هفته سیزدهم از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور فردا دوشنبه با برگزاری پنج دیدار به پایان می‌رسد. در این روز دو دربی در پایتخت و یک دربی در اهواز برگزار می‌شود، دیدارهایی که ممکن است تغییرات بسیاری را در صدر و قعر جدول بوجود آورد.

نفت تهران - پرسپولیس تهران

در نخستین مسابقه هفته دربی جذابی در شرق پایتخت برگزار می‌شود، دیدار دو تیم تهرانی که برای بهتر شدن جایگاه‌شان در جدول به میدان می‌آیند. البته این دربی به نوعی تقابل سرخابی‌هاست، جائیکه علیرضا منصوریان کاپیتان پیشین استقلال و سرمربی امروز نفتی‌ها در تقابل با پرسپولیس‌، انگیزه ویژه‌ای دارد و می‌خواهد برای موفقیت تیم خود و خوشحال کردن هواداران آبی‌پوش پایتخت، در این بازی پیروز شود. بردن تیمی که هدایت آن برعهده یک آبی‌پوش است، هم برای پرسپولیس و هوادارانش لذت خاصی خواهد داشت.

در این بازی نفت میزبان تنها هدفش پیروزی است. انگیزه بردن پرسپولیس از یک طرف و فراموش کردن دو شکست در لیگ برابر سپاهان و باخت به استقلال در جام حذفی و در نهایت فاصله گرفتن از قعرنشینان، اتفاقی است که نیاز نفتی‌ها  به پیروزی را بیشتر می‌کند. نفت که یک بازی هم کمتر دارد، امیدوار است با برد در این بازی و برتری در بازی عقب مانده، شانس فرار از پائین جدول و رسیدن به جایگاه مناسب را بدست آورد.

پرسپولیس اما تیمی است که در  هفته گذشته چهار برد بدست آورده و تا رده هفتم جدول بالا آمده است. این تیم هفته پیش با بردن استقلال اهواز قعرنشین، برای نخستین بار در لیگ پانزدهم در نیمه بالای جدول قرار گرفتن و در صورت کسب دومین پیروزی متوالی خود در این رقابتها، شانس صعود تا رتبه سوم را هم دارد، به همین دلیل نمی‌خواهد امتیازی در این دیدار از دست بدهد.

هرچند سرخپوشان در دیدار با نفت میهمان هستند اما قطعا با حضور تماشاگران، امتیاز میزبانی را هم به خود اختصاص داده و شانس‌شان برای کسب 3 امتیاز مهم این بازی را هم افزایش می‌دهند. البته زمین نامناسب چمن ورزشگاه تختی، هر دو تیم خصوصا بازیکنان سرعتی پرسپولیس را هم با مشکل روبرو می‌سازد؛ آنهم در مهمترین بازی هفته پانزدهم.

ملوان بندرانزلی - تراکتورسازی تبریز

نبرد دو تیم ناکام در هفته‌های گذشته که شرایط خوبی در جدول ندارند، در انزلی جذاب و دیدنی است. دو تیمی که جزو پرطرفدارترین تیم‌های شهرستانی هستند اما در این بازی قطعا بیشتر سکوهای ورزشگاه تختی انزلی متعلق به هواداران ملوان است.

شاگردان حمید استیلی که همچنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، در صورت برتری در این بازی شانس رسیدن به نیمه بالای جدول را دارند و تراکتورسازان هم برای رهایی از ناکامی هفته‌های اخیر، رسیدن به نیمه بالای جدول و آرامش نسبی کادرفنی‌اش، باید در انزلی به 3 امتیاز برسد.

تراکتورسازی نایب قهرمان لیگ گذشته، در صورت باخت در این بازی و برتری نفت در تهران مقابل پرسپولیس، به رتبه دوازدهم سقوط کرده و روزهای بدتری پیش روی تونی و تیمش خواهد بود اما بردن در انزلی، شاید آنها را به نیمه بالای جدول باز گرداند.

