~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا بر اساس قوانین کمیته بین المللی المپیک میزبان هر دوره از این بازیها می تواند چند رشته را برای حضور در همان دوره از المپیک به IOC معرفی کند که در صورت موافقت شورای اجرایی رشته های معرفی شده در برنامه بازیها قرار می گیرد.

بحث رشته هایی که از سوی ژاپن برای بازیهای المپیک ۲۰۲۰ معرفی خواهند شد مدتهاست در محافل ورزشی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که ژاپن با وجود آنکه مهد کاراته است این رشته را نادیده گرفته و دو رشته اسکواش و بیسبال را به IOC معرفی خواهد کرد. بخصوص آنکه در نظرسنجی هایی که مسئولان ورزش ژاپن در این کشور داشته اند این دو رشته همیشه در صدر قرار داشته اند.

با این وجود برنامه معرفی شده از سوی کمیته برگزاری این بازیها تعجب جامعه جهانی ورزش را در پی داشت. مهلت معرفی رشته های مورد توجه میزبان بازیهای المپیک ۲۰۲۰ روز گذشته به پایان رسید و ژاپنی ها برخلاف گمانه زنی ها به جای دو رشته ، ۵ رشته ورزشی را برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ پیشنهاد داده اند.

بر همین اساس بیسبال ، کاراته ، اسکیت ، صخره نوردی و موج سواری رشته های معرفی شده از سوی ژاپنی هاست که کمیته بین المللی المپیک در مورد آنها آگوست ۲۰۱۶ (شهریور ۱۳۹۵) تصمیم گیری خواهد کرد.

در این بین چند نکته حائز اهمیت است که مهمترین آن حضور کاراته در بین رشته های فوق است. در برنامه اعلام شده از سوی ژاپنی ها کاراته در صورت تائید در دو بخش کاتا و کومیته در این بازیها حاضر خواهد شد که در کاتا دو نفر و در کومیته در سه وزن در هر دو بخش بانوان و آقایان به رقابت خواهند پرداخت.

خبر حضور کاراته که با وجود طرفداران پرشمار در سطح جهان شانس زیادی برای رسیدن به المپیک خواهد داشت. از سوی دیگر با توجه به پتانسیلی که این رشته در کشورمان دارد می توان شاهد مدال آوری کاراته کاهای ایرانی در المپیک در صورت مدیریت قوی و برنامه ریزی دقیق باشیم.