیز برنامه داشت.

مراسم تشییع این مجری جوان صبح سه شنبه پنجم دی ماه، در محل شبکه دوم سیما برگزار شد و سپس بدنش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. نیما نهاوندیان در سن ۳۲ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

زیبا مهینی
زیبا مهینی، عضو پیشین تیم ملی دوچرخه سواری که در مسابقات باشگاهی هم برای تیم ترافیک رکاب می‎ زد، روز سه شنبه دوازدهم اردیبهشت به دلیل مسمومیت غذایی جان خود را از دست داد. ظاهرا این دوچرخه سوار بعد از خودرن تن ماهی در دانشگاه دچار مسمومیت شده بود. اما با وجود انتقال به بیمارستان و تلاش‎ های صورت گرفته جان خود را از دست داد. این خبر از سوی خانواده مرحوم مهینی اعلام شد هرچند که مسئولان دانشگاه سرو تن ماهی در این دانشگاه را تکذیب کردند.

زیبا مهینی در کارنامه ورزشی خود قهرمانی کشور و همچنین شرکت در کاپ آسیا را دارد و در سال های ۸۸ و ۸۹ عضو تیم ملی دوچرخه سواری بوده است. پیکر این دوچرخه سوار جوان روز چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت در پیست دوچرخه سواری مجموعه ورزشی آزادی تشییع و سپس در قطعه ۷ بهشت زهرا به خاک سپرده شد. وی در هنگام فوت ۲۶ ساله بود و پیش از خاکسپاری اعضای بدنش به نیازمندان اهدای عضو اهدا شد.

ناظم گنجاپور
ناظم گنجاپور ستاره خوزستانی تیم های شاهین و پرسپولیس در دهه چهل و پنجاه غروب پنجشنبه سوم اسفندماه دار فانی را وداع گفت. گنجاپور متولد دوم فروردین ۱۳۲۲ بود و اجل به او مهلت نداد تا ۲۷ روز بعد شمع ۷۰ سالگی خود را فوت کند. وی آخرین گلزن دیدارهای رسمی شاهین (پیروزی ۳-۱ مقابل تهران جوان) در سال ۴۶ و اولین گلزن داربی برای پرسپولیس (۳-۱ به سود تاج) در سال ۴۸ بود. مراسم تشییع وی در ورزشگاه شیرودی توسط دوستان و همبازی های سابقش برگزار شد.

رضا داوودی
رضا داوودی از پیشکسوتان فوتبال خوزستان هفتم بهمن در سن ۴۳ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی جزو فوتبالی های باسابقه استان خوزستان بوده و در سالیان گذشته به عنوان مربی دروازه بان های تیم فوتبال نونهالان فولادخوزستان فعالیت خود را ادامه می داد. داوودی پس از حدود چهار روز قرارداشتن در وضعیت کما بر اثر بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد. کاپیتان و دروازه بان سابق تیم فوتبال استقلال اهواز، در زمان علی پروین نیز به تیم ملی دعوت شده بود. پیکر وی در زمین شماره یک ورزشگاه تختی اهواز تشییع و سپس در خانه ابدی اش آرام گرفت.

مهرداد امینی
مهرداد امینی قهرمان چند دوره مسابقات دوچرخه سواری کشور شامگاه جمعه بیست و پنجم شهریور توسط افراد شرور به قتل رسید. وی در خیابان یازدهم رستاخیز کرج مورد حمله افراد شرور و ناشناس قرار گرفت و پس از انتقال به یکی از بیمارستان های کرج دار فانی را وداع گفت. پیکر مهرداد امینی قهرمان دوچرخه سواری کشور صبح شنبه بیست و ششم شهریور تشییع و در آرامستان بی بی سکینه به خاک سپرده خواهد شد.

