پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- وال استریت ژوزنال در تحلیلی از روند پیشرفت فوتبال زنان در ایران را پی گرفته و اینکه چگونه کتایون خسرویار ایرانی - آمریکایی بعد از سفرش به ایران تصمیم به ماندن در ایران گرفت و به باشگاه فوتسال پیوست و امروز هم مربی تیم دختران زیر چهارده سال است. از قرار معلوم در ابتدا کسی به ورزش بانوان توجه نداشته و حتی تلویزیون هم حاضر نمی شد که کلیپ های آنها را نشان دهد ولی به تدریج بسیاری از مشکلات حل شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، خسرویار، که طرفداران و دوستانش او را کَت صدا می کنند - علاوه بر اینکه مربی تیم ملی زیر چهارده سال است، عضو هیئت ملی نظارت بر ورزش نیز است. در حالی که تیم ملی زنان در رقابت بین المللی سطح بالا رقابت کرده و به تازگی هم فرایند سازماندهی دوباره را طی می کند، این ورزش در سطح جوانان در مسیر موفقیت گام بر می دارد. به گفته مقامات انجمن فوتبال ایران، چهار هزار دختر ایرانی هم اکنون در لیگ های دختران و زنان ایرانی بازی می کنند.

کتایون خسرویار3

الهه عرب عامری که به تازگی رییس برنامه فوتبال زنان ایران شد، گفت «بزرگترین چالش کنونی فقدان سر مربی است. او فقط یک نفر است، اما آینده بزرگی در انتظار او است».

 

فیلم سخنرانی کتایون خسرویار در TEDxKish در مورد توانمند سازی زنان از طریق ورزش 

در سال 1384بود که اردن از ایران دعوت کرد تیم فوتبال زنان خود را برای رقابت به مسابقات زنان فدراسیون فوتبال شرق آسیا اعزام کند. دولت ایران با تشکیل تیم زنان موافقت کرد که حمایت عظیمی از ورزش های زنانه بود و در پی آن، استعداد یابی در باشگاه های فوتسال آغاز شد. و خسرویار که تازه از آمریکا بازگشته بود، در همین پروسه کشف شد.

خسرویار که دانش آموز سال آخر در دبیرستان اوکلاهاما بود برای دیدن خویشاوندانش به ایران سفر کرد. پذیرایی گرم خانواده در ساعت چهار صبح - که بعضی از آنها را تا آن زمان ندیده بود - در فرودگاه تهران به تصمیم او کمک کرد که در ایران بماند.

او تا پیش از آن فارسی صحبت نکرده، اما فوتبال بازی کرده بود. او با کمک یکی از دوستان مادرش باشگاه فوتسالی را پیدا کرد و سپس شانس خود برای پیوستن به تیم ملی را امتحان کرد و در آن زمان در سن 17 سالگی به جوان ترین عضو تیم تبدیل شد.

تیم ایران، با وجود دو ماه تمرین، در بازی های آسیا دوم شد. دولت سال بعد برنامه رسمی زنان جوان را پدید آورد.

خسرویار که در سال 2008 کاپیتان تیم ملی شد، گفت: «[همه چیز] از آنجا شروع شد. دهان به دهان گشت و سپس مصاحبه های مجلات و روزنامه ها ادامه یافت».

کتایون خسرویار4

خسرویار که پس از دریافت فوق لیسانس خود در رشته مهندسی شیمی به بازی بازگشته است، گفت «[آن روز] همه در اطاق رختکن گریه می کردند. حیرت آور بود».

امروز، خسرویار مربی نخستین تیم ملی دختران زیر 14 سال است. او در ماه آوریل در رختکن کاتماندو در نپال بود و در حال صحبت های دلگرمی دهنده پیش از مسابقه به بازیکنان بود که زمین لرزه آمد.

خسرویار برای محافظت از اعضای تیم مجبور شد، تیم را با عجله به میدان بازی ببرد. او سپس در ظرف 24 ساعت بعد آنها را به فرودگاه آورد تا به کشور بازگردند.

کتایون خسرویار

او گفت: «من متوجه شدم که اگر بترسم، آنها نیز به وحشت خواهند افتاد و اگر اعتماد به نفس داشته باشم، آنها نیر اعتماد به نفس پیدا خواهند کرد».

عرب عامری مربی جدید تیم فوتبال زنان، گفت، تجربه ناخوشایندی برای تیم بود. او گفت، اما مانند بسیاری از چالش هایی که خسرویار و تیم زنان بر آنها فائق آمدند، این ورزش قدرتمندتر خواهد شد. 

کتایون خسرویار1

کتایون خسرویار2