به گزارش پارس به نقل از "ورزش سه"، در این سکوت و تعطیلی لیگ اما کمیته داوران برای داوران لیگ برتر از 24 دی ماه کلاس‌های توجیهی گذاشته و همراه با این کلاس‌ها داوران باید تست بدهند و در صورت رد شدن در این تست از حضور در نیم فصل دوم محروم می‌شوند. تست یو یویی که به تازگی کنفدراسیون آسیا از داوران آسیایی می‌گیرد بدون شک ملاک مسوولان کمیته داوران است. اما در کنار این آزمون و برگزاری کلاس توجیهی قرار است بهترین‌های نیم فصل اول مشخص شده و توسط اسپانسر جوایزی بگیرند .

 

کدام داور عنوان بهترین داور را از آن خود می‌کند؟ در نیم فصلی که اکثر داوران مورد انتقاد تیم‌ها قرار گرفته و در چندین نوبت محروم شدند! انتخاب بهترین داور سخت خواهد بود و ملاک ارزیابی کمیته داوران را نیز سخت‌تر می‌کند در شرایطی که حتی داوران برتر فصل قبل به شدت مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفتند و خانه نشین شدند روی کاغذ آوردن نام‌هایی که خطایشان کم بود و با قضاوت‌های‌شان حاشیه امنیت برای کمیته داوران به وجود آوردند کم می‌شود. این روزها مردان کمیته داوران در لا به لای همین نام‌ها به دنبال بهترین‌ها می‌گردند!بد نیست در شرایطی که مسوولان کمیته داوران در میان دفتر ارزیابی خود قرار است نام چند نفر را بیرون کشیده و به اسپانسر بدهند، عملکرد داورانی که در هفته‌های مختلف لیگ جزو بهترین‌ها شده‌اند را بررسی کنیم. طبق آمار کمیته داوران درهفته اول و در بازی پرسپولیس و پدیده سعید زارع کمک داور شهرکردی از لحاظ کمیته داوران بهترین شد. هفته دوم لیگ عنوان بهترین به جنجالی ترین داور اختصاص داشت. محسن قهرمانی داور بازی دربی اصفهان بهترین داور هفته شد و در حال حاضر نامش جزو بهترین‌ها است. هفته سوم هم نام بهترین داور از بین داوران شهرکردی بیرون آمد، یدا... جهانبازی در این هفته به خاطر عملکردش در بازی استقلال و ذوب بهترین شد. در هفته چهارم همشهری آقای رییس در صف بهترین‌ها قرار گرفت. تورج عیوض محمدی کمک داور زنجانی لیگ در بازی نفت و ملوان عملکرد خوبی داشت و در این هفته داور برگزیده بود. هفته پنجم اما دوباره عنوان بهترین را یکی از داوران مشهدی از آن خود کرد. رضا سخندان کمک داور مشهدی لیگ که نفر اول لیست بین‌المللی داوران هم هست در بازی فولاد و پرسپولیس نمره بالایی گرفت و بهترین انتخاب شد. هفته ششم هم عملکرد یکی از کمک داوران بین‌المللی باعث انتخابش به‌عنوان بهترین شد. آرمان اسعدی این هفته در راس بهترین‌ها قرار گرفت و در بازی استقلال و نفت عملکرد خیلی خوبی داشت. اما در هفته هفتم لیگ در حالی که کمیته داوران به سختی توانست ترکی را برای قضاوت بازی تراکتور و پرسپولیس راضی کند این داور مشهدی در حالی که از همان ابتدای قضاوت با شعار تماشاگران تبریزی مواجه شد اما بدون اینکه تحت تاثیر جو ورزشگاه قرار بگیرد به خوبی این بازی را سوت زد تا کمیته داوران نفس راحتی بکشد. مزد ترکی هم این بود که از سوی کمیته داوران به‌عنوان بهترین داور هفته انتخاب شد.

 