علی محمد مهدور
گروه کوهنوردی اسلامشهر در اواخر بهمن ماه راهی دماوند شد که علی محمد مهدور یکی از اعضای این گروه بود که در مسیر بازگشت دچار سانحه ای شد و از ناحیه سر آسیب دید. به گفته یکی از شاهدان ماجرا، زمانی که این کوهنورد به پناهگاه دماوند انتقال داده شد، امکانات مناسب نظیر سرم رینگر در پناهگاه وجود نداشت و کپسول اکسیژن ساعت هفت صبح بیست و دوم بهمن ماه به اتمام رسید، تا این موضوع باعث شود این کوهنورد ۴۱ ساله جان خود را از دست بدهد. البته هلی کوپتر درخواستی نیز به دلیل مسایل امنیتی روز ۲۲ بهمن، ساعت ۱۱: ۴۰ به محل حادثه رسید.

علی خلیلی
علی خلیلی پیشکسوت فوتبال لرستان که سابقه حضور در تیم جوانان ایران را داشت، به دلیل عارضه قلبی و مغزی در بیمارستان شفا بستری بود که پس از ۲۰ روز مبارزه با بیماری، در نهایت در هشتم اسفندماه جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر این مرحوم روز نهم اسفند با حضور مسئولان استان و ورزش لرستان در آرامگاه خضر به خاک شد. خلیلی سابقه بازی در خیبر خرم آباد را داشت و بارها با تیم منتخب لرستان در لیگ قدس بازی کرده بود.

امیرحسین حاتمی
امیر حسین حاتمی بوکسر ۱۷ ساله وزن ۴۹ کیلوگرم کرجی که دارای رتبه اول قهرمانی کشور بود، بیست و هفتم آبان ماه خود را در یکی از باغ های نظر آباد کرج حلق آویز کرد. یکی از بستگان امیرحسین حاتمی در این خصوص به رسانه ها گفته بود: " امیرحسین چند روز قبل از حادثه با خودرو پدرش در یکی از شهرهای نظرآباد در حال رانندگی بود که مامور راهنمائی و رانندگی خودرو را متوقف می کند. از آنجایی که امیرحسین گواهینامه رانندگی نداشت، مامور پلیس هم خودرو را به پارکینگ منتقل می کند" .

وی در ادامه افزود: " وقتی پدر امیرحسین از ماجرا باخبر می شود تا چند روز او را سرزنش می کرد تا اینکه روز حادثه وقتی امیرحسین از مدرسه به خانه می آید، بار دیگر با سرزنش های پدرش روبرو می شود و به حالت قهر خانه را ترک می کند که در نهایت جسد ˈامیر حسین حاتمیˈ بوکسور جوان البرزی شب گذشته در یکی از باغ های شهرستان نظر آباد که حلق آویز دیده شده بود، کشف شد" .

سعید هاشمی
سعید هاشمی، بازیکن تیم والیبال شهرداری تبریز عصر روز اول اسفندماه در مسیر مهاباد – ارومیه دچار تصادف شدید شد و به بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه منتقل شد، ولی متاسفانه تلاش پزشکان نتیجه ای در برنداشت و در اثر شدت جراحات و صدمات وارده جان خود را از دست داد. وی که پشت خط زن تیم والیبال شهرداری تبریز بود، سابقه دعوت به تیم ملی را نیز داشت.

نوری خدایاری
نوری خدایاری بازیکن مطرح فوتبال خوزستان در دهه ۵۰، هفدهم اسفند به دلیل عارضه سکته مغزی در سن ۵۹ سالگی به دیار باقی شتافت. این بازیکن مطرح فوتبال خوزستان سابقه بازی در تیم های ملی جوانان، امید و بزرگسالان و هم بازی بودن با بازیکنانی همچون ناصر حجازی، مجید حلوایی، بهزادی و کلانی را در کارنامه ورزشی خود دارد. نوری خدایاری فوتبال خود را در تیم های نیروی اهواز، پاس اهواز و جنوب اهواز را انجام داد و به اعجوبه فوتبال خوزستان مشهور بود. در مراسم تشییع جنازه وی بسیاری از پیشکسوتان قدیمی فوتبال خوزستان حضور داشتند.