به گزارش پارس به نقل از فارس، ورزش جانبازان و معلولین در سالی که گذشت یکی از پرافتخارترین سال های خود را پشت سر گذاشت.

پیام مقام معظم رهبری به ورزشکاران پارالمپیکی:

« افتخاراتی که در مسابقات جهانی به دست آوردید، مایه ی خرسندی و سرافرازی و شادمانی ملت ایران است. صمیمانه از همه ی شما تشکر می کنم.

پایبندی هایی که به ارزش ها و احکام اسلامی نشان دادید نیز در خور قدردانی و سپاس جداگانه است. خداوند همواره شما را سربلند بدارد. »

کاروان ورزشی جانبازان و معلولین امسال حضور در بازی های پارالمپیک لندن را در دستور کار خود داشتند و از همان روزهای ابتدایی سال اردوهای خود را با جدیت برای افتخارآفرینی در این مسابقات آغاز کردند؛ اردوهایی که نسبت به گذشته با امکانات مالی و معنوی بیشتری برگزار شده بود به طوری که محمود خسروی وفا، رئیس این فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک در این باره گفت: اردوها نه تنها بهتر از اردوهای رشته های المپیکی برگزار شد بلکه از نظر حقوق هم ۵۰ هزار تومان در ماه بیشتر از ورزشکاران المپیکی به پارالمپیکی ها پول می دادیم.

* مدیریت بدون حاشیه و کم هزینه خسروی وفا

بدون شک مدیریت بدون حاشیه و کم هزینه محمود خسروی وفا را بر این فدراسیون باید از عوامل اصلی موفقیت این فدراسیون نه تنها در سالی که گذشت بلکه در سال های قبل دانست.

خسروی وفا که از مدیران موفق بعد از انقلاب بوده است کاروان ورزشی اش در پارالمپیک لندن بهترین نتایج را کسب کرد به طوری که درخشان ترین نتایج در تاریخ ورزش ایران چه در رده افراد سالم و چه در معلولین با کسب جایگاه یازدهم در بین ۱۶۴ کشور شرکت کننده با ۱۰ طلا، ۷ نقره و ۷ برنز در پارالمپیک لندن به دست آمد.

* کسب اولین ها در لندن

کسب اولین مدال طلا در رشته دوها در تاریخ المپیک و پارالمپیک، کسب اولین مدال طلا و برنز و رکوردشکنی در المپیک و پارالمپیک توسط بانوی تیرانداز ایران زهرا نعمتی در تیراندازی با کمان و همچنین کسب مقام قهرمانی تیمی در رشته وزنه برداری برای اولین بار از اولین های تاریخ ورزش جانبازان و معلولین بود که در لندن اتفاق افتاد.

همچنین مقام معظم رهبری در پیام خود برای نخستین بار علاوه بر موفقیت ورزشی، از موضوع پایبندی به احکام و ارزش های اسلامی توسط ورزشکاران پارالمپیکی به صورت جداگانه تقدیر کردند.

* رکورد شکنی تاریخی کوه خنده

یکی از تاریخی ترین نتایج پارالمپیک لندن با رکوردشکنی تاریخی سیامند رحمان رقم خورد. سیامند رحمان با مهار وزنه ۲۷۰ کیلوگرمی در همان حرکت نخست رکورد پارالمپیک را شکست و مدال طلای خود را قطعی کرد. رحمان در حرکت دوم هم وزنه ۲۸۰ کیلویی را مهار کرد. ملی پوش ایران برای حرکت سوم خود به رکورد جهان که ۲۹۱ کیلوگرم و متعلق به خودش بود حمله کرد و پس از غلبه بر آن وزنه ای ۱۰ کیلو سنگین تر یعنی ۳۰۱ کیلوگرم را درخواست کرد که تا آستانه مهار آنهم پیش رفت، اما شانس یارش نبود و داوران حرکت او را تأیید نکردند.

ه هر حال مانند المپیک که قوی ترین مرد جهان یک ایرانی بود، عنوان قوی ترین مرد پارالمپیک هم به ملی پوش توانمند ایران رسید. سیامند رحمان که هیچگاه خنده از لبانش دور نمی شد با رکوردشکنی تاریخی کارنامه درخشان کاروان پارالمپیک را کامل کرد.

* جانبازان و معلولین بر سکوی افتخار

کاروان ورزشی دلوار در ۱۳ رشته ورزشی در پارالمپیک لندن شرکت کرد که در این بین دو و میدانی با ۵ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز و بعد از آن وزنه برداری با ۴ طلا، یک نقره و یک برنز بهترین عملکرد را داشتند.

البته از عملکرد خوب رشته هایی مانند تیراندازی با کمان هم که برای نخستین بار در تاریخ پارالمپیک موفق به کسب مدال شده بود نباید به سادگی گذشت؛ هر چند که از والیبال نشسته و فوتبال ۷ نفره انتظار مدال های خوش رنگ تری می رفت.

در هر صورت ورزشکاران جانباز و معلول سال ۹۱ را هم مانند سال های گذشته با موفقیتی بی نظیر به پایان رساندند، موفقیتی که در صورت توجه بیشتر به این ورزشکاران پتانسیل رسیدن به جایگاه های بالاتر را دارند.