مهدی تاج در فاصله ۳ ساعت مانده به آغاز دربی در خصوص شرایط این مسابقه گفت: دو تیم با اوضاع مناسب دربی ۸۱ را آغاز خواهند کرد، از این جهت که پرسپولیس و استقلال هر دو بازی قبل از دربی خود را برده‌اند و با یک روحیه خیلی خوب به استقبال این مسابقه می‌آیند، این در حالی بود که پیش از این یکی از این دو تیم مسابقه قبل از دربی را مساوی یا واگذار می‌کرد.

وی درباره وضعیت آب و هوا و اینکه بارش باران چقدر در کیفیت بازی تأثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: به هر حال شرایط آب و هوا مطلوب نیست و بارش باران اگرچه به‌نفع مردم تهران است اما قاعدتاً از کیفیت بازی می‌کاهد. البته چمن ورزشگاه وضعیت مناسبی دارد و ما از موقعی که بارش باران آغاز شد و تا زمان آغاز بازی چمن را می‌پوشانیم تا موقع بازی لغزنده نشود اما اگر بارش باران در جریان بازی هم ادامه داشته باشد هم در کیفیت بازی تأثیر دارد و هم اینکه برای هواداران مشکل‌ساز خواهد شد.

رئیس سازمان لیگ در واکنش به این موضوع که چه تمهیداتی اندیشیده‌اند تا دربی حواشی کمتری داشته باشد، گفت: ما امیدوار هستیم که بازی امروز با کمترین حاشیه برگزار شود. قبل از آغاز مسابقه مراسم مداحی برای ایام سوگواری امام حسین(ع)، شهدای منا و گرامیداشت یاد حسین فهمیده داریم. در کل امروز فضای دربی تا حد زیادی معنوی است و از این رو امیدواریم هواداران رعایت برخی مسائل را بکنند.

تاج در پاسخ به این سؤال که نتیجه دربی را چطور پیش‌بینی می‌کند، گفت: اگر هر یک از دو تیم را برنده بازی بدانم، متهم به حمایت از آن تیم خواهم شد، من فقط امیدوارم دو تیم بازی زیبایی را به نمایش بگذارند و مطمئن باشید هر موقع این دو تیم قدرتمند بودند، تیم ملی هم استفاده لازم را از این مسئله برده است، دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با مشکلات مالی زیادی مواجه هستند و همه باید اظهار امیدواری کنیم تا این مشکلات آنها با کمک وزارت ورزش و حمایت دولت حل شود تا بتوانند مطالبات خود را پرداخت کنند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی علیه همدیگر الفاظ خوبی را به کار نبردند، گفت: من گفتم فضا معنوی است اما نگفتم هواداران حق ندارند عدد ۴ و یا ۶ را به همدیگر نشان دهند. اگر این کری‌های ساده هم نباشد آن وقت از هیجان دربی به‌شدت کاسته می‌شود. ما نمی‌توانیم اینجا را تبدیل به کلاس درس برای هواداران کنیم، شما خبرنگاران هم تا این حد راضی باشید.

تاج درباره اینکه فکر می‌کند ورزشگاه آزادی امروز پر شود یا نه، خاطرنشان کرد: شرایط آب و هوا در این مسئله بسیار تأثیرگذار است، ما بلیت الکترونیکی را برای هواداران جا انداختیم و اصرار داشتیم که هواداران از این طریق بلیت دربی را تهیه کنند. جا دارد از شما خبرنگاران که چند ساعت قبل از بازی در ورزشگاه حضور پیدا کردید و همچنین از هواداران که از دیشب به ورزشگاه آمدند، تشکر کنم و امیدوارم امروز استقبال خوبی از دربی شود.