هفته هشتم باز هم یکی از کمک داوران بین‌المللی در جمع بهترین‌ها قرار گرفت. حسن ظهیری در بازی سپاهان و سیاه جامگان توانست نظر مسوولان کمیته داوران را به خود جلب کند اما در شرایطی که بازی‌های پرسپولیس با سرو صداهای داوری به پایان می‌رسید، کمیته داوران بازی این تیم را در هفته نهم به اشکان خورشیدی داد. داور شمالی لیگ که از شهر ساری به لیگ برتر معرفی شده بازی پرسپولیس و سیاه جامگان را به خوبی سوت زد و در این هفته بهترین شد. هفته نهم لیگ عنوان بهترین به شهر تبریز رفت. شاهین حاج بابایی داور تبریزی لیگ بازی استقلال و سپاهان را به خوبی سوت زد و در این هفته داور برگزیده شد. در هفته یازدهم اما مهم‌ترین بازی هفته قرار داشت. دربی تهران که حساسیت‌هایش بر هیچ کس پوشیده نیست. در این هفته و در حالی که پرسپولیسی‌ها روی داوران لیگ به شدت حساسیت نشان می‌دادند، کمیته داوران قضاوت بازی را به ترکی سپرد. ترکی که رکورددار قضاوت دربی بود در این بازی با عملکرد خوبش پرچم داوران لیگ را بالا برد و در این هفته برگزیده شد. هفته دوازدهم لیگ عنوان بهترین داور به یکی از کمک داوران داده شد. فرهاد مروجی در این هفته از سوی کمیته داوران برگزیده شد.

 

در شرایطی که فغانی فصل خوبی را از نظر قضاوت در لیگ پشت سر نگذاشته بود اما در بازی استقلال و سایپا عملکرد خوبی داشت و داور هفته شد. فغانی در حالی توانست این بازی را به خوبی قضاوت کند که هر دو تیم روی او حساسیت داشتند فوتبالی‌ها هنوز مشاجره جلالی و فغانی را در فصل گذشته از یاد نبرده‌اند و این درگیری لفظی می‌توانست باعث شروع جنجال در این بازی باشد اما فغانی در بازی قضاوت کم نقصی را داشت و بهترین شد. در هفته چهاردهم باز یک بازی بدجور توجهات را به خود جلب کرد؛ بازی استقلال و تراکتورسازی که روی نیمکتش دو رقیب دیرینه نشسته بودند و از طرفی داور مسابقه قرار بود در این بازی از دنیای داوری خداحافظی کند. محسن قهرمانی در این بازی از دنیای داوری برای همیشه خداحافظی کرد و چون بازی کم نقصی را قضاوت کرد عنوان بهترین داور را از آن خود کرد. خیلی‌ها معتقد بودند اگر او در طول دوران قضاوتش به همین نحو قضاوت می‌کرد بدون شک بهترین داور لیگ بود. فصل که به نیمه رسید عنوان بهترین را مردی از خطه اصفهان گرفت. داوری که در فصل چهاردهم داور برتر لیگ شد اما در فصل پانزدهم طعم محرومیت‌های چهارهفته‌ای را چشید. این داور به خاطر قضاوت خوبش دربازی استقلال و صبا از نظر کمیته داوران بهترین شد.

 

این پانزده هفته را گوشه ذهن خود نگه دارید تا یک نگاه اجمالی هم به انتخاب داوران ماه داشته باشیم. درپنج ماه عملکرد داوران ارزیابی شد . در ماه اول محسن ترکی، ماه دوم محسن قهرمانی، ماه سوم شاهین حاج بابایی، ماه چهارم محسن ترکی و در نهایت ماه پنجم بازهم محسن قهرمانی داور ماه شدند. کمیته داوران با بررسی عملکرد داوران در هفته و ماه‌های لیگ، اسامی داوران برگزیده را به اسپانسر داوران داده است تا در کلاس توجیهی اسپانسر داوری از آنها تقدیر و تشکر کند.

 

در میان داورانی که از آنها نام برده شد شانس سه داور از همه بیشتر است. محسن ترکی و محسن قهرمانی در طول پانزده هفته و پنج ماه بررسی کمیته داوران دو بار عنوان بهترین را گرفتند و در کنار آنها شاهین حاج بابایی به دلیل اینکه در بازی‌های سخت و پخش مستقیم توانسته داوری‌های کم نقصی داشته باشد مورد توجه کمیته داوران است. البته اینطور که گفته می‌شود رقابت بین محسن ترکی و حاج بابایی نزدیکتر است و این دو نفر شانس بهترین شدن را بیشتر دارند.

 

باید دید در نهایت کمیته داوران و اسپانسر داوری به چه اجماعی می‌رسند و داور نیم فصل را انتخاب می‌کنند؟ اما آنچه در این مرحله برای کمیته داوران مهم است، این است که اسپانسر داوران دوباره آنها را شوکه نکند و با دادن سس به داوران لیگ برتر، شأن جامعه داوری را زیر سوال نبرد! اینطور که گفته می‌شود کمیته داوران تاکید کرده حتما جوایز داوران سکه باشد.

 

گویا قرار است به داور هفته یک سکه، به داور ماه دو سکه و به داور نیم فصل پنج سکه هدیه بدهند. همه چیز در مورد انتخاب بهترین داور نیم فصل اول به روز 24 و کلاس توجیهی داوری بستگی دارد.