به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانافسردگی اختلالی جدی اما قابل درمان است که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و می‌تواند در زندگی عادی فرد ایجاد اختلال کند و موجب درد شدید نه فقط برای او بلکه برای اطرافیانش شود.

ربابه غفار تبریزی در خصوص ایجاد انگیزه در یک فرد افسرده گفت: یک فرد افسرده انگیزه کافی ندارد و نسبت به خویشتن، جهان و اتفاقات آینده به گونه‌ای منفی فکر می‌کند که برای ایجاد انگیزه در او راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود.

1-به چالش کشیدن افکار منفی 

2-برنامه ریزی صحیح و کارآمد

3-توجه به روابط بین فردی در خانواده 

4-تشویق او برای تمایل به روابط سالم و جدید

5-آموزش ارتباطات و جرات آموزی 

علائمی که یک فرد افسرده دارد:

1- فرد افسرده به طور غیر عادی ناراحت و آسیب پذیر است 

2- نگرشی منفی به زندگی پیداکرده است.

3- کمتریا بیشتر از حد طبیعی می‌خوابدو می‌خورد. 

4- فراموشکار، دو دل و بی‌برنامه شده است.

تشخیص افسردگی از روی چشم 

هر روز چشم‌های انسان چیزهایی را می‌بیند که مغز تصاویر ورودی از دو چشم را با هم ترکیب کرده و امکان درک فواصل را در فرد ایجاد می‌کند. 

دکتر استون میلر متخصص اعصاب از دانشگاه موناش ملبورن می گوید: در برخی افراد ممکن است هر چشم تصویر متفاوتی را در یک لحظه ببیند که این وضعیت غیر طبیعی است و مغز به جای ترکیب دو تصویر از دو چشم روی یک تصویر یک چشم تمرکز می‌کند. این پدیده که پرتاب ادراکی نام دارد می‌تواند به درک بهتر افسردگی و تشخیص بیماری کمک کند. 

مشارکت فرد در کم کردن افسردگی خود 

گفتنی است برای درمان افسردگی هم از دارو درمانی و هم از رفتار درمانی می‌توان استفاده کرد اما همکاری و میزان علاقه فرد برای رفع این مشکل اهمیت بیشتری دارد.