 

ذوب‌آهن اصفهان - پدیده مشهد

برتری در دربی اصفهان در جام حذفی و صعود به فینال این رقابتها، اتفاق ویژه‌ای برای یحیی گل‌محمدی و تیمش بود. این تیم اصفهانی که این روزها از نظر فنی و روحی شرایط خوبی دارد، برای حفظ رده سوم و یا رسیدن به رتبه دوم - در صورت باخت استقلال خوزستان - نیاز به پیروزی در بازی خانگی دارد.

این بهترین فرصت برای یحیی و تیمش است که در لیگ شرایط بهتری را بدست آورد اما میهمان آنها هم تیمی است که به لطف برتری هفته گذشته، تا رده دهم جدول بالا آمد و نمی‌خواهد با از دست دادن امتیاز در اصفهان، به جای رسیدن به نیمه بالای جدول، دوباره اختلاف امتیازش با تیم‌های قعرنشین را کاهش دهد.

استقلال اهواز - فولادخوزستان

دربی اهواز در نبرد دو تیم قدیمی فوتبال خوزستان امروز همانند سال‌های دور دیگر برای مدعی شدن نیست بلکه اینبار دو تیم جهت فرار از قعرجدول به مصاف همدیگر می‌آیند؛ تیم‌هایی که تنها یک برد در لیگ پانزدهم آنهم برابر سیاه‌جامگان کسب کرده‌اند و به خاطر تفاضل گل، رده‌های پایانی جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

استقلال اهواز که با در نظر نگرفتن دیدار معوقه با نفت تهران، تنها بردش در لیگ پانزدهم را در هفته دوم بدست آورد و در این مدت 7 باخت و 2 تساوی بدست آورده، امروز قعرنشین لیگ است و فولاد خوزستان که در هفته دهم با برابر سیاه‌جامگان پیروز شد، در دو هفته گذشته مقابل ملوان و استقلال تهران شکست خورد تا همچنان روزهای بدتری را پیش‌رو داشته باشد.

فولادی‌ها که در دو بازی گذشته با دو باخت متوالی برابر استقلال تهران در جام حذفی و لیگ، شرایط خوبی ندارد، در این بازی بدون دراگان اسکوچیچ مقابل استقلال اهواز صف آرایی می‌کند و تنها با پیروزی در دربی جنوبی‌ها، می‌تواند به آینده امیدوار شود. در دیداری که تساوی آن به ضرر هر دو تیم است، استقلال اهواز هم برای فرار از قعر، باید در این بازی به 3 امتیاز برسد.

استقلال تهران - سایپا تهران

هفته سیزدهم با یک دربی در پایتخت به پایان می‌رسد، دیداری که استقلال برای بازگشت به صدر (در صورت برتری استقلال خوزستان مقابل راه‌آهن در بازی امروز) و یا حفظ و تقویت جایگاهش در رتبه نخست، کار سختی را برابر سایپا دارد.

استقلال که هفته پیش و در نبردی دراماتیک، در ضربات پنالتی نفت تهران را شکست داد و به مرحله نیمه نهایی جام حذفی صعود کرد، با اطلاع از نتایج سایر مدعیان و روحیه بالاتر، در این بازی به میدان می‌رود. البته ممکن است فشار بازی با نفت و غیبت بازیکنانی نظیر یعقوب کعبی، روی عملکرد این تیم تاثیر منفی بگذارد.

در این بازی حساس که تساوی آن به ضرر هر دو تیم است، سایپا هم برای حفظ رتبه پنجم و یا رسیدن به جایگاه بهتر به میدان می‌آید. آنها در صورت بردن استقلال، حتی شانس رسیدن به رتبه سوم را دارند، به همین دلیل نمی‌خواهند چنین فرصت مناسبی را از دست بدهند.

قطعا نبرد اصلی در این بازی میانه جدول خواهد بود، جایی که جواد نکونام کاپیتان پیشین تیم ملی و بازیکن اسبق استقلال که دوست دارد با پیراهن آبی‌پوشان تهرانی به دوران بازیگری‌اش پایان دهد، رقابت جالبی با امید ابراهیمی هافبک میانی این روزهای تیم ملی دارد و برنده این نبرد تا حدود بسیاری می‌تواند تیم پیروز این رقابت را مشخص کند.

