به گزارش پارس به نقل از مهر، فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) هر دو سال یکبار برگزار کننده مسابقات گرند پری یا همان جایزه بزرگ است. برگزاری این رقابت ها در بخش مردان از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و اولین دوره گرندپری بانوان هم سال ۲۰۰۹ برگزار شد. هر دوره از مسابقات گرندپری شامل ۶ سری مسابقات است که بخشی از چرخه قهرمانی جهان یا قهرمانی زنان جهان را هم تشکیل می دهد و از همین رو جزو رویدادهای مهم در تقویم فیده به حساب می آید. 

چهار مرحله نخست هر یک از دوره های مسابقات گرندپری دریکی از کشورهای عضو فیده برگزار می شود. بر اساس پیشنهاد ایران و موافقت فدراسیون جهانی این رشته (فیده) که محمدجعفر کامبوزیا، رئیس پیشین فدراسیون ایران نایب رئیس فعلی آن است، مرحله دوم مسابقات ۲۰۱۶ - ۲۰۱۵ گرندپری بانوان به میزبانی تهران برگزار خواهد شد. بر این اساس به فاصله چهار ماه پس از برگزاری مرحله نخست این رقابت ها در موناکو فرانسه، تهران طی روزهای ۲۲ بهمن ماه تا ۴ اسفندماه میزبان بهترین های شطرنج جهان در قالب دومین مرحله این دوره از مسابقات گرندپری خواهد بود.

قهرمانان شطرنج جهان در راه ایران
در هر دوره از مسابقات گرندپری بانوان ۱۶ نفر از قدرتمندترین شطرنحبازان جهان حضور دارند. در واقع ۱۰ استاد بزرگ شطرنج که بر اساس شاخص هایی مانند رنکینگ بهترین های این رشته در جهان به حساب می آیند همراه با دو شطرنجباز منتخب رئیس فیده و ۴ نماینده از کشورهای میزبان، تعداد کلی شرکت کنندگان در هر یک از دوره های مسابقات گرندپری را تشکیل می دهند.

بر همین اساس و به واسطه میزبانی ایران در مرحله دوم دوره ۲۰۱۶ - ۲۰۱۵ مسابقات گرندپری، نام سارا خادم الشریعه در فهرست شانزده نفره این دوره مسابقات قرار گرفت. البته هر مرحله از مسابقات گرندپری با شرکت ۱۲ شطرنجباز برگزار می شود چراکه ۱۶ شطرنجباز شرکت کننده در هر یک از دوره های مسابقات گرندپری، مجاز به حضور درسه مرحله از چهار مرحله مسابقات - به انتخاب خود - هستند. 

در هر صورت برای مرحله دوم مسابقات گرندپری بانوان علاوه بر سارا خادم الشریعه که در مرحله نخست این رقابت ها هم حضور داشت، یازده شطرنجباز دیگر از کشورهای مختلف که همگی استاد بزرگ و جزو اولین های جهان در رنکینگ جهانی هستند نیز به ایران سفر می کنند و این یعنی رقم خوردن یک فرصت استثنایی برای ورزش و فدراسیون شطرنج ایران و در این در حالی است که فدراسیون ایران به عنوان میزبان اوضاع و احوال مدیریتی خوبی ندارد.

میزبانی بدون رئیس و نایب رئیس!
اگرچه نیمه دوم سال گذشته انتخابات فدراسیون شطرنج برگزار شد اما این فدراسیون از چندماه پیش از آن به خاطر پایان دوره ریاست کامبوزیا، برگزار نشدن به موقع مجمع و اداره شدن توسط سرپرست با معضل مدیریتی مواجه شده بود. بعد از برگزاری مجمع انتخابی نیز، رئیس منتخب مجمع یعنی کامبوزیا بیشتر از آنکه در ایران باشد، خارج از کشور بود و از راه دور به امور مربوطه رسیدگی می کرد تا اینکه اردیبهشت ماه امسال یعنی بعد از پنج ماه از آغاز دوره جدید ریاستش استعفا کرد و از آن زمان هم سرپرستان مدیریت شطرنج را بر عهده داشته اند. 

بر این اساس طی حدود دو سال گذشته فدراسیون شطرنج با مشکل مدیریتی مواجه بوده با این حال و با وجودیکه چهارماه پیش ثبت نام از کاندیداهای این فدراسیون انجام شد، مجمع انتخاباتی برگزار نشد و حتی شنیده که خیلی پیش از این وزارت ورزش برگزاری این مجمع را به بعد از مسابقات مهم گرندپری موکول کرده است!

البته بحران مدیریتی فدراسیون شطرنج تنها به خاطر خالی بودن جایگاه رئیس نیست چراکه این فدراسیون از وجود نایب رئیس بانوان هم محروم است! مریم شهیدیان آخرین نایب رئیس فدراسیون شطرنج بود که چندماه پیش و در دوره سرپرستی امیر حسینی اعلام استعفا کرد. اگرچه با این استعفا موافقت رسمی نشد اما شهیدیان دیگر در محل کار خود حاضر نشد تا یک جایگاه مدیریتی دیگر هم در فدراسیون شطرنج بلاتکلیف شود.

با این شرایط و کمتر از بیست روز دیگر ایران میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای شطرنج جهان با عنوان مسابقات گرندپری در بخش بانوان است و این در حالی است که در اتفاقی نادر فدراسیون ایران به عنوان برگزارکننده این رقابت های مهم و معتبر نه رئیس دارد و نه نایب رئیس بانوان!

فرصت استثنایی از دست نرود
در هر صورت برگزاری یکی از بزرگترین و معتبرترین رویدادهای جهانی شطرنج بانوان در ایران و سفر بهترین های جهان به تهران، فرصت خوبی برای شطرنج کشورمان به حساب می آید که چندماهی است به خاطر بلاتکلیفی مدیریتی و تبعات آن با چالش مواجه شده است و به همین دلیل در حالیکه فرصت زیادی تا زمان برگزاری این رقابت ها باقی نمانده هنوز محل دقیق مسابقات مشخص نشده و حتی مسئولان ستاد اجرایی بازی ها نیز معرفی نشده اند. باید مسئولان ورزش که با به تاخیر انداختن مجمع انتخاباتی باعث طولانی تر شدن بلاتکلیفی شدند به فکر باشند تا آبروی ملی شطرنج ایران در این میزبانی  بزرگ به خطر نیفتد.