به گزارش پارس به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، پس از مسابقات جام ملت‌های آسیا 1996 در امارات بود که راه حضور بازیکنان ایرانی در کشور‌های اروپایی باز شد و بازیکنانی همچون علی دایی، مهدی مهدوی کیا، خداداد عزیزی، مهرداد میناوند و کریم باقری راهی تیم‌های باشگاهی این قاره شدند.

هر چند فوتبالیست‌های ایرانی در دهه گذشته عملکرد خوبی را در فوتبال اروپا از خود به نمایش نگذاشتند اما پس از مدتی مسیر لژیونرهای ایرانی تغییر کرد و امارات و قطر استراحتگاه بازیکنان کشورمان شدند.

فوتبالیست‌هایی همچون فرهاد مجیدی، ایمان مبعلی، علیرضا نیکبخت واحدی، جواد کاظمیان، مهرداد اولادی، سید جلال حسینی و... از جمله این بازیکنان بودند که پس از حضور در کشورهای حوزه خلیج فارس به فوتبال ایران بازگشتند و فوتبال خود را در کشورمان ادامه دادند، اما برخی دیگر به دلیل دریافت پول بالاتر و استراحت بیشتر قید بازی کردن در سطح اول فوتبال اروپا را زدند و راهی کشورهای حوزه خلیج فارس شدند.

علی دایی، مهرداد میناوند،‌علی کریمی، جواد نکونام،‌رضا قوچان نژاد که قرضی در تیم الکویت توپ می‌زد به همراه اشکان دژاگه از جمله این بازیکنان بودند.

اما این اتفاق پایان پیشرفت فوتبالیست‌های کشورمان نبود و حالا نیز تایلند مسیر جدید بازیکنان ایرانی محسوب می‌شود.

 

حال نگاهی می‌اندازیم به فوتبال تایلند

 تیم ملی فوتبال تایلند از سال 1925 به عضویت فیفا درآمده است و نخستین دیدار خود را مقابل ویتنام جنوبی در سال 1956 انجام داد که با شکست سه بر یک این تیم همراه بود.

 فیل‌های جنگی آسیا هم اکنون در رده 121 جهان قرار دارند و بهترین رتبه این تیم به سپتامبر 1998 بر می‌گردد که در رده 43 جهان قرار داشته، همچنین سناموآنگ با 71 گل زده و 134 بازی رکورد دار تعداد گل و تعداد بازی در تیم ملی تایلند است.

بهترین نتیجه این تیم نیز بر می‌گردد به جام ملت‌های آسیا در سال 1972 که تایلند با پیروزی 5 بر3 مقابل کامبوج به مقام سوم آن مسابقات رسید، تیم ملی کشورمان نیز به مقام قهرمانی رسید.

 همچنین لیگ برتر فوتبال تایلند، موسم به تای لیگ از سال 1996 با حضور 18 تیم برگزار شد و تیم بوریرام‌ این کشور با کمپ 5 عنوان قهرمانی رکورددار است پس از این تیم، مونگتونگ با 3 و یژوساسانا با 2 قهرمانی در رده‌های بعدی حضور دارند.

حال پس از حضور علیرضا منصوریان، بهشاد یاورزاده،‌ و محسن ‌بیاتی نیا نوبت به 2 بازیکن جوان کشورمان رسید که در لیگ تایلند توپ بزنند. محمد اسماعیل نظر مدافع 28 ساله تهرانی که سابقه بازی در تیم‌های استیل آذین و استقلال اهواز را دارد، در این فصل رقابت‌های لیگ برتر تایلند با پیراهن تی او تی به میدان می‌رود و رضا حقیقی‌ نیز که با قرار دادی 350 هزار دلاری به تیم سوفان بوری پیوست می‌بایست به همراه این تیم در لیگ قهرمانان آسیا نیز شرکت کند.

 

حال باید دید پول و استراحت بیشتر ملاک می‌شود بازیکنان به لیگ درجه سومی فوتبال تایلند بپوند‌ند یا خیر؟