 

 

برنامه دیدارهای هفته سیزدهم از مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

یکشنبه - هشتم آذرماه

* سیاه‌جامگان مشهد - صبای قم، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه ثامن مشهد

* گسترش فولاد تبریز - سپاهان اصفهان، ساعت ۱۵، ورزشگاه اختصاصی گسترش فولاد

* راه‌آهن تهران - استقلال خوزستان، ساعت ۱۵:۱۵، ورزشگاه شهرقدس

دوشنبه - نهم آذرماه

* نفت تهران - پرسپولیس تهران، ساعت ۱۵، ورزشگاه تختی تهران

* ملوان بندرانزلی - تراکتورسازی تبریز، ساعت ۱۵:۱۵، ورزشگاه تختی انزلی

* ذوب‌آهن اصفهان - پدیده مشهد، ساعت ۱۵:۱۵، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

* استقلال اهواز - فولادخوزستان، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه غدیر اهواز

* استقلال تهران - سایپا تهران، ساعت ۱۷:۳۰، ورزشگاه آزادی تهران

جدول آقای گل لیگ برتر:

۷ گل: مهدی طارمی (پرسپولیس)

۶ گل: حسن بیت سعید (استقلال خوزستان) و مهرداد محمدی (راه‌آهن)

۵ گل: امید ابراهیمی (استقلال)

۴ گل: کاوه رضایی (ذوب‌آهن) و غلامرضا رضایی (سایپا)

۳ گل: جابر انصاری و سجاد شهباززاده (استقلال)، مهدی خیری و محسن یوسفی (پدیده)، جری بنگتسون (پرسپولیس)، بختیار رحمانی (تراکتورسازی)، مرتضی تبریزی (ذوب‌آهن)، محمد قاضی (صبای قم)، داریوش شجاعیان (گسترش فولاد)، آرش افشین(ملوان) و احسان حاج‌صفی(سپاهان)

جدول رده‌بندی لیگ برتر

  نام تیم بازی برد تساوی باخت زده خورده تفاضل گل امتیاز
۱ استقلال تهران ۱۲ ۷ ۴ ۱ ۲۱ ۱۱ ۱۰ ۲۵
۲ استقلال خوزستان ۱۲ ۶ ۵ ۱ ۱۹ ۱۱ ۸ ۲۳
۳ ذوب‌آهن اصفهان ۱۲ ۵ ۵ ۲ ۱۶ ۷ ۹ ۲۰
۴ سپاهان اصفهان ۱۲ ۵ ۵ ۲ ۱۳ ۱۰ ۳ ۲۰
۵ سایپا تهران ۱۲ ۶ ۲ ۴ ۱۱ ۱۰ ۱ ۲۰
۶ صبای قم ۱۲ ۴ ۷ ۱ ۱۱ ۸ ۳ ۱۹
۷ پرسپولیس تهران ۱۲ ۵ ۳ ۴ ۱۷ ۱۵ ۲ ۱۸
۸ گسترش‌فولاد تبریز ۱۲ ۴ ۵ ۳ ۱۱ ۹ ۲ ۱۷
۹ ملوان بندرانزلی ۱۲ ۴ ۴ ۴ ۹ ۱۰ ۱- ۱۶
۱۰ پدیده مشهد ۱۲ ۴ ۴ ۴ ۱۳ ۱۵ ۲- ۱۶
۱۱ تراکتورسازی تبریز ۱۲ ۳ ۶ ۳ ۱۳ ۱۱ ۲ 15
۱۲ نفت تهران ۱۱ ۲ ۶ ۳ ۱۱ ۱۱ - ۱۲
۱۳ راه‌آهن تهران ۱۲ ۲ ۴ ۶ ۱۳ ۱۸ ۵- ۱۰
۱۴ سیاه‌جامگان مشهد ۱۲ ۲ ۲ ۸ ۶ ۱۲ ۶- ۸
۱۵ فولاد خوزستان ۱۲ ۱ ۳ ۸ ۷ ۱۹ ۱۲- ۶
۱۶ استقلال اهواز ۱۱ ۱ ۳ ۷ ۵ ۲۰ ۱۵- ۶